Porsche is een meester in het uitbrengen van actiemodellen. Want zo moeten we deze overtreffende trap van de 911 GT3 toch wel een beetje zien. Of niet soms?
 
We krijgen altijd een lichte kriebel in het achterhoofd als Porsche met een nieuwe variant van de 911 komt. Het klinkt ons toch vaak als een puur commercieel verhaaltje in de oren: dat er nu een 911 is die nóg lichter is, nóg scherper stuurt, nóg sneller optrekt en de méést pure vorm van rijbeleving oproept. En vaak wordt zo’n model nog geen drie maanden na een andere variant voor welke dat ook al gold, gepresenteerd.
 
Ga maar na: de huidige 911 – doopnaam: 997 – is al weer aan z’n tweede leven bezig. Een paar maanden geleden werd de Turbo gepresenteerd, daarop volgde de Turbo S. Van alle versies is trouwens een S-versie verkrijgbaar. Telkens met een beetje meer pk’s dan de gewone die dan Carrera, Carrera 4 of Targa 4 heet – ja, zie je ‘m? Alleen de S-versie van de GT3 heet RS. En dan komt er vast nog een 911 GT3 RSR. En een 911 GT2. En er is ook nog een 911 SC. Volg je het nog?
 
Porsche staat trouwens niet alleen in zijn marketingstrategie: ook het ‘Duitse’ Lamborghini heeft de smaak aardig te pakken, getuige het feit dat we uit ons blote hoofd zo vijf Gallardo-varianten kunnen bedenken. In werkelijkheid zullen het er al snel tien zijn. LP-nogwat, met en zonder vierwielaandrijving, met en zonder klapdak, zonder vloermatten (Superleggera), met speciale, matte lakkleur. De een soms nog kaler dan de ander, en met nèt even iets meer pk’s dan de vorige.
 
Zoals we al zeiden: het veroorzaakt slechts een lichte kriebel. Je kunt het ook anders bekijken. Een andere fabrikant heeft een model en noemt de variaties 1.6i en 2.0i in plaats van Carrera of LP570-4. En de uitvoering heet bij anderen Business Line Pro of Ligne Sportif in plaats van GT2 of Superleggera. Koop je een Porsche, dan koop je de enige echte: een 911. Welke, dat hangt af van je specifieke wensen en van je budget – er is voor elk wat wils. Vanaf 114.000 euro heb je een 911, ben je Belg dan zit je helemaal gebeiteld want daar kost de goedkoopste 911 slechts 87.000 euro. De duurste 911? Dat is de Sport Classic: 259.219 euro in Nederland, 206.305 in België. Modelpolitiek. Ach, het is ook geneuzel.

‘In feite is het een hardcore circuitauto waarmee je ook op straat kunt rijden. Als je dat zou willen, met die taartschep achterop en al die stickers’

 
Voor onze neus staat een spierwitte 911 GT3 RS. Dat dit een RS-versie is, zal niemand ontgaan: op grote, door Porsche aangebrachte plakkers kan zelfs een blinde lezen dat dit een GT3 RS is. Hoe subtiel. De eigenaar is Han van Renselaar, garagist en Porsche-liefhebber uit Zwolle die, als we zijn bedrijfsnaam – Van Renselaar Cars, Punterweg 24-28 in Zwolle, www.vanrenselaarcars.nl – noemen, ons best even zijn gloednieuwe 911 GT3 RS wil uitlenen. Van Renselaar racet zelf, veel op Assen, heeft verschillende Porsches in bezit – en te koop, en kreeg als eerste in Nederland de nieuwe GT3 RS afgeleverd. Nog voordat Porsche bedacht of ze de auto nou wel of niet voor de Nederlandse pers zouden presenteren.
 
