Lekker bezig, daar bij Polestar. Ze zijn nu een jaartje Polestar 2’s op de Nederlandse wegen aan het zetten en dat is ze inmiddels zo’n 3.600 keer gelukt. Er zijn merken, zeker nieuwe, die daar alleen maar van kunnen dromen. En het zou zelfs zomaar kunnen dat het binnenkort nóg iets lekkerder gaat: daar moet(en) deze nieuwe variant(en) voor gaan zorgen.

Polestar had namelijk eigenlijk alleen een topmodel in de aanbieding. Dan kreeg je meteen een grote 78-kWh batterij en twee dikke elektromotoren die er 408 pk tegenaan knalden. Leuk, zeker, maar accu’s zijn duur en je zat dus ook meteen met een vanafprijs van zo’n 54k – geen kattenpies. Daarbij zal niet iedereen die 480 kilometer bereik direct nodig hebben, en is dat vermogen voor veel mensen ook een beetje overkill. Voor al die ‘problemen’ is er nu een oplossing met twee nieuwe versies die maar één elektromotor (op de vooras, nota bene) hebben: een Long Range met die 78-kWh accu, en een Standard Range met een pakket van 64 kWh.

Die Long Range heeft als voordeel dat ie, omdat hij zich nu alleen maar de voorwielen hoeft te bemoeien, verder komt dan zijn tweemotorige vriend: 540 in plaats van 480 kilometer. Vermogen levert hij natuurlijk wel minder: dat is nu 231 pk, alsnog goed voor een sprint naar 100 km/u in 7,4 seconden (in plaats van 4,7 seconden). En hij is dus goedkoper: het scheelt 4.000 euro. Leuke klap geld, toch?

We gaan op pad met de Polestar 2 Standard Range Single Motor

De Standard Range waar wij mee reden, heeft dus een kleinere accu: 64 kWh. Dat weegt natuurlijk minder, daarom kan hij voor dezelfde prestaties met iets minder vermogen toe: zijn motor levert 225 pk (wel hetzelfde koppel van 330 Nm). Het bereik neemt uiteraard ook af, dat ligt volgens de WLTP-methodes op 440 kilometer. Laten we wel wezen: dat is doorgaans riant voldoende. Voor bereiksneuroten en vakantiegangers: bij een snellader zit je, vanaf 10 procent batterij, in 35 minuten weer op 80 procent. Bij een normale lader ben je een nacht bezig.

Hoe rijdt de Polestar 2 Standard Range met maar één motor?

Nou hebben wij de Polestar 2 altijd geroemd om het feit dat hij, op de Porsche Taycan na, de best rijdende EV is die we kennen. Castreer je hem niet een beetje door hem van één motor en daarmee grofweg 170 pk te ontdoen? Nou, het valt reuze mee. De semi-sportwagenprestaties van de Long Range Dual Motor zijn inderdaad weg, maar je houdt heus nog een vrij aardige hot hatch over.

Het instant-beschikbare vermogen en koppel zorgen ervoor dat je altijd voor een aanzienlijke versnelling kunt zorgen; wegrijden, inhalen of invoegen gaat nog steeds vlotter dan menigeen van zijn benzineauto gewend was. En aan het geniale onderstel van de Polestar 2 verandert niets. Dat blijft comfortabel én communicatief, een combi die we zeker bij EV’s steeds minder tegen lijken te komen. En aan die besturing kan bijna élke EV-fabrikant een voorbeeld nemen: zo hoort het nou, jongens en meisjes, met prettig wat gewicht en voldoende informatie over wat de voorwielen meemaken, zonder dat het ooit storend wordt.

Het is een gunstig aanbod

En het allerleukst: bij de Standard Range gaat er nóg eens 4 mille van de prijs af, zodat je dus vanaf 45.900 euro kunt instappen. Waarmee deze Polestar 2 zeker voor de twijfelende zakelijke rijder (die ook niet ongevoelig zal zijn voor het feit dat Polestar hem zeker dit jaar nog kan leveren, voordat de nieuwe bijtellingsregels weer ingaan – dat is ook lang niet bij elk merk het geval) weleens het offer kon zijn dat hij niet kan refusen.

Specificaties Polestar 2 Standard Range Single Motor (2021)


Motor
1 elektromotor
225 pk
330 Nm
63 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,4 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,1 kWh/100 km (A label)
Actieradius (opgave)
440 km (WLTP)
Laadtijd
35 uur bij 116 kW (80%)
Afmetingen
4.606 x 1.985 x 1.479 mm (l x b x h)
2.735 mm (wielbasis)
1.940 kg
405 / 1.095 l (bagage)
Prijzen
€ 45.900 (NL)
€ 44.900 (B)

Reacties

  • Nuchtere Hollander heeft op 22 september 2021 geschreven:

    Prima aanbod. Het wordt hiermee een meer interessante aanbieding dan eerst ten opzichte van de VW ID4 en de Skoda Enyaq. Als je niet de ruimte van die twee nodig hebt is dit een goed alternatief. Dan is het een betere auto dan de Hyundai Kona (beperkte range), Kia Niro (zelfde), Hyundai Ioniq 5 (te duur) of Tesla 3 (te duur, te klein en gewoon een slecht gebouwde auto).

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Nuchtere Hollander Reactie annuleren

(verplicht)