Soms ziet men elektrische auto’s als een beetje saai – omdat het autotype zelf al saai is. Een medium premium crossover is prima, maar ook met benzine- of dieselmotor gaat je hart daar niet sneller van kloppen, toch? De Porsche Taycan was altijd al een sportsedan en is in de eenvoudigste versie al leuk om te rijden. Dit is de andere kant van het spectrum: de Porsche Taycan Turbo GT met Weissach Package.
De Taycan Turbo GT is Porsches nieuwe elektrische topmodel, boven de al ridicuul snelle Turbo S. Met het Weissach Package is de super-Taycan niet eens zoveel sneller in een rechte lijn, maar wel in de bochten. Daarmee is Porsche een van de eerste fabrikanten die een EV bouwt die bovenal geweldig moet rijden. Althans, dat is de belofte. Wij reizen af naar Vallelunga, Italië, om te kijken of dat ook gelukt is.
Inhoud Porsche Taycan Turbo GT Weissach (2024) review
- Wat is er nieuw aan deze Porsche Taycan?
- Hoe rijdt ie?
- Hoe is het interieur van de Porsche Taycan Turbo GT Weissach?
- Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
- Verder nog bijzonderheden?
- Wat is de prijs van de Porsche Taycan Turbo GT Weissach?
- Dus, moet je de Porsche Taycan Turbo GT Weissach kopen?
- Porsche Taycan Turbo GT specificaties (2024)
Wat is er nieuw aan deze Porsche Taycan?
Het is het ultieme topmodel van de Taycan-reeks. Ja, zelfs boven de Turbo S bleek er ruimte te zijn voor meer. In dit geval is met de Taycan Turbo GT Weissach Package gezocht naar meer sportiviteit in de bredere zin van het woord. De aandrijflijn is hetzelfde als die van de Turbo GT, maar het Weissach Package heeft wat extra hardware om het geheel beter in te kunnen zetten op het circuit. Je kunt de ‘Weissach’ eenvoudig herkennen aan de grote achtervleugel. Die zit er niet voor de sier, maar levert 220 kilo aan downforce op.
Die achterspoiler is onderdeel van het Aero-pakket, waar verder nog een splitter, aeroblades en een diffuser aan de voorkant bij horen. Zelfs de onderzijde is aerodynamischer gemaakt. In het interieur is de achterbank weggehaald en er is minder isolatie; dit alles in naam van een lager gewicht. Uiteindelijk is er 75 kilo bespaard. Tenslotte is er het Active Ride-systeem en extra griprijke sportbanden.
Hoe rijdt ie?
Het is een bizar snelle auto. Maar met de EV-technologie van tegenwoordig is dat allang geen USP meer. Nee, we waren vooral benieuwd naar hoe het eigenlijk stuurt en hoe de auto zich gedraagt in de bochten. Het antwoord: bovengemiddeld goed. Als eerste valt de besturing op. Die is (uiteraard) elektrisch bekrachtigd, maar zeer precies. Er is geen dood middenpunt en er is zowaar iets van feedback. Daardoor kun je de twee meter brede Taycan uiterst precies plaatsen. Wij rijden de Taycan Turbo GT op de ‘standaard’ Pirelli P Zero R-banden, die al behoorlijk extreem zijn.
De afstelling geeft dermate veel vertrouwen dat je de Taycan al snel de bochten in smijt. Doe je dit te hard, dan resulteert dat in licht onderstuur, maar met een paar stootjes op het gaspedaal krijg je de achterkant gemakkelijk om. Daarbij is het vrij eenvoudig om de auto in het gareel te houden; je kunt hem daadwerkelijk deels met het gaspedaal sturen. Is dit wel een elektrische auto? Op het circuit met andere snelle Porsches om je heen rijd je 911 GTS’en en 718 GT RS’en eruit alsof het Panda’s zijn.
De remmen zijn net goed genoeg. Ze laten je niet in de steek, maar je merkt bij het remmen pas hoe zwaar deze lichtgewicht Taycan is. Je moet diep trappen voor maximale kracht, maar daardoor kun je ze goed doseren. Vanwege het extreme prestatiepotentieel en gewicht is dat erg prettig. Verder valt op dat deze Taycan nog redelijk comfortabel is.
De Weissach heeft minder geluidsisolatie, maar dat is een groot pluspunt. Je hoort geen verbrandingsmotor, maar wel een hoop andere geluiden die daadwerkelijk bijdragen aan de beleving. Qua snelheid in een rechte lijn voelt een Tesla Model S Plaid sneller aan, maar dat komt ook doordat je in de Taycan meer controle hebt. Je voelt dat dit een auto is die werd ontwikkeld op het vermogen, niet een die toevallig met veel vermogen werd opgezadeld.
Hoe is het interieur van de Porsche Taycan Turbo GT Weissach?
Het interieur van de Taycan Turbo GT Weissach Package is typisch Porsche. Gelukkig maar. Je voelt je er na een paar minuten al helemaal thuis. De start-stopknop zit uiteraard links. Het dashboard mag dan gelijk zijn aan dat van andere Taycans, de rest is wel degelijk anders. Zo zit je in geweldige kuipstoelen – uit de 918 Spyder – die je uitstekend ondersteunen. De loze ruimte waar de achterbank ooit zat, is afgewerkt met koolstofvezel. Ach, zo ruim is een Taycan achterin toch niet.
Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
Het grootste pluspunt is dat dit nu eens een snelle EV is waarbij de nadruk niet op acceleratie ligt. Veelal wordt dat gedaan om de tekortkomingen van het concept te maskeren. Dat is bij de Taycan Turbo GT in mindere mate het geval. De wegligging en met name de besturing zijn bijzonder goed, ook beter dan bij sommige concurrenten met benzinemotor. Sterker nog: de besturing is beter dan die van de Panamera en zelfs van instap-911’s.
Het grootste nadeel is het gewicht. We zouden dolgraag 200 tot 300 pk inleveren voor 200 tot 300 kilo minder gewicht. Dankzij de actieve ophanging blijft de Taycan zeer vlak liggen en weet de auto in een bocht zijn gewicht behoorlijk goed te maskeren. Op een circuit ben je sneller bij een bocht waar je weer moet remmen en dan voel je hoe zwaar de Taycan is. Bij het aanremmen dringen die kilo’s aan als een Jehovah’s getuige bij de voordeur.
Verder nog bijzonderheden?
Jazeker. Porsche is bloedserieus met deze auto. Zo heeft Porsche Italië de Taycan Cup in het leven geroepen. Daarbij rijden identieke Taycans in deze Turbo GT Weissach-specificatie zo hard mogelijk over het circuit, in dit geval Vallelunga (vlak bij Rome). Het doel is om te kijken hoe de auto reageert als je constant op de grens rijdt. Als enige outsiders deed Nederland ook mee, met een auto van de Porsche-importeur en Kas Haverkort van het GP Elite-team achter het stuur. Dat team verzorgt ook de technische ondersteuning.
De Taycan GT weerde zich behoorlijk kranig tegen het misbruik. De prestaties en het gewicht eisten hun tol van de banden. De Taycan GT vrat zijn Pirelli Trofeo RS-banden op zoals een spaniel een grillworst van de slager verorbert. Ook sleten de banden voornamelijk aan de buitenkant, dus een beetje extra negatief camber zou gunstig uitpakken. Ook de P Zero R’s zijn niet veilig voor de 2.295 kilogrammen, hoe goed de elektronica ze ook kan managen.
Wat is de prijs van de Porsche Taycan Turbo GT Weissach?
Het feest begint in Nederland bij 249.900 euro en dat is een hoop geld voor een auto waar geen tienduizenden euro’s aan BPM op zit. Porsche levert het model echter zeer compleet af, dus die kuipstoelen, 21-inch wielen, keramische remschijven en zelfs die geweldige lakkleur (Purple Sky Metallic) zijn allemaal standaard. Sommige opties (soundgenerator, Bose-installatie, blauwe badges) kosten nul euro.
Als je dat gaat vergelijken met de concurrentie, kom je erachter dat die er niet is. Een Porsche 911 GT3 RS kost in Nederland 359.900 euro. Een Maserati GranTurismo Folgore (199.300 euro) is misschien fraaier om te zien, maar is aanzienlijk minder sportief ingesteld. De Lotus Emeya R (155.025 euro) lijkt op papier een concurrent, maar dat is een wat grotere en zwaardere auto die de focus mist van de Taycan Turbo GT Weissach. Porsche heeft hier dus een unieke aanbieding.
Dus, moet je de Porsche Taycan Turbo GT Weissach kopen?
Het is bijzonder knap wat Porsche in relatief korte tijd heeft weten te bereiken met de Taycan in het algemeen en de Turbo GT Weissach in het bijzonder. Eindelijk is er een EV die écht bijzonder is, niet alleen snel bij een dragrace. Sommigen zouden adviseren om een normale Taycan te kopen voor dagelijks gebruik en een tweedehands 911 voor circuitdagen. Dan mis je echter het punt. Elektrische auto’s zijn in opmars en er is geen EV met zoveel Porsche-DNA als deze Taycan Turbo GT.
Porsche Taycan Turbo GT specificaties (2024)
Uitvoering | Turbo GT Weissach Package |
Aantal motoren | 2 |
Aandrijving | vier wielen, 2v (achter) |
Actieradius | 554 km |
Accu | 97 kWh (netto) |
Vermogen | 1.034 pk |
Koppel | 1.240 Nm |
0-100 km/u | 2,2 s |
Topsnelheid | 305 km/u (begrensd) |
Verbruik | 20,7 kWh/100 km |
Afmetingen (l x b x h) | 4.968 x 1.998 x 1.378 mm |
Gewicht | 2.295 kg |
Bagageruimte | 84 + 367 l |
Prijs NL (vanaf) | € 249.900 |
Prijs B (vanaf) | € 255.299 |
DavidV heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
3 Hyundai IONIC 5N’s en geld voor 15 sets banden over. Praktischer ook. minder snel, maar snel genoeg voor andere genoemde Porsches
Frank heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Nice zet maar voor de deur 🙂
Oh nee laat maar, niet genoeg Denari 🙁
toffe auto, lijkt mij voor wie hem van de baas mag rijden, de baas is of de nacht apotheker maar voor 99,9 procent, dream On.