Oké, dat ritje in die GT3 RS is toch al gepland, dus wandelen we eerst even bij Van Renselaar door de showroom om naar zijn occasions te kijken. Misschien staat er wat leuks tussen. Een knalgele Mercedes SLK voor minder dan 10.000 euro, hmm. Aardig. Verschillende Porsches, leuk, maar die verbleken natuurlijk na de rit in de GT3 RS. We zien nog een oude Rolls en een oude Bentley, gebroederlijk naast elkaar en zonder prijskaartje – heel leuk.
Op de meest vooraanstaande positie van de grote showroom, waar we nog helemaal niet hadden gekeken, ontwaren we een nagenoeg nieuwe Ferrari 430 Scuderia. Krijgen we nou weer een lichte kriebel in ons achterhoofd? Is dit niet nóg leuker, nóg eh, geiler, dan die Porsche? Eind 2008 schreven we over die auto dat het de beste ooit was, tot dat moment. 510 pk, van 0 naar 100 in 3,6 seconden en een top van 320 km/u. Hmm, en dik 80 mille duurder destijds dan de GT3 RS nu.
 
We schieten uit onze overpeinzingen. ‘Hier is de sleutel’, grijnst Han van Renselaar – hadden we al iets over zijn bedrijf gemeld? Ja, ja, bedankt, stamelen wij. We werpen de Scuderia nog een schalkse blik toe en stappen in de GT3 RS. Lekkere kuipstoelen en hé, een navigatie-systeem! En cruisecontrol. Zelfs een knopje (al is het een optie) om de neus tot snelheden van 50 km/u iets omhoog te laten komen om geen drempels te raken. Daar maak je een auto niet lichter mee. En gewicht, of beter, het ontbreken van zoveel mogelijk gewicht, dat is de essentie van de GT3 RS. In feite is het een hardcore circuitauto waarmee je ook op straat kunt rijden. Als je dat zou willen, met die taartschep achterop en al die stickers. Maar met een navigatiesysteem en cruisecontrol, beide optioneel, vinden we het niet heel hardcore. Daarnaast heeft de GT3 RS standaard stabiliteitscontrole, airbags, een knopje met Sport-stand – alsof dit ding geen Sport is – en zelfs een knopje om wat klepjes in de uitlaat open of dicht te doen – voor een mooier geluid. Wat moet je daar nu allemaal mee op een circuit?
 
We starten de motor, geven een flinke dot gas, en de haren op onze armen gaan rechtop staan. Het 3,8-liter blok met zes cilinders is een aangepaste versie van het 3,6-liter blok dat uit de GT1-racer van 1997 komt, waarmee Porsche in z’n klasse de overwinning behaalde op Le Mans. Dat is niet zo maar een blok. 700 pk kan het aan, in de GT3 RS levert het 450 pk. In stappen van telkens 50 pk erbij kan dit blok dus nog vijf generaties GT3 RS mee.
 
450 pk, dus: 15 pk meer dan een gewone GT3. Waardoor ie met 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u precies 0,1 seconde sneller is dan een GT3. Gek genoeg ligt de topsnelheid van 310 km/u een fractie lager dan die van de GT3, die 312 km/u schijnt te halen. Dat komt misschien door die enorme spoiler achterop. Het prijsverschil met de GT3 is ongeveer 37.000 euro (in België 28.000 euro): de GT3 RS kost in Nederland 207.474 en in België 152.460 euro. We vragen Belgische lezers nu even die glimlach van hun gezicht te halen. Dank u.

‘Een 911 Turbo is sneller, en rijdt veel gemakkelijker, en vriendelijker, maar dit is het echte werk’

 
Het prijsverschil, tussen de GT3 en de GT3 RS welteverstaan, zit voornamelijk in de gebruikte materialen en het gewicht. Die achterspoiler bijvoorbeeld, is volledig van koolstofvezel gemaakt en staat op aluminium pootjes – dát is pas licht. De stoelen zijn ultralicht, de wielen, zelfs de deuropeners: dat zijn gewoon lusjes van stof, net als in de Boxster Spyder. Verder krijg je standaard zaken als een rolkooi, brandblusser, zespuntsgordels en is de uitlaat van titanium gemaakt. Eh, we denken om gewicht te besparen. Het gevolg is dat de GT3 RS slechts 1.370 kilo weegt, 25 kilo minder dan de GT3. Wedden dat we dat niet merken?
 
