De Ram 1500 is een van de indrukwekkendste auto’s in het Europese straatbeeld. Met zijn dikke banden, hooggeplaatste carrosserie en enorme laadbak beweegt de pick-up zich soeverein door het verkeer. Maar het meest imposant is het geluid van zijn achtcilinder, die niet alleen veel pk’s genereert, maar zijn vermogen ook met veel auditief geweld tentoonspreidt. De Ram 1500 Laramie is weliswaar een soort reliek uit andere tijden, maar ook een auto die je koopt om jezelf te trakteren.

Met zijn lengte van 5,92 meter, hoogte van 1,97 meter en een rijklaar gewicht van ongeveer 2.500 kilo sta je als bestuurder op de hoogste trede van de automobiele ladder. Deze full-size pick-up eet Volkswagens Amarok als ontbijt. Maar het is ook een prima alternatief wanneer je al een aantal SUV’s hebt gehad en eens op zoek bent naar iets anders. De prijslijst van de vernieuwde Ram begint bij 62.000 euro, waar dan nog wel belastingen bij komen. Hoe onlogisch ook: het segment van deze auto’s groeit flink.

De RAM 1500 is populair, óók in Europa

Verdeeld over heel Europa werden vorig jaar zo’n 8.000 Amerikaanse pick-ups verkocht. Drie van de vier verkochte exemplaren was er een van Ram. De vraag is echter of dat nog lang zo blijft, want het merk heeft een probleem. Reacties onder testverslagen in de Verenigde Staten geeft alvast een aardig beeld. De veelgelezen conclusie: ‘Stellantis, rot op met je zescilinders.’ Volgens de mensen van Ram klinkt het nieuwe blok van de 1500 net als de V8 die hij moet vervangen.

Helaas voor hen – en voor ons – blijkt dat pertinente onzin. Sterker nog: in eerste instantie zou je kunnen denken dat je met een viercilinder te maken hebt. Niks brul, niks roffel: hooguit een gemoedelijk geluid waar niemand van opkijkt. En dat terwijl het de zescilinders qua prestaties aan niets ontbreekt, met een vermogen van naar keuze 426 of 547 pk en een koppel van respectievelijk 635 of 707 Nm. De vermogensafgifte verloopt soepel en je hebt nooit het gevoel dat je kracht tekortkomt.

Coherent geheel

Hoewel de beleving van de motor een stuk minder is, overtuigt de Ram 1500 Laramie als geheel wel degelijk. Rijden in het terrein wijst uit dat de auto aanvoelt als één geheel, waar de meeste Amerikaanse pick-ups nogal eens weinig meer dan de som der delen lijken te zijn. Slecht op elkaar afgestemde motoren en transmissies, brullende motoren die gevoelsmatig in elastiekjes zijn opgehangen en hol klinkende carrosserieën die al beginnen te torderen wanneer iemand over de achterbank schuift.

Ram 1500 Laramie (2025) zwart links achter schuin rijdend donker verlichting aan

Het zijn karakteristieke eigenschappen voor de pick-ups uit het land waar soms alles lijkt te zijn gemaakt van bordkarton. Zo niet bij de nieuwe Ram, die ons zijn onverzettelijkheid en bouwkwaliteit toont op (het mildere deel van) Stellantis’ offroad-testterrein in Balocco, Italië. Zelfs tijdens ondersteltests op een baan met ingemetselde zwerfkeien horen we niets rammelen of trillen. Het interieur bestaat dan ook allang niet meer uit knoppen die als knollen uit het dashboard omhoogsteken.

Heel veel beeldschermen

In plaats daarvan krijg je beeldschermen, heel veel zelfs. Maar dan wel smaakvol gedaan. De langere wielbasis zorgt ervoor dat de Ram verkeersdrempels een stuk beter verorbert dan de meeste SUV’s. Ook de forse cabine voor vijf personen overtuigt door zijn hoofd- en beenruimte op alle zitplekken. De stoelen zijn groot, comfortabel en goed verstelbaar, en als je zelf juist wat kleiner bent dan gemiddeld, kun je met een druk op de knop ook nog de pedalen naar je toe halen of juist verder naar voren stellen.

