Hoe meer varianten van een auto een merk uitbrengt, hoe meer wij onwillekeurig op zoek gaan naar De Ideale Versie. Al is het maar zodat we het idee hebben dat we echt heel verstandig bezig zijn door niet meteen de snelste en duurste als favoriet aan te merken. Misschien zou je met ongelimiteerde middelen ‘gewoon’ voor het non plus ultra gaan, maar de realiteit is dat vaak elders in het gamma een sweet spot te vinden is die het meeste waar voor je geld biedt.
We noemen een Golf GTI of een 911 GTS, maar ook een 540i, een C 200 of zelfs een handgeschakelde 125-pk Fiesta. Auto’s waarvan je denkt: je kúnt het wel nog gekker maken, maar ga je daar voor het extra geld echt een evenredige hoeveelheid meer plezier aan beleven?
Heb je wel echt iets aan bakken vermogen?
De grootste frustratie bij veel power en speels weggedrag blijft toch dat je er eigenlijk bar weinig mee kunt – in Nederland dan. De schaarse leuke bochten zijn dichtgedrempeld, ruime snelwegen streng begrensd en/of permanent vol verkeer. En als je dan toch een keer op een rustige plek het gas open denkt te kunnen trekken, zullen je 7.000 toeren vrijwel zeker de gevoelige oortjes van minstens vijf geraniumtypes bereiken, die prompt 112 bellen. En ze hebben ergens nog gelijk ook – er is in ons land geen plek om verantwoord en onopgemerkt van snelheid te genieten. Je bent altijd iemand tot last.
De oplossing dient zich nu vanzelf aan: elektriciteit. Liefhebbers hekelen het gebrek aan geluid en de verloren emotie, maar niemand heeft het erover dat je met een stille auto echt flink uit je pan kunt gaan zonder dat je alle mensen in een straal van 3 kilometer uit hun schoonheidsslaapje wekt. Denk je eens in: op een vroege ochtend over je favoriete dijkweggetjes zoeven, in alle rust, geen haan die ernaar kraait en geen gemeente die de boel dichtgooit wegens boze bewoners. Dat lijkt ons lang niet gek.
Is de Porsche Taycan 4S Sport Turismo de ideale elektrische auto?
Goed: je moet dus iets leuks en elektrisch hebben, iets dat qua prijs/performance-verhouding de beste keus uit z’n stal is, en vooruit, een beetje praktische bruikbaarheid voor je centen is ook nooit weg. Klinkt goed? Nou, zie hier je ideale Porsche Taycan. En daarmee welbeschouwd misschien wel je ideale elektrische auto.
Om te beginnen is de niet al te lang geleden op de markt verschenen Sport Turismo de carrosserievariant die je wilt. Zelfs als je de extra bagageruimte niet per se nodig hebt, is het aardig dat je passagiers achterin iets meer bewegingsvrijheid hebben, vooral voor hun hoofden. En ja: net als bij de Panamera is de ‘stationwagen’ eigenlijk ook de mooiste, als je het ons vraagt. Zeker als je ’m uitvoert zoals dit exemplaar, in het ijskoud babyblauw. Gewaagd, maar wat een plaatje…
We rijden de Porsche Taycan 4S Sport Turismo. Na de achterwielaangedreven Taycan (simpelweg ‘Taycan’ geheten) is dit de meest bereikbare uit de reeks. Maar waar je bij de ‘Taycan’ nog kunt stellen dat een Porsche wel iets meer dan best vlot mag zijn, zul je bij de Porsche Taycan 4S Sport Turismo niets te klagen hebben. Van 0 naar 100 in 4,0 seconden in een onmiddellijke en constante watt-explosie, dat is voor 99 procent van de mensen 99,9 procent van de tijd spannend genoeg. En als je het afzet tegen het prijsverschil met de volgende in de reeks, de 598 pk sterke Taycan GTS (+25 mille), laat staan de opper-Turbo S met 761 pk (+81 mille), is dat extra vermogen het geld eigenlijk alleen waard als je een privécircuit of –Autobahn tot je beschikking hebt.
