Bij Porsche weten ze ook wel dat de veelzijdigheid van hun 911 tot gevolg heeft dat een reguliere Elfer eigenlijk een beetje een mollige GT is geworden. Ga maar na: je kunt er veel bagage in kwijt, vier volwassenen is met een beetje goede wil voor een heel kort ritje ook mogelijk en elke 911 biedt alle luxe die je in je dagelijkse auto wenst.
Maar om dat allemaal mogelijk te maken, weegt een basis-911, of een S of een GTS, of diezelfde modellen met vierwielaandrijving, minstens 1.500 kilo. Probleem? Nee hoor, 1.500 kilo is nou ook weer niet heel veel, en 1.650 kilo voor een Targa met moeilijk dak en 4WD ook niet. Daarnaast: Porsche stemt zijn auto’s af op de vraag van de klant. En die wil nou eenmaal vooral een praktische sportwagen.
Wat betekent de ‘T’ bij de Porsche 911 Carrera T?
Voor de maniakken zijn er GT3-modellen, of dingen met TURBO of Dakar erop, en ook aan de onderkant van het spectrum heeft Porsche sinds een jaar of wat een meer puristisch alternatief: de Porsche 911 Carrera T. Waarbij die ‘T’ staat voor Touring. Wat dan weer ouderwets jaren-’60 Porsche-jargon is voor iets als ‘meer gericht op lekker doorrijden’. Of zo.
Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat ze in Stuttgart de achterbank uit een 911 slopen, en ook een handvol geluidsisolatiematerialen. Daarnaast krijg je lichtgewicht zijramen en een lichtgewicht achterruit, extra sportieve sportstoelen, grotere velgen, wordt de auto een centimeter lager afgeleverd en is er een nogal plastic sportstuur gemonteerd. Plus nog wat stiksels, extra logo’s, een sportuitlaat en… een handbak met zeven versnellingen. Al kun je ’m ook met automaat bestellen.
Hoeveel lichter is de 911 Carrera T?
Van de gewichtsbesparing sla je niet steil achterover: 35 kilo. Op een totaal gewicht van 1.505 kilo voor de basis-911. Die met 385 pk hetzelfde vermogen heeft. De Porsche 911 Carrera T is ook 0,3 seconde langzamer van 0 naar 100 (want handbak; het gaat in 4,5 seconden als je scherp schakelt) en de top is 291 km/u. De basisversie gaat 2 km/u harder.
Oh, en de startprijs van de T is 184.700 euro (140.998 euro in België) terwijl de basis-911 je zowel in Nederland als in België 10.000 euro minder kost. Dus je krijgt minder snelheid, luxe en comfort voor 10 mille meer. Hoe dan?
Hij is stugger en harder
Vooropgesteld: de Porsche 911 Carrera T is en rijdt heel anders dan een basis-911. Anders dan elke 911. Hij zit in z’n eigen, gestripte hoekje, daar waar het lawaaiig en stug en hard is. Wat ’m gevoelsmatig meer precisie geeft om flink mee te sturen.
Alles is een tandje directer, scherper en ook op een prettige manier gevoeliger dan bij andere 911’s – de GT-modellen daargelaten. Maar hij maakt ook herrie: je hoort z’n banden en vooral ook de wind. Wanneer je gas geeft en de klepjes van de sportuitlaat open gaan, blèrt de motor flink. Lekker in een tunnel en op een bergpas, maar in de stad gaan de klepjes dicht.
Een mogelijk reden om de Porsche 911 Carrera T te kopen
Wat het meest opvalt, is z’n fenomenale handbak; mogelijk de beste op de markt. Wat een gevoel, wat een precisie, perfect gepositioneerd, perfect op de motor afgestemd. Gas geven, hoog de toeren in en klap, volgende versnelling. Om het geheel in no-time weer te herhalen. Die neppige tussengasplofjes hoeven van ons niet, de auto is met z’n schermpjes en triljoenen elektronische systemen al digitaal genoeg.
Schakelen was altijd al leuk, dit is de overtreffende trap. Of het een reden is om deze Porsche 911 Carrera T te kopen en niet de instapper, of de net iets duurdere S met 65 pk meer, is aan jou. Wij zouden voor de S zwichten als daily driver. Tenzij het woon-werkverkeer over een bergpas zou voeren.
Specificaties van de Porsche 911 Carrera T (2023)
Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
385 pk @ 6.500 tpm
450 Nm @ 1.950 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 291 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,6 l/100 km
240 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.530 x 1.852 x
1.293 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.470 kg
64 l (benzine)
132 l (bagage)
Prijzen
€ 184.700 (NL)
€ 140.998 (B)
Reacties