Wil je de ultieme 911 hebben? Koop dan deze, want beter wordt ie niet.
 
Er zijn van die wetmatigheden waar geen speld tussen te krijgen is. Een daarvan is dat het op de redactie van een autotijdschrift flink kan stormen. Kijk maar eens hoe Clarkson, Hammond en May elkaar steeds in de haren vliegen. Op televisie, nota bene! Natuurlijk is de aanleiding vrijwel altijd een auto. Nu is het weer deze 911 Turbo S. Veel mensen zijn het niet eens met hoe ik over deze auto denk.
 
Jeremy zit er zelfs faliekant naast, getuige zijn eeuwige gezeur over de 911. Tenminste, ik vind dat hij er naast zit. Hij is de baas en als hij met ontslag gaat dreigen ben ik de eerste die hem gelijk zal geven, maar tot die tijd…
 
JC vindt dat de Turbo S-versie niet bij de 911 past. Deze über-Turbo heeft namelijk de pretenties van een supersportauto en dat zou niet samen gaan met het karakter van deze iconische Porsche. In mijn ogen is de Turbo S echter een spectaculair snelle en betrouwbare GT. Hier kun je prettig mee voortzoeven over de snelweg. Heerlijke auto.
 
Wil je bewijzen? Kun je krijgen. Net als 90 procent van alle andere 911 Turbo’s heeft ie een pdk-versnellingsbak. Een automaat dus. Dat geeft al aan wat de doelgroep is. Oudere mannen die lekker doorrijden in hun ultieme 911, om iedereen te laten zien dat ze het gemaakt hebben. Als bewijs van hun potentie boven de gordel geven ze af en toe een dot gas om andere weggebruikers te imponeren.
 
Je kunt de Turbo S niet eens met handbak krijgen. Ook navigatie, leer en keramische remschijven, de speciale velgen met centrale moer en het chronopakket zijn standaard.
 
Naast al die spullen, die je dus ook in vrijwel elke andere 911 Turbo tegenkomt, krijg je 30 pk en 50 Nm ‘cadeau’. Die extra pit maakt ‘m de snelst accelererende Porsche ooit. 0 tot 100 gaat in 3,1 seconden, vanuit stilstand naar 160 neemt 7,1 seconden in beslag. Hij ligt als een blok op de weg en rijdt haast sierlijk. Je bent nooit bang dat de grens bereikt is. Grip, kracht, balans en acceleratie: alles is schitterend op elkaar afgestemd. Je rijdt er moeiteloos mee weg. Mocht je toch teveel bravoure hebben, dan grijpt die perfecte stabiliteitscontrole in.
 
Ik kan me voorstellen dat sommigen de GT3 bestempelen als de huidige 911 in zijn puurste vorm, maar dan hoop ik dat je het met mij eens zult zijn dat dit de beste allrounder is, even los van het prijskaartje. Hij is allemachtig veel sneller, heeft vierwielaandrijving en biedt daardoor een fenomenale tractie op nat wegdek.
 
Is dit de 911 die ik zou kopen? Nee, dat zou de GT2 RS zijn. Die nieuwkomer heeft hetzelfde blok als deze versie, maar haalt daar 620 pk uit. Daarnaast heeft ie alleen achterwielaandrijving en een minimaal interieur à la de GT3. Porsche weet hoe je turbo’s bouwt. Dat dat nog maar lang zo mag zijn.

Reacties