Je zag het al, we rijden de Porsche Taycan 4S Sport Turismo niet in Nederland
Natuurlijk zou TopGear TopGear niet zijn als we deze auto niet eerst voor gebruik in Nederland zouden ophemelen om hem vervolgens op een totaal andere plek te testen: in de witte bergen van Oostenrijk. Waarom niet – bij ons is het ook weleens glad, toch? Als we op de auto af lopen, gaan we zelf haast op onze plaat. Maar als we gaan rijden, lijken de Taycan en zijn Pirelli SottoZero’s te negeren dat het anderhalve graad is en ijsregent.
Ja, goede banden zijn essentieel in dit soort omstandigheden, maar hoe een auto z’n gripproblemen herkent en oplost zegt ook veel over zijn zenuwstelsel. De 4S biedt z’n Porsche-kicks niet alleen door rauwe snelheid: het is de inherente standvastigheid, het zelfvertrouwen, het doodgemakkelijke dat van ’m uitgaat. Op onze verraderlijke testroute is goed te merken hoe hij z’n power snel en nauwkeurig tussen de wielen verdeelt. Je voelt hoe de techniek voor je werkt en zorgt dat je met maximale effectiviteit wordt voortgestuwd. Het stelt je gerust en moedigt je zelfs aan om te kijken hoeveel verder je nog kunt gaan – een kenmerk van een echte sportauto.
De Taycan heeft een versnellingsbak
Vrij uniek voor de Taycan blijft het feit dat hij een tweetraps versnellingsbak op de achteras heeft, iets wat we nog niet bij andere EV’s zagen (Audi-broertje e-tron GT uitgezonderd). Het biedt meerdere voordelen, van extra vlot accelereren tot een lager energieverbruik op snelheid, maar Porsche grijpt de mogelijkheid ook meteen aan om een extra stukje beleving in te bouwen.
In de sportievere rijmodi voel je het schakelmoment nadrukkelijk, zo rond 90 km/u, en als je het Electric Sport Sound hebt ingeschakeld – een soort pompend gezoem – is het ook goed hoorbaar. Zelfs bij het afremmen en terugschakelen klinkt er een dotje ‘tussengas’. Wie het niet gewoon tof vindt, kan er op z’n minst om lachen.
Zoals het een echte Porsche betaamt, is ook de Taycan uit te rusten met bergen aan opties, of juist niet. Voor de achterwielaandrijver en deze Porsche Taycan 4S Sport Turismo geldt dat je kunt kiezen uit de standaardaccu of de Performance-accu Plus, waarbij de laatste niet alleen goed is voor een grotere actieradius, maar ook voor meer vermogen (571 pk bij overboost, tegen 530 pk voor de 6 mille goedkopere standaard-4S).
Onze Porsche Taycan 4S Sport Turismo is niet ‘full-option’
Een optie die onze testauto niet heeft, maar die zonder meer aan te raden valt, is Porsches panoramadak met Light Control: dat bevat segmenten van vloeibare kristallen om het (deels) ondoorzichtig te maken. Handig om de zon in meer of mindere mate buiten te houden, en bovendien ziet het er cool uit. Dakrails zouden we omwille van het strakke silhouet van de Sport Turismo afraden, tenzij je belooft om de coole Performance-skibox (geschikt voor snelheden tot 200 km/u) erbij te bestellen.
Alweer een lofzang over een Taycan? Sorry, we kunnen niet anders. De eerste EV van Porsche blijft in elke vorm indruk maken, maar deze Taycan 4S Sport Turismo heeft hier op de redactie mogelijk enkele harten veroverd.
Specificaties Porsche Taycan 4S Sport Turismo Performance-accu Plus (2022)
Motor
2 elektromotoren
571 pk
650 Nm
93,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
2v (achter)
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,0 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
498 km (WLTP)
Laadtijd
9 uur bij 11 kW
22,5 min. bij 270 kW (5-80%)
Afmetingen
4.963 x 1.966 x 1.390 mm (l x b x h)
2.900 mm (wielbasis)
2.170 kg
84 + 446 / 1.212 l (bagage)
Prijzen
€ 117.331 (NL)
€ 116.862 (B)
Reacties