De Zafira, dat was toch altijd zo’n ultiem saai gezinshok? Slim qua gebruik van interieurruimte, maar verder zo boeiend als de gemiddelde stoeptegel? Niet langer.
Niet voor niets noemt Opel de nieuwste generatie van de Zafira geen Zafira meer, maar Zafira Tourer. Wat ze daar precies mee willen zeggen, weten we ook niet, maar het is in ieder geval een poging tot broodnodige vernieuwing. Net als het ontwerp.
De recente Opel-designtaal bevalt ons opperbest, en zelfs een braaf busje als de Zafira blijkt er interessant door te kunnen worden. Met een stel boemerangkoplampen en welvende lijnen weet ie je blik al snel te vangen; sneller dan menige concurrent. Deze testauto is donkerbruin metallic met een bruin interieur, en met het gevaar om als een stel opa’s te klinken: dat is verdraaid mooi. Het oogt warm en geeft de auto naast het kekke ontwerp een flinke dosis stijl mee. Bovendien is bruin ook echt bruin bij Opel; niet dat het stuur, de versnellingspook en de knopjes van de raambediening alsnog gewoon zwart zijn, zoals bij andere merken vaak het geval is. Klasse.
De Zafira kent vele opties als intelligente verlichting en verkeersbordherkenning, heeft een overload aan opbergvakjes en bijna net zo veel connectiemogelijkheden: usb (ook voor je iPod), een audiokabel, een Flash-kaartje – je kunt het er allemaal in kwijt. De Bluetooth-telefonie werkt goed, het bekende Opel-navigatiesysteem eveneens, al is die wirwar van knoppen toch steeds weer even wennen. Het interieur onderscheidt zich verder – hoe kan het ook anders – door zeeën van ruimte. De derde zitrij is vooral voor de kleinsten, maar op de overige vijf stoelen kan werkelijk iedereen als een vorst zitten. Als je ze niet op talloze manieren omgeklapt hebt.
We kozen voor deze test een benzineversie, en dan kom je automatisch uit bij de enige beschikbare motor in die categorie: de 1.4 Turbo met start-stopsysteem. Opel biedt ‘m aan met 120 en 140 pk; we rijden de laatste. Zoals bij veel kleinere motoren van General Motors moeten we af en toe zoeken naar de pk’s. Vanuit stilstand tot een kilometertje of 70 per uur komt de Zafira uitstekend vooruit, maar onder andere de tussensprintjes bij 100 naar 120 km/u mogen die naam niet dragen.
Vanuit de zesde versnelling, die overigens te kort is om het toerental op kruissnelheid echt laag te houden, moeten we op de snelweg altijd terug naar z’n vier als we vlot willen inhalen. Dan nog gebeurt er weinig.
Goed, een Zafira koop je niet om hard mee te rijden, maar hij had pittiger gemogen. Zeker gezien het verlaagde onderstel op onze testauto, dat bijna sportief stevig is, en het mede daaruit voortvloeiende weggedrag. Op klaverbladen gooien we de MPV in de bocht alsof het een lage hatchback is, waarbij ie geen krimp geeft. Dat is leuk, voor papa.
Onze indruk van de Zafira ligt in lijn met wat we eigenlijk al verwachtten: het is een mooie en prettige auto met wat ruwe kantjes. Als je kiest voor de 2,0-liter dieselmotor, met 163 pk en een flinke bult koppel, zul je op de prestaties een stuk minder aan te merken hebben. Mocht je graag 20 procent bijtelling willen scoren, dan is er de Zafira Tourer CNG, op aardgas. Doe eens gek.
Opel Zafira Tourer 1.4T EcoFlex 140 pk zesbak
12/20
Cijfers
0-100 km/u: 10,7 s
Top: 202 km/u
Verbruik: 6,1 l/100 km
Motor: 1.364 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 140 pk
Koppel: 200 Nm
Gewicht: 1.477 kg
CO2: 148 g/km
Prijs
NL € 29.045
BE € 22.650
Vonnis
Serieus een heel aardige MPV. Deze specifieke motor zou onze keus niet zijn, de kleurstelling van dit exemplaar zeker wel. Nu nog vijf kinderen kweken
Reacties