We schieten weg en het eerste wat opvalt, is het overheerlijke, ultraharde en tevens zijdezachte stuur-, rem- en schakelgevoel. Als je een nogal grofstoffelijke motoriek hebt, dan is dit helemaal niks voor je: dat is het ultraharde. Rem je, dan gebeurt er niks. Rem je hard dan gebeurt er nog steeds niks. Rem je als een idioot dan sta je in een flits stil en heb je de afdruk van de zespuntsgordel nog drie weken in je borstkas staan. Als je nog kunt ademen. Pas wanneer je de auto met uiterste precisie bedient, komt het zijdezachte naar boven. Perfect remmen is een kwestie van tienden van millimeters het pedaal beroeren, nadat je een eerste ‘lege’ slag gemaakt hebt. Sturen evenzo. Minieme stuuruitslag is voldoende om de neus – met vernieuwde, extra downforce gevende splitter – de juiste kant uit te zetten. De hele auto zit vol met elektronische snufjes, maar afgezien van het uitzicht op een Sport- en uitlaatknop ziet en met name voelt het allemaal bijzonder subtiel en fijn mechanisch aan.
 
Na de eerste meters zijn we er direct van overtuigd dat de GT3 RS op een circuit thuishoort. De hele auto is erop geprepareerd. Er zijn slechts minieme concessies gedaan om de beoogde klanten ook op de openbare weg te kunnen laten genieten van deze auto. Dat verklaart die Sport-stand. Zie het als een uit-knop, voor als je op een normale weg rijdt.
 
Hij is vooral rauw. Een 911 Turbo is sneller, en rijdt veel gemakkelijker, en vriendelijker, maar dit is het echte werk. Door z’n rauwheid ben je snel geneigd ook rauw te gaan rijden, scherp, tegen het maximale van je kunnen aan. Dat vergt concentratie, rijervaring, oplettendheid om de weg te lezen – zodat je met die informatie kunt inschatten wat de auto gaat doen. Noodzakelijk onder de barre winterse omstandigheden waarin we rijden. Een dotje te veel gas en de achterkant breekt voorzichtig maar controleerbaar uit. Het voelt allemaal bijzonder natuurlijk in de GT3 RS. Alles wat je denkt te kunnen, kan de GT3 RS. Simpelweg omdat ie beter kan rijden dan jij met ‘m zult kunnen.
 
Verwacht nu geen eindoordeel van ons. Dat kunnen we niet geven omdat we er niet mee op een circuit hebben kunnen rijden. Wel kunnen we je melden dat ie op de openbare weg geweldig rijdt, maar mocht je daar meer rijden dan op een circuit, koop dan lekker de Turbo. Of, als je van een beetje Spartaans houdt, de gewone GT3. Die laatste rijdt op de openbare weg nagenoeg hetzelfde als de GT3 RS. Alleen als je op de openbare weg het maximale uit de GT3 RS perst – maar dan rijd je als een idioot en ben je hopelijk binnen een paar minuten je rijbewijs kwijt – zul je het verschil tussen de GT3 en de RS-versie kunnen voelen. Op het circuit zul je dat, als je een geoefend rijder bent, eerder ervaren.
 
Een ding weten we zeker: deze auto is onverslijtbaar. Hij voelt zo ongelooflijk degelijk, stevig en doordacht aan, dat ie over twintig jaar nog zal rijden zoals ie nu rijdt. Ongeacht of je ‘m dag en nacht hebt afgejakkerd of niet. Hij is simpelweg het nieuwste meesterwerk van Porsche. En over een paar maanden komt daar weer een nieuw meesterwerk bij. En een paar maanden daarna weer… en weer…


 
Wil je de 911 GT3 RS trouwens zelf van dichtbij bekijken, rij dan gewoon even langs bij Van Renselaar. Wie weet scoor je nog een leuk tweedehandsje voor je meisje. Als je die 430 Scuderia maar laat staan.

Reacties