Als je met enige regelmaat door de pagina’s van deze website scrollt, zul je veel zogeheten performance-SUV’s tegenkomen. Maar er is er maar één die je met recht de pionier van dit genre mag noemen, en dat is de Porsche Cayenne. Hoewel zijn badge al meer dan twintig jaar oud is, blijft hij uiterst relevant, zeker nu er een handvol nieuwe hybrides is gelanceerd in het kader van een opfrisactie van de derde generatie van deze goeie ouwe SUV-met-een-grote-S.
De meeste kopers van de zullen ongetwijfeld hun keuze maken tussen de E-Hybrid en de S E-Hybrid. Dit duo paart verschillende smaakjes V6-genoegen met een 177 pk sterke elektromotor en een 25,9-kWh accupakket voor een meer dan fatsoenlijke hoeveelheid prestaties en een emissievrije actieradius van ongeveer 80 kilometer. De S is sneller (uiteraard) en heeft standaard luchtvering, dus als je van zo’n Cayenne je auto voor elke dag wilt maken, is dat vanzelfsprekend de versie die je moet hebben.
Zo sterk is de sterkste Cayenne
Maar als er een Purosangue in je nek hijgt, kom je er niet met alledaags. En dus wordt het tijd om de nieuwste halo-Cayenne te ontmoeten: de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid. Hij gebruikt dezelfde elektromotor en accu’s, maar dan in combinatie met een machtige, krachtige V8 met twee turbo’s, voor een imposant vermogen van 739 pk en een monsterkoppel van 950 Nm.
Porsche was misschien wat overenthousiast in het beschikbaar stellen van een kokend heet Spaans circuit om hem te proberen – de leveranciers van die arme remmen en banden zullen er vast heel dankbaar voor zijn geweest – maar op de openbare weg is hij verbijsterend. Hij combineert oprechte klasse met alle kinderlijke obsceniteiten die er nu eenmaal in je worden losgemaakt door een 700 pk sterke containerwoning.
De veranderingen aan het vernieuwde onderstel
Veranderingen aan de geüpdatete ophanging van de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid zorgen ervoor dat er veel meer verschil zit tussen de diverse rijmodi van de Turbo, dus het switchen naar Sport (of Sport Plus, als de weg niet te hobbelig is) injecteert daadwerkelijk een extra dosis energie in een onderstel dat van zichzelf al weinig over een gebrek aan dynamiek te klagen heeft.
De prestaties zijn compleet over de top, maar je kunt je geweten sussen met die bijzonder bruikbare hoeveelheid elektrisch bereik. Minder lof hebben we voor het feit dat Porsche volhoudt dat er bijbetaald moet worden voor vierwielbesturing. Om nog eens 1.800 euro te rekenen voor iets dat zo integraal verbonden is met de capaciteiten van een toch al prijzige auto, dat voelt echt als graaien.
Het kan nog gekker, maar doe maar niet
Als het je puur om de prestaties te doen is, dan zul je waarschijnlijk opteren voor het 29 mille kostende GT-pakket, dat is voorbehouden aan de iets knussere Cayenne Coupé. Die versie vervangt de oude Turbo GT (die niet langer aan de Europese emissie-eisen voldoet) en legt de auto 10 millimeter lager, geeft hem een grotere spoorbreedte en schaaft 100 kilo van het gewicht af, op slimme manieren die je nooit door zult hebben.
Dat is de scherpere, gretiger auto op het circuit, en de auto die je moet hebben als je per se de extreemste Cayenne op het menu wilt. Maar laten we niet doen alsof je die extra’s echt nodig hebt. Vanwege de enorme breedte van zijn talenten heb je aan de standaard-Turbo E-Hybrid al meer dan genoeg.
Specificaties van de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid (2023)
Motor
3.996 cc
V8 biturbo hybride
739 pk @ 6.000 tpm
950 Nm @ 2.400 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 295 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,7 l/100 km
39 g/km CO2
Afmetingen
4.930 x 1.938 x
1.685 mm (l x b x h)
2.895 mm (wielbasis)
2.545 kg
70 l (benzine)
539 / 1.557 l (bagage)
Prijzen
€ 186.500 (NL)
€ 187.878 (B)
Heinz heeft op 25 maart 2024 geschreven:
Een droomwagen, door de prijs zal het een droom blijven.