Een luxueuze SUV die je thuis kunt opladen en waar je vervolgens in alle stilte in kunt rondrijden, is geen nieuw verschijnsel. De eerste plug-in Cayenne van Porsche verscheen al in 2015, en een Range Rover Sport die je zowel met een kabel als bij de pomp kunt voeden kwam twee jaar later. En er zijn er nog meer: van Audi, Mercedes, Volvo, BMW, Bentl… Je begrijpt wat we bedoelen.
De hybrides zijn nu de bestverkopende versies in hun segment. In veel landen zijn ze nog voordeliger qua belastingen, en ze zijn dat – als je ze goed gebruikt – in ieder geval qua brandstofkosten. Deze twee doen daar nog een verkoopargumentje bij: ze zijn sportief. Porsche gelooft echt dat kopers willen dat de Cayenne zich gedraagt als een sportauto.
Land Rover ziet dat anders: daar denken ze dat klanten vooral willen dat het ding een sportieve indruk maakt, dus dat het vooral om de attitude gaat. De Sport is de Range Rover die doet vermoeden dat de jachtgeweren achterin een afgezaagde loop hebben. Althans: zo was het. De scherpe randjes zijn er, zoals we zullen zien, een beetje af. En niet alleen de zichtbare.
De batterijen van de Range Rover en de Cayenne
Deze geheel nieuwe Sport staat op hetzelfde platform als de nieuwe Range Rover. Zelfde onderstel, zelfde aandrijflijn voor deze P440e, die een 3,0-liter zes-in-lijn koppelt aan een elektromotor die zijn energie haalt uit een accu met 31,8 kWh aan bruikbare stroom. Men claimt dat je daar 113 kilometer elektrisch mee uit de voeten kunt. Porsches 14,3 kWh -grote batterij belooft slechts 40 kilometer.
Porsche wacht op de volgende grote technologische sprong voorwaarts. Mercedes heeft geweldig geïntegreerde hybrides met een forse e-actieradius, en Land Rover nu dus ook. De Cayenne moet nog even geduld hebben, omdat Porsche het nog te druk heeft met de Taycan en de aankomende elektrische Macan en Cayman.
Het uiterlijk van de Range Rover Sport
Denk er vooral het jouwe van, maar wat ons betreft is de Sport niet zo’n geslaagd ontwerp als de Range Rover. Hij is wat anoniem en de neppe luchtgaten wringen. Beide hebben wat Land Rover een ‘reductive design treatment’ noemt, een soort ‘minder is meer’-benadering van het ontwerp. Het is een mooie term die de strakke, modernistische stijl goed omschrijft. Maar het geeft niet weer wat er onderhuids gebeurt. Minder design, ontmoet méér techniek. Deze Range Rover Sport weegt 2.860 kilo.
Nu is dat ons eigen cijfer, met een halve tank brandstof (Land Rovers claim is 2.775 kilo voor een P440e met het Stormer-pakket). Met mensen en hun zooi aan boord gaat ie eenvoudig over de drie ton heen. De remmen bezwijken bij al die massa; maak een noodstop vanaf 160 km/u en je staat pas na 108 meter stil, een van de slechtste resultaten die we ooit bij een test noteerden.
‘Wat betreft rijdynamiek is er geen SUV die aan de Cayenne kan tippen’
Land Rover heeft besloten dat het zich sportief laten gedragen van zoveel gewicht a) moeilijk en b) onnodig is. Wat niet wil zeggen dat de Range Rover Sport een slechte auto is. Verre van, zelfs – hij komt eigenlijk meer dan de Porsche overeen met wat mensen nodig hebben en willen van een auto als deze. Want wat kunnen weggedrag en sportiviteit de koper van een SUV nou werkelijk schelen? Niet genoeg om in plaats van auto’s als deze een stationwagen aan te schaffen.
Het rijgedrag van de hybride Cayenne
Maar die rijdynamiek is nu juist Porsches grote verkoopargument, en er is ook geen andere SUV die wat dat betreft aan de Cayenne kan tippen. Hij is kleiner en een halve ton lichter dan de Range Rover. Als je instapt, merk je al dat de stoelen steviger zijn, het stuur kleiner en strakker, de instrumenten en informatie logisch en op jou gefocust. Er zijn stevige handgrepen en je krijgt ook het vermoeden dat je ze weleens nodig zou kunnen hebben.
Hij beweegt zich positief en reageert vastberaden op alles wat ie tegenkomt. Er zit weinig speling in alle bedieningsorganen, er spreekt vertrouwen uit de communicatie. Je zit veel lager, hij helt niet of nauwelijks over, heeft meer grip en antwoordt feller op je input. De trekkracht is indrukwekkend.
Specificaties van de Porsche en de Land Rover
De 3,0-liter V6 met turbo levert 340 pk en is uitgehuwelijkt aan een 136 pk sterke elektromotor, wat een systeemvermogen van 462 pk oplevert. De beuk van de elektromotor maakt dat ie al bij minder dan 2.000 toeren eraan sleurt als een diesel. Die sweet spot gaat door tot 4.500 tpm – het heeft weinig zin om tot de rode lijn bij 6.800 toeren door te jakkeren.
