Porsche laat al een tijdje weten het Einde der Fossiele Brandstoftijden met vertrouwen tegemoet te zien. Niet alleen zijn er al jaren diverse modellen met elektrisch hulpmotorje verkrijgbaar, ook de hypercar 918 Spyder dankte zijn fenomenale prestaties deels aan elektriciteit. En in de echt niet al te verre toekomst zullen de Duitsers komen met de productieversie van de Mission E-concept, een vol-elektrische supersedan waar Elon Musk natte plekken van in zijn broek zou moeten krijgen (en nee, niet van opwinding).
Is de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo een goed voorproefje?
Voorlopig is het nog niet zo ver, maar het is veelzeggend dat ook het nieuwe topmodel van Porsche, de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, een hybridesysteem aan boord heeft. Nog veelzeggender is het feit dat Porsche in alle denkbare toonaarden benadrukt dat deze Panamera niet ondanks zijn deels elektrische aandrijving het topmodel is, maar juist dankzij. Geen excuus-stofzuigermotortje dus, maar een volwaardig, en zelfs onmisbaar deel van het geheel.
Nu spreken de cijfers wat dat betreft boekdelen. De ‘gewone’ Turbo haalt 550 pk uit zijn vierliter V8. De elektromotor die eraan wordt gekoppeld, is goed voor 136 pk, maar omdat je die twee niet zomaar bij elkaar mag optellen, komt het systeemvermogen van de E-Hybrid op 680 pk. Dat betekent een sprintje naar 100 km/u in 3,4 seconden, wat 0,4 seconden sneller is dan de Turbo. En de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo heeft een topsnelheid die 6 km hoger is dan de 304 km/u van de Turbo. Belachelijke cijfers voor een auto die 2.220 kilo weegt.
Nog meer mooie cijfers?
Lolliger (hoewel voor de meeste mensen die een Panamera kunnen betalen van ondergeschikt belang, maar toch) is het verbruik. Een Turbo zul je héél braaf moeten berijden om maar in de buurt te komen van de opgegeven 1 op 10,6 – en bij veel korte ritjes stijgt dat exponentieel. In de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kun je, met veel korte ritjes en braaf bijladen, de opgave van 3,0 liter per 100 km makkelijk halen en zelfs overtreffen. (Of, zo eerlijk zijn we ook: zonder bijladen en met lange ritten zeer riant méér verbruiken dan de Turbo, zolang je maar flink gasgeeft.)
Het lolligst is echter dat Porsche al die techniek nu in een auto heeft gestopt die, met enige overdrijving, het praktisch nut van de Cayenne koppelt aan de schoonheid van de 911. De Sport Turismo is een fraaie en zeer bijzondere verschijning in het door über-SUV’s gedomineerde landschap van dit segment. Je hebt, ook op de achterbank en in de kofferbak, ruimte te over. Materialen, hun verwerking en de uitrusting zijn van het niveau dat je van een Porsche-topmodel mag verwachten: vlekkeloos.
De prestaties zijn adembenemend zonder dat je je daarvoor buiten adem moet werken: je rijdt op hoogst representatieve wijze 98 procent van het vaderlands wagenpark met twee vingers in je neus het snot voor de ogen. Je moet jezelf af en toe echt even knijpen om te checken of je je zojuist neergelegde prestaties niet per ongeluk bij elkaar hebt gedroomd. Aan de andere kant is het net zozeer een fluitje van een cent om fluisterstil en volkomen hippievriendelijk door het verkeer te zoeven en te doen alsof je groener bent dan Kermit de Kikker.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Motor
3.996 cc
V8 biturbo, elektromotor
680 pk @ 5.750 tpm
850 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 310 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,0 l/100 km
69 g/km CO2
A Label
Afmetingen
5.049 x 1.937 x 1.432 mm
(l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.225 kg
80 l (benzine)
425 / 1.295 l (bagage)
Prijzen
€ 202.400 (NL)
€ 193.445 (B)
Vonnis:
Het woord alleskunner is zelden méér op een auto van toepassing geweest dan op deze Panamera Sport Turismo. Even lief voor meisjes met okselhaar als bruut voor tegenstrevers met heel veel spoilers: de titel topmodel meer dan waardig
Reacties