Met alle recente haat tegen de brandstof zou je zeggen dat de vraag naar grote diesels inmiddels zo hard daalt dat fabrikanten ze net zo goed links kunnen laten liggen. Toch schijnt dat niet zo te zijn. Zie deze Opel Grandland X 2.0 CDTi Ultimate bijvoorbeeld.

We snappen het niet helemaal

Vorig jaar bracht Opel de Grandland X op de markt, de Rüsselsheimse interpretatie van het platform waarop nieuw zusje Peugeot de 3008 bouwt. Ze gaven je de keus uit twee motoren: een kleine benzine en een kleine diesel. Waar we in ieder geval niet op hadden gegokt als logische derde optie: een ­grote, sleurende dieselmotor. Toch is dat precies wat Opel vanaf nu aanbiedt, in de vorm van deze 2.0 CDTi.

Dat niet alleen. Ze kleden hun grootste crossover, in een door CO2 geregeerd belastingklimaat toch al niet de goedkoopste optie om een paar mensen te vervoeren, meteen aan met een nieuw Ultimate-optiepakket. Waarop, inderdaad, zo’n beetje alles standaard wordt gemonteerd. Wat je dan krijgt, is een middelgrote diesel-Opel met een Nederlandse nieuwprijs van meer dan een halve euroton. Ligt het nou aan ons of is dat niet echt een goed idee?

Ze hebben wel hun best gedaan

Het eerste, kennelijk, want volgens Opel bestaat er sinds de introductie van de Grandland vraag naar een luxueuze topuitvoering en naar een krachtiger diesel. Wellicht is die vraag sterker in de rest van Europa dan in Nederland, maar oké. De ‘nieuwe’ motor – in feite ­dezelfde die Peugeot als BlueHDi 180 in de prijslijst heeft staan, maar dan met een achttraps in plaats van een zestraps automaat – levert 177 pk en 400 Nm, waarmee Opels grootste meteen twee ton mag trekken. Dat kan handig zijn. Naast zo’n beetje alle beschikbare veiligheidshulpjes, navigatie, slimme koplampen, Denon-audio en een 360-graden camerasysteem heeft de Ultimate ook een herkenbaar upscale uiterlijk, met een zwart dak en 19-inch wielen.

Al is de huidige generatie Opels nog onder GM ontwikkeld, een aantal (zoals de Grandland) is technisch al sterk verwant aan de modellen van het nieuwe moederbedrijf PSA. Het is daarom opmerkelijk dat de Grandland X nooit aanvoelt als een verbouwde 3008, maar juist naadloos aansluit – niet alleen qua look & feel, maar ook qua rijeigenschappen – bij GM-nazaten als de Astra en Insignia. Mooi werk van de ingenieurs.

Helaas geen vierwielaandrijving

Ook in deze uitdossing is de Grandland X een prima machine. Hij is niet zo uitbundig gestyled als de Peugeot; in plaats daarvan pronkt hij met een solide ontwerp en een ‘normaal’ dashboard. Dat zal zeker mensen aanspreken die de Fransman wat te veel van het goede vinden. Z’n onderstel is ook minder hard, al gaf Opel ’m wel bijzonder directe besturing mee. Zo voelt hij toch levendig aan en het extra gewicht van de diesel in de neus wordt niet direct ­hinderlijk.

Mede door SCR/AdBlue-nabehandeling van de uitlaatgassen beantwoordt de Grandland aan de Euro 6D Temp-eisen die vanaf 1 september 2018 gelden. De motor is stil, nagenoeg trillingvrij en vormt een mooi stel met de achttraps bak. Opel gaat die in de loop van het jaar ook in combinatie met andere (deels nieuwe) motoren leveren. Vierwiel­aandrijving, met dit koppel geen over­bodige luxe, is niet te krijgen. Op geen enkele Grandland X trouwens. Tenzij je wilt wachten op de PHEV-versie die voor volgend jaar op de planning staat.

Specificaties Opel Grandland X 2.0 CDTi Ultimate


Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
177 pk @ 3.750 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,1 s
top 214 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
126 g/km CO2 F-label

Afmetingen
4.477 x 1.906 x 1.609 mm
(l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.475 kg
53 l (diesel)
514 / 1.652 l (bagage)

Prijzen
€ 51.499 (NL)
€ 34.050 (B) – Innovation

Vonnis
Met de motor is helemaal niets mis en de Grandland X rijdt uitstekend. Qua styling treft hij een mooie balans tussen modern en conservatief – zeker ten opzichte van de 3008. De vraag is: heb je dit soort bedragen voor ’m over?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)