Het is heel attent dat veel autobouwers voorzien in een voelbare indicatie op het knopje van de autosleutel, maar over het algemeen is autobezit voor een blind persoon bijzonder onpraktisch. Zo zien ze bijvoorbeeld flitspalen veel te laat en moeten ze heel goed onthouden aan welke kant de tankklep zit. Heel aardig daarom, dat Porsche rekening houdt met deze bevolkingsgroep. Want in hun ingewikkelde aanbod is er altijd één uitvoering die je blind kunt bestellen. ‘Koffie, zwart. GTS, rood’, zijn de enige woorden die je hoeft te roepen in de showroom van Porsche. Zeker ook in het geval van deze Porsche Macan GTS.

De GTS-badge heeft dezelfde aantrekkingskracht als de GTI-badge van Volkswagen. Nee, het is niet de snelste uit het aanbod, maar voor 90 procent (of in het geval van de Macan 99 procent) van de tijd is ie meer dan snel genoeg. Daarnaast zien ze er altijd goed uit in het rood en zijn ze voorzien van leuke accessoires, zoals een bumperpakketje, zwarte accenten en 15 millimeter minder bodemvrijheid. Vink ook zeker even de rode toerenteller en de rode gordels aan.

Bij de meeste Porsches is de GTS – net als de GTI – niet de schreeuwerigste uit het aanbod, maar de Porsche Macan GTS is de uitzondering. Met name als je de velgen in dezelfde kleur als de lak laat spuiten, iets wat je onder geen beding moet doen. De snellere Macan Turbo, in de juiste kleur, zou wat beter geschikt zijn voor een klantenbezoek. Plus, en hierin mag je ons best ongelijk geven, ‘GTS’ rolt het lekkerst van de tong. Als bonus heb je het doorlopende achterlicht dat andere Porsches ook hebben, wat het geheel tot een fijne verschijning maakt.

De Porsche Macan GTS is snel genoeg

Wat we verstaan onder ‘snel genoeg’? Een royale 440 pk en 520 Nm uit een iets beteugelde versie van de 2,9-liter V6 uit de Audi RS 5. Na 4,9 seconden (4,7 met Sport Chrono-pakket) vliegt de naald voorbij de 100 km/u en de topsnelheid is 261 km/u. Voor 16.800 euro extra snoept de Macan Turbo daar 0,4 seconden van af en telt er 9 km/u bij op, en dan moet je het Sport Design-pakket er nog bij kopen. Verder nog vragen?

Dan zijn we aangekomen bij het moment dat we onze excuses moeten maken voor de subtitel boven dit artikel. Mak aan. Het is de makkelijkste woordgrap voor een Macan en jullie verwachten meer van ons. Het probleem is dat het zo goed toepasbaar is op deze Porsche Macan GTS (en trouwens: kan een woordgrap, de hoogste vorm van vermaak, ooit slecht genoeg zijn?).

De drie letters staan voor ‘Gran Turismo Sport’, wat betekent dat de auto inzetbaar moet zijn voor lange afstanden. Maar om drie uur naast iemand te zitten die de gas- en rempedalen als aan/uitknop gebruikt, daar wordt niemand blij van. Met de Comfort-modus geselecteerd maakt de Macan een beschaafd geluid, is de luchtvering heel gerieflijk voor het zitvlees en houdt de automaat de V6 rustig en laag in de toeren. Dat is nog een voordeel van een overschot aan vermogen; laag in de toeren rijden doet de zescilinder net zo goed als aandachttrekken.

Rustig rijden of stoplichtsprinten

De Porsche Macan GTS zet in de Comfort-stand niet continu aan tot het rijden van illegale snelheden of het irriteren van passagiers die ervan overtuigd zijn dat ‘je niet altijd het snelst weg moet zijn bij het stoplicht’ (al weten wij wel beter). Tref je bij het stoplicht toch iemand die op zijn plek gezet dient te worden, dan kun je de rij-modusknop op het stuur indrukken. Dit zet de auto gedurende 20 seconden op scherp in de Sport Response Mode. De gasrespons is feller en de automaat houdt de V6 hoger in zijn toeren.

De zitpositie in de Macan is top, het stuur voelt goed aan en alles zit waar je het zou verwachten. Of tenminste, het ligt er een beetje aan wat je inmiddels gewend bent. Waar andere automerken alle functies van ouderwetse knoppen in een touchscreen proberen te verwerken (en daarmee de ergonomie dikwijls naar de knoppen helpen – sorry), ontleedde Porsche een toetsenbord en plaatste de knoppen op de middenconsole. Alleen al van de middenbaan tot en met het navigatiesysteem tellen we bijna 50 knoppen. Vijftig! Pessimisten zullen beweren dat dat is omdat de Macan eigenlijk stamt uit 2014 en dat hij ingehaald is door de tijd, maar wij wanen ons een halve straaljagerpiloot.

