Ook de Porsche Cayenne moet eraan geloven en ontvangt een stekker en een stel accu’s om zich milieuvriendelijk door het verkeer te kunnen bewegen. Wat een grap, horen we je denken, alsof dat iets uithaalt bij zo’n mega-SUV. Nou, wel dus.

Tegenstrijdigheden: lachen, toch? Niets leuker dan met een veel te grote auto door een veel te klein straatje te rijden. Dat je voorbijgangers met haarbanden en sandalen dan ziet schuimbekken van haat, om zich vervolgens te verslikken in hun andijvie-smoothies wanneer ze zich realiseren wat er aan de hand is. Want er komt geen geluid uit je auto. Je rolt elektrisch langs hen heen, nog vriendelijker voor de luchtkwaliteit dan de Daihatsu Cuore die achter je pruttelt. Het heeft iets zoets en surreëels om tegelijkertijd afschuw en bewondering te oogsten.

Los daarvan is het sowieso plezierig om je in de Cayenne S E-Hybrid door de stad te verplaatsen. We drukken bij het binnenrijden van de bebouwde kom steevast op de E-Power-knop waarmee de auto in principe alles elektrisch doet, tot z’n accu’s bijna leeg zijn. Er ontstaat een weerstand in het gaspedaal die zorgt dat je niet per ongeluk de verbrandingsmotor aanspreekt. In de praktijk kun je zo een tijdlang in alle stilte voort zoeven; tussen de 18 en 36 kilometer, zegt Porsche, en we kwamen inderdaad steeds iets verder dan twintig kilometer. Ruim voldoende voor je lokale boodschappenritjes.

Op de snelweg drukken we op E-Charge, waarmee het bescheiden accupakket van 10,8 kWh in een mum van tijd weer is bijgeladen. Om vervolgens het dorp van onze eindbestemming elektrisch binnen te rijden. Hang je ‘m aan een doorsnee stopcontact, dan zijn de accu’s ook binnen een uur of wat weer vol. Dit concept werkt, en het werkt goed. Grote SUV’s zijn bij uitstek geschikt als plug-in hybride, want er is veel ruimte voor accu’s, zwaar zijn ze toch al en ze profiteren maximaal van elektrisch rijden bij lage snelheden: dat is immers het moment dat hun benzinemotor zo’n beetje het belabberdste rendement haalt van alle hedendaagse personenauto’s.

Genoeg geneuzeld: we willen weten of deze Cayenne zich nog als een echte Porsche kan gedragen. We drukken daarom op Sport Plus en spreken de 333 pk van de 3,0-liter supercharged V6 maximaal aan. Bijgestaan door de elektromotor (95 pk) herontdekt de Cayenne z’n sportieve genen en knalt ie in een noodtempo naar smerige snelheden, begeleid door een rauwe brul.

Liefhebbers van vlot bochtenwerk zullen wat teleurgesteld worden door de Cayenne S E-Hybrid. Hij weegt bijna tweeëneenhalve ton en komt als gevolg daarvan een stuk minder dynamisch uit de hoek. Daar staat tegenover dat je, als je netjes met de E-knopjes in de weer gaat op het juiste moment, zomaar een praktijkverbruik van 1 op 10 kunt noteren. Niet gek voor een benzine-SUV met 416 pk. Lekker doortrekken op de buitenwegen en in stilte door de stad zoemen zonder ook maar één eekhoorntje te laten kuchen: wij kunnen er wel aan wennen.


Porsche Cayenne S E-Hybrid



14/20



Motor

2.995 cc

V6 supercharged hybride

416 pk / 590 Nm (gecombineerd)



Aandrijving

vier wielen

8v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 5,9 s

top 243 km/u



Verbruik (gemiddeld)

3,4 l/100 km

79 g/km CO2

A-label



Afmetingen

4.855 x 1.939 x 1.705 mm (l x b x h)

2.895 mm (wielbasis)

2.350 kg

80 l (benzine)

580 / 1.690 l (bagage)



Prijzen

NL € 84.500 (14%)

BE € 85.063



Het vonnis

Moet het groot zijn, mag het wat minder verbruiken en ben je gefascineerd door elektrisch rijden, dan is de Cayenne S E-Hybrid jouw SUV. Hij is comfortabel en snel en brengt toch de milieuridder in ons naar boven

Reacties