Herinner je je ‘m nog? De Kadett GSi? Een van de eerste snelle hatchbacks van Opel. De GSi-badge werd niet lang daarna ook op de Manta geplakt, de Corsa, en later de Astra. En zo snel als hij kwam, stierf hij ook weer af. Om veel later pas te worden opgevolgd door het label OPC. En nu is GSi weer terug, zonder dat OPC verdwijnt overigens. OPC is nu het sportieve label van Opel gericht op hardcore straatauto’s, GSi staat meer voor zeer sportief, gebaseerd op modellen en uitvoeringen die al eerder leverbaar waren.En dat is deze Opel Insignia GSi ook.
Hij is vrijwel geheel gestoeld op de reeds bekende 2.0 turbo met 260 pk die voor net geen 62.000 euro in de prijslijst staat. Opel sloopte van die auto een aantal onderdelen af (stoelen, versiering, software) en bracht daar nieuwe, spannende GSi-spulletjes voor terug.
Neem het de Nederlandse staat maar weer kwalijk.
Het gevolg: hij is nog 2.000 euro duurder en komt op een voor Nederland volstrekt onverkoopbare prijs van 64.999 euro. Of 66.999 als je de stationvariant wilt. Of 72.999 als je er eentje met een dieselmotor (210 pk) wilt. Overigens liggen die ronduit belachelijke prijzen niet aan Opel, maar aan de Nederlandse belastingen. In z’n moederland Duitsland doet de Opel Insignia GSi 45.595 euro en in ons andere buurland België vraagt Opel er 48.050 euro voor. Je moet wel een erg grote Feijenoord-fan zijn om voor bijna 70 mille een Insignia te kopen.
Jammer is het wel, die prijs, want met de auto is niets mis. Nieuwe gewichtsbesparende sportstoelen, aangepaste software-instellingen voor de automatische versnellingsbak, het ESP en meer, een heuse centimeter minder hoog op de weg, met een straffer onderstel, aangepaste veren en glimmende frutsels om de auto te verfraaien. Voor die imposante 20-inch wielen op de foto’s moet je bijbetalen (beetje jammer), maar met de standaard 18-inch vijfspaaks lichtmetalen velgen, eveneens voorzien van Brembo-remmen, schijnt de Opel Insignia GSi net zo goed te rijden. Goed, ja.
Je kunt echt niks zeggen over de Opel Insignia GSi (behalve de prijs dan)
Want zo rijdt ie. Echt goed zelfs. Zacht, maar betrokken in z’n brave modus, hard en hoekig in z’n meest rauwe modus. Gek genoeg komt dat niet echt tot uiting in de opgegeven acceleratietijd: van 0 naar 100 km/u blazen neemt 7,3 seconden in beslag, waarden die een gemiddelde vlotte hatchback ook haalt. Maar zo voelt het niet. Het motorgeluid klinkt lekker (deels nep, maar dat doen ze zelfs bij Ferrari) en de soepele maar ferme tussenacceleraties waartoe de auto in staat is, zorgen ervoor dat je je al snel meer coureur dan bestuurder voelt.
Er zijn dan ook coureurs aan te pas gekomen, die de GSi over de Nürburgring smeten, sleutelden en opnieuw die Ring over knalden, net zo lang tot ie naar hun zin was. En sneller bleek dan de voorgaande Insignia OPC. Zelfs zo snel, en geavanceerd, dat ie in z’n klasse een beetje eenzaam is. Er is eigenlijk niks vergelijkbaars; zelfs Ford levert de Mondeo in Nederland niet langer met 240 pk. Dus kom je bij RS-, M- of AMG-modellen uit, maar dat is geen vergelijk. Die zijn dubbel zo snel en een flinke middenklasser duurder. Het is jammer dat de prijs in Nederland roet in het eten gooit.
Specificaties Opel Insignia GSi
Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
260 pk @ 5.300 tpm
400 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,6 l/100 km
197 g/km CO2
Afmetingen
4.897 x 1.941 x 1.455 mm
(l x b x h)
2.829 mm (wielbasis)
1.549 kg
62 l (benzine)
490 / 987 l (bagage)
Prijzen
€ 64.999 (NL)
€ 48.050 (B)
Vonnis
Had gerust 15/20 kunnen zijn als die prijs niet zo absurd was. Rijdt lekker, snel, klinkt goed en ziet er ook nog eens appetijtelijk uit: wat wil een mens nog meer? Ja, een aantrekkelijke prijs dus, je koopt immers een Opel
Reacties