Fluisterend gejuich: de snaarstrakke elektrische capriolen van de Porsche Taycan komen langzaam maar zeker binnen bereik. Nou ja, relatief dan, met een nieuwe vanafprijs van 87.200 euro (86.186 euro in België) voor deze instapper. Of iets meer dan 100.000 euro zodra je wat leuke, soms noodzakelijke opties monteert. Onze testauto kost zelfs meer dan 140.000 euro. Hé, het is nog altijd flink minder dan de dikke twee ton die doorgaans voor een Turbo S wordt neergeteld.
Wat is de Porsche Taycan Performance-accu Plus?
Dit is de eerste Porsche Taycan met maar één elektromotor en enkel achterwielaandrijving. Hij heet simpelweg Taycan en vormt de nieuwe toegangspoort tot Porsches Tesla Model S-bestrijder. Hij is er met twee verschillende accu’s en bijbehorende vermogens, die we hier even heel saai maar informatief voor je uiteen zullen zetten.
Met de standaard Performance-accu van 79 kWh krijg je een vermogen van 326 pk, maar een kortstondig overboostvermogen (bij launch control) van 408 pk. Dat laatste is natuurlijk het cijfer dat je aan je vrienden vertelt. De Performance-accu Plus van 93 kWh, een optie van een dikke zes mille, zorgt voor respectievelijk 380 en 476 pk. Porsche-waardige cijfers? Zeg het maar: de instap-Taycan gaat er in 5,4 seconden mee van 0 naar 100 km/u (de sterkere variant is ook iets zwaarder, dus noteert dezelfde tijd) en door tot een top van 230 km/u. De eerstvolgende Taycan in het gamma, de Taycan 4S, kost ruim 110 mille, maar doet het kunstje meteen in 4,0 seconden en haalt 250 km/u.
Waarom er best wat te zeggen is voor de ‘goedkope’ Taycan
Puur afgaand op die cijfers zouden wij zeggen: neem genoegen met wat minder opties en ga gewoon voor de 4S. Het ligt echter iets genuanceerder dan dat. Kijk bijvoorbeeld eens naar de gewichtsverdeling van de vierwielaangedreven Taycans: 51 procent van de massa ligt op de vooras, 49 procent op de achteras. Bij de Porsche Taycan Performance-accu Plus, zonder motor voorin: exact 50/50. Tuurlijk, daar merk je weinig van, maar het is toch mooi meegenomen. En denk je eens in wat je met al dat direct beschikbare koppel kunt doen als je een klein beetje de ruimte hebt en geen zier geeft om je achterbanden.
De motor en omvormer van de achterwielaangedreven Taycan zijn dezelfde als achter in de 4S liggen, maar om de reacties en het karakter te finetunen, paste Porsche de software aan, net als de besturing en de luchtvering. Die laatste is optioneel (zo’n 2.300 euro), want deze Taycan wordt als enige standaard geleverd met stalen veren – al krijg je wel altijd adaptieve dempers. Je zou het met een beetje fantasie op een puristische insteek kunnen gooien. De beelden van een gestripte Porsche Taycan Performance-accu Plus als hardcore elektrowapen dringen zich op.
Nieuwe opties
Maar voor nu rijden we dus in een dik aangeklede testauto met de grootste accu. Alle Taycans krijgen dit modeljaar een update en deze versie profiteert daar meteen van. Er zijn onder meer zeven nieuwe kleuren, standaard DAB-radio, Plug & Charge (waarbij je automatisch afrekent, zonder pas of druppel) en een optionele 22-kW ingebouwde lader in plaats van het standaard exemplaar van 11 kW. Snelladen kan met maximaal 270 kW, wat betekent dat je van 5 naar 80 procent gaat in nog geen 23 minuten. Sommige functies, zoals de InnoDrive-cruisecontrol die z’n snelheid aanpast aan borden en verkeerssituaties, kunnen on-demand worden in- of uitgeschakeld.
