Een SUV die zijn neus iets omhoog kan laten komen. Nou, die is nieuw voor ons. Maar goed, deze Ferrari Purosangue is dan ook geen SUV, of wel? Nee, het is een ‘FUV’: Ferrari Utility Vehicle. Tsjonge Ferrari, jullie maken het ons af en toe ook wel heel moeilijk om níét de draak met jullie te steken. Niet dat dat nodig is als jullie het zelf al zo overtuigend doen. FUV?! Hihihi! Neuslift?! Hehehe! En hoeveel vragen jullie daarvoor? Hahaha! Nou, 504.930 euro dus. En ook in België nog 385.241 euro. Lachen, tenzij jij degene bent die het moet neertellen.

En het wordt nog gekker: dit exemplaar, zoals ie hier staat, is nog eens 114.676 euro duurder. Een Porsche Macan aan opties. En 4.800 euro daarvan komt voor rekening van die neuslift. Nee, serieus. Ferrari maakt geen grappen over dat soort dingen. Dat is waarom die getallen zo exact zijn: het merk heeft precies berekend waar ze mee weg kunnen komen. Je moet wel enorm rijk zijn voordat een dergelijk optiebedrag helemaal geen pijn meer doet, toch?

Het probleem met Ferrari is dat je vaak het gevoel krijgt dat er een grap met je wordt uitgehaald. ‘Luister,’ zou je willen zeggen, ‘het is gewoon een concurrent van de Lamborghini Urus, hoe kun je daar in vredesnaam het dubbele voor vragen? Dat pikt toch niemand?’ Zinloze vraag. De wachtlijst van twee jaar vertelt je alles wat je moet weten. En dus is de enige vraag die er werkelijk toe doet: als je het zou kunnen, zou je het dan doen?

Zouden wij een Purosangue kopen als we het geld hadden?

En daar heb je het. Het heeft ons enorm verrast: we zouden het doen. We zouden het echt doen. Goed, we hebben nog wel wat op- en aanmerkingen, maar laten we het zo stellen: we zouden liever met deze rijden dan met een Roma. Misschien zelfs liever dan met een SF90. Hij is echt heel erg onuitstaanbaar irritant briljant. En nee, hij is echt geen SUV. Hij is iets anders.

Maar ook weer niet iets geheel nieuws. Eigenlijk is ie een soort GTC4 Lusso met een verhogingssetje. Kijk naar het profiel, het silhouet boven de schouderlijn. Snap je wat we bedoelen? En de relatie met die helaas afgeschoten shooting brake gaat nog een tikje verder. De Ferrari Purosangue heeft ook een V12 en gebruikt dezelfde manier om de power vanaf de voorkant van de motor koppel te laten leveren aan de voorwielen.

De V12 is niet het bijzonderste aan de Ferrari Purosangue

Maar laten we niet te lang blijven hangen bij de technische toestanden. Wat je vooral moet weten is het volgende. De aluminium basis van de auto is nieuw en is 25 procent stijver dan die van de GTC4 Lusso. En hij heeft een ‘magische ophanging’. Dat is niet eens hoe Ferrari het zelf noemt; zij hebben het over Ferrari Active Suspension Technology (je mag gerust even giechelen over de afkorting die dat oplevert). Het is belachelijk ingewikkeld, met actieve dempers die door het brein van de auto aangestuurd worden om zich aan te passen aan elke individuele bocht.

De Purosangue rijdt als een sportauto. Hij rijdt als een sportauto van Ferrari, zelfs. Hij voelt niet hoog aan omdat ie dat niet is (een Hyundai Ioniq 5 is hoger), dus hij snelt door bochten met geestdrift en agressie, niet met het leunen en overhellen dat je normaal gesproken met SUV’s associeert. En hij heeft een onvervalste, niet-gehybridiseerde V12 die blaft en spuugt en snauwt. Je zit laag en ver naar achteren in de carrosserie, en niets aan deze ervaring zegt ‘SUV’. Het is een GT, een 812 met een extra stel stoelen.

We nodigen uitdagers uit

We zijn inmiddels wel gewend aan het feit dat iedereen het traditionele sjabloon voor de sportieve SUV volgt, wat betekent dat je grote familieauto’s volhangt met machtige motoren. Ferrari heeft hier het begerenswaardige boven het veelzijdige gesteld: maak een Ferrari en probeer dan uit te vogelen hoe je hem binnen dat kader nog een beetje praktisch kunt maken. Het resultaat is een technisch vooruitstrevende, bijzonder uitgekiend ontworpen en gepositioneerde auto. Maar laten we het deze concurrentieloze creatie vooral niet al te makkelijk maken. Kom maar op met de rivaal.

Specificaties van de Ferrari Purosanque (2024)


Motor
6.5 V12
Vermogen
725 pk
Koppel
716 Nm
Acceleratie
0-100 3,3 seconden
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld)
17,3 l/100 km, 393 g/km CO2
Topsnelheid
310 km/u
Gewicht
2.220kg
Aandrijving
vier wielen, 8v automaat
Bagageruimte
473 l
Prijzen
€ 504.930 (NL)
€ 385.241 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)