Dit is ’m dan, de derde generatie van een de pioniers van de performance-SUV. De Range Rover Sport werd voor het eerst uitgebracht in 2005, toen snelle SUV’s nog echt in hun kinderschoenen stonden. Inmiddels heeft iedereen zich erop gestort, wat de taak van de jongens en meisjes in Gaydon om hun SUV relevant te houden er beslist niet makkelijker op maakt.
De Sport volgt een paar maanden na de ‘heruitvinding’ van de volvette Range Rover. Hij is 35 procent stijver en ligt 20 millimeter lager – om die toevoeging Sport te rechtvaardigen, dat begrijp je – en komt natuurlijk standaard met vierwielaandrijving die te -koppelen is aan een heel scala van benzine-, diesel- en hybride-aandrijflijnen.
De prijs van de Range Rover Sport D300 SE
Jazeker, de diesels knokken hier nog gewoon een tijdje door, zij het in zeer beperkte mate met keus uit precies één motor: deze D300, die je in Nederland net geen 135.000 euro kost. In België beginnen de prijzen als te doen gebruikelijk een stukje vriendelijker, bij 95k, maar dat is dan ook voor de D250, die daar wel leverbaar is. Een D300 begint rond de 111.000 euro.
Goed, de D300 dus: drie liter, zes cilinders en 300 pk. Wij hebben de basisuitvoering, de SE, al is ‘basis’ bij Range Rover natuurlijk altijd een behoorlijk relatief begrip. We wensen je echter heel veel succes met het niet aanvinken van allerlei aantrekkelijke opties, want doe je dat wel, dan kan het opeens hard oplopen.
De verschillende versies van de Range Rover Sport
Overigens betaal je voor het vlaggenschip, de P530 – met een 530 pk sterke twin-turbo V8 onder de clamshell-motorkap – op een haar na twee ton (145k in België); dit even voor het perspectief. Er is meteen vanaf het begin ook een plug-in hybride leverbaar, en een vol-elektrische versie mogen we in 2024 tegemoetzien.
Die eerste is er in twee smaken qua vermogen: eentje met 440 pk, de andere met 510 pk. Beide claimen een elektrisch bereik van meer dan 110 kilometer; zelfs als er daar in de echte wereld zo’n 80 van overblijven, is dat nog een aanzienlijke afstand voor een hybride. Land Rover heeft zelfs berekend dat hun klanten ongeveer 75 procent van hun reizen met nul procent lokale emissie kunnen doen. En met nul procent motorherrie, natuurlijk.
Misschien toch een hybride?
De instap-D300 diesel is net aan rap genoeg om interessant aan te voelen, en niet meer dan dat. Maar als het je om meer snelheid te doen is: de D300 zit qua prijs precies tussen de aanzienlijk vlottere twee hybrides in. Haal er 10k af en je hebt een volle P440, doe er 10k bij en je krijgt de Autobiography-uitvoering van de P510.
(In België gaat die vlieger niet op; daar kosten de genoemde uitvoeringen respectievelijk 121k en 141k.) In andere landen is er dan ook nog een 400 pk sterke zes-in-lijn benzine-uitvoering te bestellen, maar die zou bij ons waarschijnlijk op weinig klandizie kunnen rekenen en staat daarom niet in de prijslijst. De V8 dus nog wel; dat is nu eenmaal traditioneel ‘de’ motor voor een Range Rover, al zullen behalve de ijsberen en de pinguïns ook de Lage Landers er niet meteen voor in het gelid staan.
Welke Range Rover kun je het beste pakken?
Nee, de hybrides zijn waarschijnlijk de beste keus uit het aanbod. We hebben de dikste P510 gereden en hoewel ie naar 100 km/u een volle seconde langzamer is dan de V8 (toch raar om het woord ‘langzaam’ te gebruiken bij een sprinttijd van 5,4 seconden), is ie meer dan snel genoeg in de gewone wereld. En het gevoel om in zoiets groots toch vlot en wendbaar door een stad te manoeuvreren, alsof je gekrompen bent – het verveelt nooit.
Hou wel de verstrooide voetgangers in de gaten die je niet horen aankomen… Het wisselen tussen benzine en elektra gaat onwaarschijnlijk soepel en onmerkbaar, wat dit de meest geraffineerde auto maakt in een toch al gecultiveerd gamma. Mocht je het je afvragen: de elektrische aandrijving werkt ook geweldig in het terrein.
Waarvoor heb je de Range Rover nodig?
Hoe vaak SUV’s in deze prijsklasse over rotsen of langs ravijnen zullen kruipen, is natuurlijk de vraag, maar onmiddellijk koppel in de rust en stilte van een bibliotheek: het is een erg fijne manier om de gebaande paden eens achter je te laten, mocht dat je ding zijn.
Als je reizen meestal zo kort zijn, heb je misschien wel helemaal geen luxe SUV van dik een euroton nodig. Maar rationaliteit is sowieso hoogstzelden de doorslaggevende reden dat iemand in dit steeds drukker wordende deel van de wereld een auto koopt.
En als drie ton wegende klonten meer en meer de stedelijke gebieden gaan bevolken, zijn we allemaal beter af als ze dat op een enigszins ‘welsprekende’ manier doen. Het is een groot lomp beest met een zooi batterijen aan boord, daar valt niets aan te ontkennen.
Hoe zwaar is de Range Rover Sport D300 SE?
Land Rover claimt een gewicht voor de PHEV dat ‘begint bij 2.810 kilo’, wat betekent dat je met brandstof, familie en bijbehorende meuk dik over de drie ton heen gaat. Maar de meeste grote fabrikanten lijken de strijd tegen formaat en gewicht allang te hebben opgegeven, en zich inmiddels meer te concentreren op het in goede banen leiden van de nadelige effecten ervan met behulp van allerlei slimme elektronica.
En daar heeft de recentste Sport in ieder geval ook een heel arsenaal van meegekregen. Het optionele Handling-pakket omvat vierwielbesturing, torque-vectoring op rembasis en iets dat Dynamic Response Pro heet – een 48-volt programma tegen overhellen, dat helpt de auto vlakker door de bocht te krijgen dan de natuurkunde normaal gesproken zou toelaten.
Het eindoordeel van de Range Rover Sport D300 SE
Een lage eindoverbrenging, afdaalhulp en de bekende Terrain Response-systemen geven de Sport daarnaast de gebruikelijke offroad-capaciteiten van Land Rover. Het is hier een mix van evolutie en revolutie.
De slimme plug-ins bereiden alles alvast voor en de volledig elektrische uitvoering is ook al dik onderweg, maar mensen die gewoon al jaren trouw zijn aan het merk hoeven zich niet vervreemd te voelen, ook niet door de nieuwe esthetiek binnen en buiten.
Land Rover weet beter dan menig ander hoe je wat knipogen naar je verleden moet verwerken en toepassen. En in een wereld waarin SUV’s soms weleens alleen maar sneller en agressiever lijken te worden, is een exemplaar dat wat meer op verwennerij en traditie gericht is wel zo welkom. Let alleen wel op de prijs als je het optieboekje in duikt…
Specificaties van de Range Rover Sport D300 SE (2022)
Motor
2.997 cc
zescilinder turbo
Vermogen
300 pk @ 4.000 tpm
650 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 218 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
195 g/km CO2 D Label
Afmetingen
4.946 x 1.990 x
1.820 mm (l x b x h)
2.997 mm (wielbasis)
2.290 kg
80 l (diesel)
647 / 1.491 l (bagage)
Prijzen
€ 134.539 (NL)
€ 111.099 (B)
Reacties