Peugeot heeft schokkend nieuws. De nieuwe 208 is namelijk niet alleen leuk om te zien, hij rijdt ook erg goed. Wij reden met de Peugeot 208 1.6 e-HDi uitvoering. Zouden oude tijden herleven?
De Peugeot 208 is vele malen beter dan z’n directe voorganger
Dat was de 207. Om over de verbeteringen ten opzichte van de 206 nog maar te zwijgen. Sorry dat we aan het begin van deze Drive alles al verklappen. Aan de andere kant, je had het zelf ook op je vingers kunnen narekenen. Want de 207 was en is kwalitatief beroerd. Alleen als ze ‘m van papiermaché hadden gemaakt, zou de nieuwkomer geen verbetering zijn. Bij voorbaat is de 208 dus al beter dan zijn voorgangers.
Oudere lezers herinneren zich vast nog de slogan van de 205. In het Nederlands luidde die Een sterk nummer. In Frankrijk en Wallonië, waar ze voor elke dag een eigen heilige hebben, noemde Peugeot hun (toen nog) kleinste Un Sacré Numéro, ofwel een heilig nummer. Blasfemie of een schot in de roos? Hoe ook, het karretje hield het lang vol, namelijk van 1983 tot en met 1998. De 206 die daarna kwam, kreeg te kampen met veel problemen, maar was toch zeer populair. Dat is de 207 nooit geworden, mede door geschetste brakheid.
Peugeot moet met de 208 het succes van weleer nastreven
De concurrentie is immers moordend. De Koreanen zijn al toonaangevend in het a-segment, in het b-segment rukken ze ook flink op. We overdrijven niet als we stellen dat de kwaliteit van de 208 de toekomst van Peugeot bepaalt.
Geslaagd is deze Peugeot 208 1.6 e-HDi zeker. De designdetails zien er mooi uit en dat is een applaus waard. Bij massaal gebouwde auto’s is dat best een dure bezigheid. In het interieur zit het goed met de gebruikte materialen. Ook hier ziet het er net even wat luxer uit dan je van een auto van dit formaat verwacht. Natuurlijk, op plekken waar je ogen (bijna) niet komen, vind je hard plastic, maar dat is bij de concurrentie niet anders. Alle modellen, met uitzondering van de instapversie Access, krijgen een puik touchscreen op het dashboard. Dat tilt het interieur naar een heel ander niveau.
Er is een breed scala aan motoren beschikbaar
De kleinste benzinemotor is een nieuwe driecilinder één-liter, de lekkerste diesel is een e-HDi-blok met een inhoud van 1.600 cc. Die hadden we mee voor de eerste kennismaking. Rond deze twee motoriseringen ligt nog een hele range aan benzine- en dieselmotoren. Uiteraard ligt de focus op brandstofverbruik en emissie. Althans, het terugdringen daarvan. De meeste hebben een uitstoot van minder dan 100 g/km CO2. Zo blijft ons testblok daar net een grammetje onder. Het beloofde brandstofverbruik is 3,8 l/100 km. Dat is knap, want je krijgt er wel 115 pk en 230 Nm voor terug.
Op de Franse wegen hoorde je ons ook niet klagen over het comfort; deinen en rollen worden flink ingedamd. Je waant je in een auto uit een grotere klasse. Er is één maar. De Fiesta evenaart ie niet. De besturing voelt namelijk precies, maar wel heel doods aan.
De meeste 208-kopers zal dat worst wezen
Die letten liever op brandstofverbruik en afwerking, met een flinke dosis liefde voor vormgeving erbij.
Zouden we liever een Fiesta hebben? Misschien, maar alleen al het feit dat we de twee als gelijkwaardige opties naast elkaar zetten, is een compliment voor de Fransen. Met deze Peugeot 208 1.6 e-HDi hebben de Fransen een knap stuk werk geleverd. Of ie geheiligd wordt, moeten we afwachten, een ijzersterk nummer is het in ieder geval.
Specificaties Peugeot 208 1.6 e-HDI 115
Cijfers
0-100 km/u: 9,7 s
Top: 190 km/u
Vermogen: 115 pk
Koppel: 230 Nm
Verbruik
3,8 l/100 km
CO2: 99 g/km
Motor
1.568 cc
viercilinder turbodiesel
Aandrijving
voorwielen
Gewicht
1.090 kg
Prijs
NL: € 21.250
BE: € 19.680
VONNIS
Haast onmetelijk beter dan de 207, spaart het milieu, is beter afgewerkt en ja, het is toch echt een Peugeot. Heel bijzonder, heel positief
Reacties