De boordcomputer geeft net geen 350 kilometer aan wanneer we met 100 procent lading vertrekken. Dat is minder dan de 407 tot 484 kilometer die Porsche naar WLTP opgeeft, maar het is dan ook steenkoud en je weet met persauto’s nooit hoeveel plezier je voorganger ermee heeft gemaakt. We tellen vijf schermen: een prachtig gebogen display voor de tellers, een head-up display, twee centrale schermen (de onderste is een soort haptische bedieningspad met onder meer de aircofuncties) en een scherm voor de passagier. Dit laatste lijkt ons typisch zo’n optie die je makkelijk weg kunt laten.
De vertrouwde Porsche-kwaliteit
De Taycan overtuigt al zodra je ook maar enige interactie met ’m hebt. De bediening van knoppen en schermen, de solide klik als je de kleine versnellingshendel op het dashboard in D duwt. Je hoeft ’m overigens niet te starten: toen je in de buurt kwam, stak hij z’n deurhendels al naar je uit, dus nu je zit, snapt ie ook wel dat je wilt gaan rijden. Alles ademt de vertrouwde Porsche-kwaliteit en de lage daklijn zorgt dat je wordt omsloten door een compact sportautogevoel. Acteur Dwayne ‘The Rock’ Johnson liet onlangs op zijn Instagram weten dat hij niet door de deur van een Taycan paste. Daar kunnen we ons iets bij voorstellen, maar met onze gemiddelde Hollandse lengte (en breedte) gaat het prima. Ook achterin trouwens, al houdt dat qua hoofdruimte niet echt over.
De beste keuze voor Nederland?
Wie de sterkere Taycans kent (of andere ultra-rappe EV’s) en daardoor al eens van z’n sokken werd geblazen, zal niet erg onder de indruk zijn van de rechtuitprestaties van deze. Je moet echter niet vergeten dat je nog steeds een stuk sneller bent dan 90 procent van het andere verkeer, en echt veel ruimte om een Turbo S z’n benen optimaal te laten strekken, heb je in Nederland eigenlijk niet. Je kunt je afvragen of het niet belangrijker is dat ie fijn rijdt met 100 op de snelweg en dat je ’m goed een bocht in kunt mieteren als je daar zin in hebt. Dat eerste zit wel snor – zoals alle Taycans is ook deze stil (dubbel glas) en comfortabel, zeker met luchtvering. En zoals verwacht blinkt ook dat bochtenwerk uit door gemak en souplesse.
De Porsche Taycan Performance-accu Plus blijft zwaar
Ja, we hebben het nog steeds over een gewicht van 2.130 kilo en dat merk je heus, zeker op dit koude en gladde wegdek. Maar tjonge, wat is het toch knap dat Porsche de scherpte en precisie waar hun auto’s om bekendstaan eigenlijk naadloos weet te vertalen naar een concept als dit. De fijnzinnige besturing laat weinig te wensen over en de balans in de auto maakt echt dat jij de as bent waar de Taycan om draait. En dat mag je letterlijk nemen: de stabiliteitscontrole is in een kwestie van seconden uitgeschakeld, zonder brullende motor hoor je exact wanneer de achterbanden hun grip beginnen te verliezen en door de onmiddellijke reacties op je voet drift je nauwkeuriger en natuurlijker dan je je vooraf kon voorstellen. Minder snel? Ja, dat zeker. Maar niets minder hilarisch.
Specificaties Porsche Taycan Performance-accu Plus (2021)
Motor
1 elektromotor
476 pk
357 Nm
93 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
2v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,4 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,5-25,4 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
407-484 km (WLTP)
Laadtijd
9:00 uur bij 11 kW
0:23 uur bij 270 kW (80%)
Afmetingen
4.963 x 1.966 x 1.394 mm (l x b x h)
2.900 mm (wielbasis)
2.130 kg
407 + 84 l (bagage)
Prijzen
€ 93.244 (NL)
€ 92.442 (B)
Reacties