De rest van het interieur steekt fijn in elkaar met leer, alcantara, contrasterende stiksels en genoeg GTS-logo’s. De optionele Bose-audio is bovendien krachtig genoeg om een gat in je trommelvliezen te slaan, maar zuiver genoeg om dat niet te doen. Het grootste minpunt is dat we de kachelinstelling niet konden vinden, waardoor de Macan altijd op 21 graden sprong bij het starten. Dat wordt snel irritant.

Alles in kleur

Nog even over het kleurenpalet dat Porsche op deze Macan aanbiedt. Wanneer je je GTS (of een andere versie) samenstelt, zijn de kleuren wit en zwart gratis. Een net iets andere kleur wit, grijstinten en groen kosten allemaal 1.006 euro, wat zowaar een vrij schappelijk bedrag is. Maar als je Miamiblauw (ja), Krijt (ja!) of Karmijnrood (héél erg ja) wilt, en dat wil je dus, dan moet je 2.501 euro aftikken. Pittig, maar het is het waard.

Daarnaast biedt Porsche twee soorten velgen aan die ze desgewenst spuiten in de kleur van de auto. De 20-inch Macan Turbo-velgen kosten 578 euro en de 21-inch Sport Classic-velgen heb je voor 1.584 euro. De prijs van de meegespoten velgen neemt niet toe als je een duurdere set velgen kiest, dus als je de meeste waar voor je geld wilt hebben, dan kies je een duurdere kleur met meegespoten velgen. Wil je niet voor schut rijden, dan kun je hetzelfde velgontwerp ook in het zwart, donkergrijs of zilvergrijs krijgen. Het reservewiel is trouwens altijd knalrood, dus in een gekke bui kun je dat altijd eventjes monteren.

De Macan GTS is een echte Porsche

In de Sport- en Sport Plus-modus zet de Macan zich schrap, verstijft de luchtvering en gaat de klep in de uitlaat open. Porsche claimt dat ‘een Macan nooit dichter bij de weg stond’ dan de GTS. Goed, een 911 op stelten zal het nooit worden, maar met de bochtenhonger zit het wel goed. Hij weet de weg door een snelle bocht goed te vinden, de carrosserie blijft horizontaal en de grip is gretiger dan iemand ooit nodig zal hebben in een SUV. De Macan mag dan misschien een verplicht nummertje zijn om de verkopen te stuwen, het is wel een echte Porsche. En dat zonder de 48-volt luchtdempers en actieve rolstabilisatoren die je vindt in de Cayenne.

Zonder gedoe grijpen de vier banden zich na een bocht in het asfalt en ben je weer weg. Het meeste vermogen zou naar de achterwielen moeten gaan, maar van overstuur zul je zelden last hebben. Alleen de remmen hadden iets happiger gemogen, maar dat is ongetwijfeld een resultaat van de ruim 1.900 kilo die de Macan weegt.

Zwanenzang

De GTS is vocaler dan ooit. In elke modus bestaat de mogelijkheid om een klep in de uitlaat te openen: desgewenst pakt je Macan de spotlight met een luid en fijn geluid, en elke versnelling omlaag wordt bevestigd met luid gekletter. Misschien deden de ingenieurs van Porsche extra hun best op de GTS omdat het waarschijnlijk de laatste keer is. Een nog sportievere Turbo S gaat er niet komen, en de volgende Macan zal een platform delen met de Audi Q5 en – ga even zitten – volledig elektrisch zijn.

Een fijne zwanenzang dus, deze Macan GTS. De vraag is alleen: laat je er de Panamera 4 E-Hybrid voor staan, die gelijkwaardig is in prijs en prestaties, maar groener én nieuwer is? Dan moet je het wel doen met minder knoppen, minder herrie en zonder de letters GTS.

Specificaties Porsche Macan GTS (2020)


Motor
2.894 cc
V6 biturbo
380 pk @ 5.200 tpm
520 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 261 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,6 l/100 km
218 g/km CO2

Afmetingen
4.686 x 1.926 x 1.609 mm (l x b x h)
2.807 mm (wielbasis)
1.910 kg
65 l (benzine)
488 / 1.503 l (bagage)

Prijzen
€ 124.700 (NL)
€ 81.893 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)