Het is belangrijk om een auto te recenseren zonder vooringenomen te zijn. Maar we moeten toegeven dat we in dit geval wel enigszins bevooroordeeld achter het stuur gaan zitten, aangezien we op de redactie een 718 Cayman ter beschikking hebben. En terwijl we de nieuwe Porsche 718 Cayman GTS testten, moesten we onwillekeurig steeds aan deze auto denken.
Het voelt een beetje als een buitenechtelijke affaire (denken we, althans), en we voelen ons daar eigenlijk best schuldig over. Om een auto die nooit iets anders dan trouw is geweest in de garage te laten staan en er vandoor te gaan met een vlotter, flitsender alternatief, is natuurlijk een klassieker in het boek van de overspeligheid.
Hoe herken ik een Porsche 718 Cayman GTS?
De lange lijst visuele aanpassingen aan deze karmijnrode Cayman GTS omvat onder meer standaard 20-inch velgen, een gerestylede voorkant en glimmende zwarte details. Vanbinnen beschikt hij over meerdere strekkende meters alcantara. Je kunt het zelfs krijgen op de zonnekleppen.
Onderhuids volgt deze Cayman Porsches klassieke GTS-recept: een sperdifferentieel, Sport Chrono-pakket, een verlagingsset en een sportuitlaat. Hij is gebaseerd op de 2,5-liter Cayman S en heeft ten opzichte van die uitvoering 15 pk extra gekregen, waarmee hij op 365 pk komt. Oftewel: 65 pk meer dan onze redactie-Cayman met 2,0-liter motor. Dat scheelt een slok op een borrel, zeker in het geval van iets (relatief) kleins en lichts als een 718.
Hoe rijdt het?
Op snelle, effen wegen rijdt de Porsche 718 Cayman GTS fantastisch. Op hobbeliger wegen – waar onze eigen, 40 mille goedkopere Cayman graag overheen vliegt, terwijl de bestuurder ’m uitwringt – voelt deze meer intense en opwindende GTS wat nukkiger aan. Je moet vaker op en van het gas, je moet jezelf een beetje inhouden. Dat brengt aan het licht hoe delicaat de balans van de basisversie ook alweer is – en dat is nog afgezien van het feit dat de kleinere motor een wat natuurlijker geluid maakt.
Maar hé, zouden we de loterij winnen en vrijelijk aan de slag mogen met de Porsche-configurator, dan zou het behoorlijk lastig zijn om niet voor extra vermogen en potentie te kiezen. De Porsche 718 Cayman GTS is misschien niet langer de vanzelfsprekende, automatische upgrade die hij was in de tijd van de zescilinder-Caymans, maar hij is wel een geweldige auto. De besturing, de bak en de balans zijn toonaangevend in z’n segment, en ook daarbuiten, in welke prijsklasse dan ook.
We konden alleen maar niet vergeten dat we hetzelfde zouden kunnen zeggen van de nederiger en bijzonder veel voordeliger basis-718 Cayman in onze bedrijfsgarage. De normale 718 is van zichzelf al zo goed dat de GTS-extra’s niet per se nodig zijn
Specificaties Porsche 718 Cayman GTS
Motor
2.497 cc
viercilinder boxer turbo
365 pk @ 6.500 tpm
430 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 290 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,2 l/100 km
205 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.393 x 1.801 x 1.286 mm (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
1.350 kg
64 l (benzine)
425 l (bagage)
Prijzen
€ 112.565 (NL)
€ 79.110 (B)
Vonnis:
Een optisch interessantere en dynamisch meer opwindende Cayman, maar toch een minder essentiële optie dan hij ooit was. De 718 is van zichzelf al zo goed dat de GTS-extra’s niet per se nodig zijn. En toch: hebben...
Reacties