Ram 1500 Laramie (2025) zwart interieur scherm

Maar de grote vraag is natuurlijk of de zescilinder kopers kan overtuigen. Als het gaat om trekkracht en souplesse: ja. Ook het lagere verbruik is prima. In Nederland zullen de verkopen hoe dan ook inzakken – vanaf 2025 krijgen niet-elektrische bedrijfsauto’s geen belastingvoordeel meer – maar ook elders zullen zowel de werklieden als degenen die vooral hun lifestyle willen accentueren de achtcilinder gaan missen.

Lees ook: Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Het probleem voor Ram zou minder groot zijn wanneer andere pick-upfabrikanten eveneens zouden downsizen. Echter, via de grijze import zijn bij concurrenten Ford, Chevrolet en GMC nog volop achtcilinders te krijgen. Daardoor bestaat de kans dat de Ram 1500 Laramie meer dan alleen twee cilinders kwijtraakt.

Prijs: € 62.000 (NL) excl. belastingen / € 62.000 (B) excl. belastingen
Motorinhoud:  2.993 cc
Motortype: zescilinder biturbo
Power: 426 pk/313 kW, 635 Nm
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,2 s
Topsnelheid: n.b.
Verbruik: 13,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 311 g/km
Tankinhoud: 98 l (benzine)
Afmetingen: 5.900 x 2.060 x 1.970 mm (l x b x h)
Wielbasis: 3.670 mm
Gewicht: 2.600 kg
Laadbak: 1,5 m3

Reacties

  • Dave heeft op 18 november 2024 geschreven:

    Ik snap die afgunst nooit zo. Wat is het probleem?
    Jij rijdt een omdat je je dan fijn voelt of denkt dat je dat nodig hebt.
    Iemand anders een RAM omdat ie zich dan fijn voelt of denkt dat ie dat nodig heeft.
    Leuk toch, dat dat kan?

    Reageer
  • Hans Verkerke heeft op 18 november 2024 geschreven:

    Ik zit in de dijkenbouw en werk als Steenzetter en kom
    op plaatsen waar je met een normale auto niet kan komen.
    Ik zou dus elke keer aan de jaloerse medeweggebruikers uit moeten leggen dat mijn Ram een vervoermiddel een keet en kantoor is. ik bepaal zelf wat ik koop en rij en dat doet zeer bij veel anderen die stiekem toch jaloers zijn.

    • Frank LvB heeft op 18 november 2024 geschreven:

      Helemaal gelijk Hans Verkerke! De RAM is behalve een zeer praktisch ook een geweldig uitziende auto. Daar wil je graag in rijden en ook schaam je er niet voor om er in gezien te worden.
      Ik betrap me er op dat ik ze altijd groet als ik ze onderweg tegenkom….even seinen.
      Veel plezierige kilometers met je RAM Hans en je mag best trots zijn!

      Reageer
    Reageer
  • Björn heeft op 17 november 2024 geschreven:

    De Amarok V6 eet deze Amerikaanse boot als ontbijt🤣 https://youtu.be/rbPX8P-2S9E?si=fis98xPDryEeRtZj

    Reageer
  • Patricia heeft op 17 november 2024 geschreven:

    De meest onnodige auto die er is. Bij een tuinman kan ik me er iets bij voorstellen maar in werkelijkheid heeft 80% van de mensen die dit rijdt iets te compenseren. Die gaan dan opeens ook heel stoer kijken als ze je inhalen alsof ze denken dat ze indruk maken met een hun grote auto. Niet dus.

    • René heeft op 17 november 2024 geschreven:

      Precies dit zegt mijn vriendin ook altijd als ze zo’n bakbeest ziet, liefst net iets te hard, zodat de eigenaar het hoort (en ik denk het vaak). Compleet onnodige auto’s die vaak letterlijk niet in ons straatbeeld passen. Nee, hier missen we niks aan.

      Reageer
    • Wijsneus heeft op 17 november 2024 geschreven:

      Vrijwel elke auto is overbemeten, en tegenwoordig nog obees ook.
      Mannen die dit soort auto’s rijden krijgen vanuit mijn kleine EV’tje een duim omhoog.
      Vrouwen zelfs 2.
      Vinden ze leuk.
      Hun een leuke dag, ik een leuke dag.

      • Merel heeft op 17 november 2024 geschreven:

        Dat andere wat ze omhoog krijgen is bij dit soort mannen vaak ook niet meer dan een duimpje. Zal vast herkenbaar zijn voor je.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear