We hebben het over de 911 Targa 4S, en als ie je in eerste instantie wat bekend voorkomt, dan hoef je daar niet al te zeer door verrast te zijn. Dit is een Porsche 911, simpel zat, de Targa is al sinds 1965 een vast onderdeel van het gamma en deze heeft hetzelfde ingewikkelde dakmechanisme als de vorige generatie, de 991. Deze deels open versie van Porsches trots is altijd vierwielaangedreven en kost nagenoeg hetzelfde als de vergelijkbare cabrioversie. Dat komt neer op 192.024 euro (148.987 euro in België) voor de Targa 4S met PDK, de sterkere uitvoering die we hier rijden.
Alleen kostte deze specifieke auto – een bijzondere uitvoering, zoals je vast al kon raden aan zijn stickers en kleurtjes – nog eens zo’n 40 mille extra. Omdat ie iets heel nieuws is; en ook iets soort-van-ouds. Hij heet de Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition en er werden er maar 992 stuks van geproduceerd. Inmiddels is ie uitverkocht, al kun je als troost nog wel een interieurpakket op de gewone Targa bestellen met de naam Heritage Design Pure (tweekleurig leer, sportstoelen en meer leuks), à 14.080 euro.
Wat is de gedachte achter de Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition?
De Heritage Design Edition is een rollend eerbetoon aan de Porsches uit de jaren vijftig en zestig, en dus kun je uit de bijbehorende literatuur desgewenst eindeloos veel info opzuigen over competitiehistorie. Een beetje Porsche 356 hier, een schildje uit 1963 daar, een stel Fuchsgeïnspireerde wielen – je retrogevoelige ziel wordt volop gestreeld. Heel mooi allemaal, maar die versieringen op de carrosserie zijn gewoon stickers, en die gouden letters en logo’s zijn van twijfelachtig allooi.
Vanbinnen is de Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition al een stuk beter geslaagd. De hemel van geperforeerde microvezelstof is misschien niet helemaal onze smaak, maar de stoelen van corduroy – zachter en comfortabeler dan leer, en zeer geschikt om je op je plek te houden in bochten – zijn een genot. De groene cijfers op de tellers? Daar kunnen we nog wel doorheen kijken.
Andere kleuren
Porsche bood deze speciale editie aan in nog vier andere kleuren naast dit kersenrood metallic, en dit was pas de eerste van vier retro-911’s waar we ons op mogen verheugen. Een daarvan, zo wordt ons beloofd, is geïnspireerd op de jaren tachtig. Kunnen. Niet. Wachten. Felrood moet ie zijn, met een enorme rubberen whaletail-spoiler achterop en een krakerig zelfgemaakt bandje met Bon Jovi-nummers in z’n dashboard.
Er zijn nog steeds vier zitplaatsen en af en toe bemerk je wat windgeklapper als je het dak achterin hebt opgeborgen, maar verder is dit een verrukkelijke manier om je over de weg te bewegen. Met zijn 1.675 kilo is de Targa 40 kilo zwaarder dan de cabrio, en met de coupé scheelt het zelfs 110 kilo. Interessant is dat Porsche niet geprobeerd heeft om dit te verhelpen of verhullen met verstevigingen, maar het gewicht juist lijkt te omarmen en de Targa toestaat om een toefje middelbare leeftijd uit te stralen.
Het onderstel van de Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition
Het onderstelcomfort is dik in orde en de hele rijervaring is bijzonder verfijnd te noemen, maar op snelheid bemerk je wel wat hel- en duikgedrag in de bochten. Toch is de 911 Targa briljant in zijn besturing en bediening en zit ie prachtig in elkaar. Deze Heritage Design Edition mag dan geïnspireerd zijn op de autosport, hij neigt haast meer naar een GT.
Specificaties Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition
Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
450 pk @ 6.500 tpm
530 Nm @ 2.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 304 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,0 l/100 km
227 g/km CO2
Afmetingen
4.519 x 1.852 x 1.301 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.640 kg
67 l (benzine)
132 l (bagage)
Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)
Reacties