Oneerbiedig mag je dit de instapper van het Porsche 911-gamma noemen. Met een Nederlandse vanafprijs van 186.900 euro (België: 135.660 euro) is het altijd de vraag of dit de ‘goedkoopste’ Porsche 911 is, of de ‘minst dure’. Recentelijk mocht de bekendste sportauto van het merk onder het mes voor een kleine facelift. Liefhebbers zullen deze generatie liefkozend de 992.2 noemen.
Wat is er dan nieuw aan deze 911?
Aan de Porsche 911 Carrera, zoals de instapper officieel heet, veranderde niet zo gek veel. De GTS-uitvoering kreeg een revolutionaire hybride aandrijflijn met een elektrische turbo, en zo mocht deze Carrera de overgebleven turbo’s van de vorige GTS hebben. Hierdoor is het vermogen met 9 pk gestegen ten opzichte van vóór de facelift.
Het uiterlijk is een beetje bijgepunt zonder schokkende veranderingen. De actieve lamellen in de voorbumper krijgt de goedkoopste 911 niet. Binnenin verdween helaas de analoge teller en is er nu alleen nog maar een scherm achter het stuur. Ook plaatste Porsche een startknop in plaats van een soort permanente sleutel waaraan je moest draaien om te starten. Wat ons betreft geen verbetering, maar misschien ook weer niet iets waar we al te lang in moeten blijven hangen.
Is de goedkoopste ook de beste?
Stiekem hoop je dat de goedkoopste Porsche 911 van dit moment eigenlijk ook gewoon de leukste is, want dit is de versie die je ooit misschien nog kunt betalen als tweedehandsje. Of derde-, vierde-, of zevendehandsje. De GTS kost al snel 40.000 euro meer en de vraag is of je die extra 150 pk’s echt mist, want de instapper heeft al bijna 400 pk.
Lees ook: Hoe rijdt de hybride Porsche 911 GTS?
We beginnen de dag daarom in de Porsche 911 Carrera en bewaren de GTS voor later. Met nog een blanco referentiekader kom je al vrij snel tot de conclusie dat zo’n instapper eigenlijk alle puntjes op je wensenlijst afvinkt. Want laten we eerlijk zijn: het blijft een 911.
Hoe rijdt de Porsche 911 Carrera?
Het blijft een fenomenale sportauto, zelfs de instapper. De zescilinder pakt heerlijk op met meer dan genoeg koppel. De neus duikt de bochten in met de gretigheid van een douanehond bij een vlucht uit Colombia. Bij snelheden die op de openbare weg bijna twijfelachtig zijn, kun je de auto niet betrappen op onderstuur. De 911 geeft vertrouwen en is bovendien gewoon een feest om in te rijden.
Kom je tussen de bochtige bergwegen aan bij een ingeslapen dorpje, zoals op onze testroute, dan kun je de uitlaat op stil zetten en heb je plots een aangename daily driver. Drempels pakt ie lekker op, net als oneffenheden in de weg. Bovendien weten ze bij Porsche wel wat ergonomie is, dus je zit goed in zo’n auto. Daarnaast kun je voor nul euro een achterbankje laten plaatsen; dat is sinds de facelift niet standaard meer.
Is de goedkoopste Porsche 911 van dit moment goed genoeg?
Dit is de hamvraag. Het simpele antwoord is: ja, maar ga niet proefrijden in de GTS. Toen we uit de Carrera stapten, dachten we: meer heb je niet nodig. Strik eromheen en afleveren. Tot je in de GTS stapt, en dan ben je snel verpest. Het gaat er niet eens om dat de GTS sneller of krachtiger is, maar hij doet eigenlijk álles net even een stukje beter. Door de elektrische turbo en de elektromotor is de GTS onder in de toeren net een tikkeltje meer paraat, en hij klinkt gek genoeg rauwer en mechanischer. De remmen zijn beter en op het circuit (wat voor de meeste mensen geen argument is) voelt de GTS stabieler aan.
De Carrera komt naast de GTS zelfs wat danserig over. Iets wat we nooit hadden verwacht te zeggen als we alleen uit waren gegaan van de testkilometers in de bergen. Overigens had dit ook te maken met de banden; de boordcomputer gaf op een gegeven moment aan dat het rubber 100 graden Celsius was. Dat krijg je als je met 394 pk een GTS met 541 pk op het circuit probeert bij te houden.
Wat zijn de grote minpunten?
Echt grote minpunten zijn er niet voor de Porsche 911 van de 992.2-generatie. We noemden de keuzes voor het volledig digitale instrumenterium al even en de karakterloze startknop. Het is een auto die kritiek krijgt dat ie er al 60 jaar hetzelfde uitziet, maar dat is juist het pluspunt. Het recept wordt per keer iets aangescherpt en geperfectioneerd tot je een auto hebt waar je bijna geen minpunten aan kunt ontdekken.
Dus, moet je de Porsche 911 Carrera (992.2) kopen?
Je zult geen dag ontevreden zijn met de Porsche 911 Carrera, zelfs als het de goedkoopste versie van dit moment is. Moet je specifiek voor de facelift gaan? Dat misschien niet. Voor de Carrera zijn de wijzigingen minimaal en als je per se 9 pk extra wilt, dan kun je nog langs een tuner gaan. Mocht je het geld hebben liggen, dan zouden we overwegen om de GTS te nemen. In de nieuwe aandrijflijn zit zoveel meer kracht en beleving dat je daar geen spijt van zult krijgen.
Specificaties, verbruik en prijs
Uitvoering | Carrera |
Motortype | |
Motorinhoud | 2.981 cc |
Versnellingsbak | 8-traps automaat |
Aandrijving | Achterwielen |
Vermogen (pk) | 394 |
Koppel (Nm) | 450 |
0-100 km/u (s) | 3,9 |
Topsnelheid (km/u) | 294 |
Verbruik (l/100 km) | 10,1 |
Afmetingen l x b x h (mm) | 4.542 x 1.852 x 1.279 |
Gewicht (kg) | 1.520 |
Bagageruimte (l) | 135 |
Prijs NL (vanaf) | € 186.900 |
Prijs B (vanaf) | € 135.660 |
Reacties