Hij is niet per se sterker dan de Sport, maar wel opmerkelijk veel sneller. En lawaaiiger, met meer herrie van de ophanging en banden en een grom van onder de motorkap. In een vergeeflijke bui zou je zeggen dat ie stevig geveerd en gedempt is. Maar als je net uit de Range Rover komt, zou je hem eerder verwijten gewoon knalhard te zijn afgeregeld.
De Sport ziet die dingen anders. Met inbegrip van het woord ‘Sport’. Allereerst maar eens het formaat: hij is enorm en reduceert de Cayenne tot een kabouterautootje. De motorkap is hoger, de neus massiever. Je zit niet zo verscholen in hem, het uitzicht en zicht rondom is prima, maar zijn grootte is intimiderend. De besturing is precies, maar wat afstandelijk, hij is log en deint de bochten door, hij reageert op alles langzamer.
Als wat moet je de Range Rover gebruiken?
Maar zet hem nu eens op een grote snelweg gedurende een lange tijd, voor een vakantiereis. Dan kent hij zijn gelijke niet. Hij is misschien wel de ultieme slechtweerauto, ongenaakbaar en van alles afgesloten. Op dit soort momenten gebruikt hij zijn gewicht in zijn voordeel, om zichzelf resoluut en onverstoorbaar neer te planten. Alles buiten is ver weg, niets dringt tot de zacht beklede cabine door.
Waar de Porsche je aanmoedigt om het stuur te pakken en ervandoor te gaan, vertelt de Range Rover je je ellebogen te laten rusten en te relaxen. Hij is kalmerend voor je ogen, zacht voor je billen, je sluit de deur en zucht voldaan. Hij start elektrisch en blijft gemakkelijk lang in die modus hangen terwijl ie voortrolt.
Elektrisch rijden in de RaRo
Via een knopje op de console kun je wisselen tussen elektrisch, hybride en een ‘hou de acculading vast’-stand. Met behulp van het Terrain Response-systeem kun je de Dynamic-modus selecteren, waarin de benzinemotor altijd blijft lopen. Verwacht alleen geen 113 kilometer aan elektrisch bereik. Wij deden er 73 kilometer mee, wat meer dan genoeg was voor een paar dagen korte afstandjes zonder benzinemotor.
In een week hebben we er 105 kWh aan stroom in gemikt, waarna we naar Wales reden voor het weekend. Na 730 kilometer stond het verbruikscijfer op 7,5 l/100 km. Leuk, maar er moest wel 62,56 liter benzine bij; dat is dus 8,6 l/100 km, niet 7,5. Als je dan de 39,50 euro aan stroomkosten omrekent naar het equivalent aan benzine, zakt dat gemiddelde naar 11,4 l/100 km. Met andere woorden: ruim 160 euro voor 730 kilo-meter. Een diesel zou goedkoper en efficiënter zijn geweest.
Hoe zit dat bij de Porsche?
Met de Cayenne is het niet veel beter. Het scheelt een paar liter per 100 kilometer op langere afstanden, maar bij plug-ins gaat het allemaal om het gebruik en het perspectief. Hang hem aan de stroom als je de kans krijgt, rij veel elektrisch en het schuldgevoel daalt, terwijl de benzine-efficiëntie stijgt. Een PHEV elektrisch rijden is het goedkoopst als je thuis laadt. Deze week nog wel, althans.
Eindoordeel over de Range Rover Sport SE en Porsche Cayenne E-Hybrid
Je familie zal de voorkeur geven aan de Range Rover Sport. Hij is ruimer op de achterbank, comfortabeler en biedt meer luxe. Je zult je wat meer zorgen maken over de kleine onvolkomenheden: de deurgrepen die luidruchtig in en uit de auto schuiven, de benzineklep die niet precies sluit. Maar dan ga je weer in dat heerlijk interieur zitten en ben je volmaakt tevreden. En dat mag ook wel; dik 100 mille is veel geld, en het is met een paar extra’s gemakkelijk tot nog veel meer op te krikken.
Maar ook dat is bij de Cayenne niet anders. Wij waren vooral verbaasd over de verschillen; hoe Land Rover de nieuwe Range Rover Sport met ferme hand richting luxe en comfort heeft geschoven en zo een grote afstand met de Cayenne heeft gecreëerd, maar hem dichter bij de ‘echte’ Range Rover heeft gezet (het scheelt 32k in aanschafprijs, mocht je het willen weten).
Als je een echt sportieve SUV wilt, pak dan de Cayenne. Voor luxe, comfort en stilte moet je de Brit hebben. Die laatste zou onze keus zijn, nipt. Hij klopt. Hybride past bij een cruiser, en dat is de Range Rover Sport ten voeten uit.
Uitslag
Winnaar: Range Rover Sport SE P440e (16/20)
Minder attitude dan voorheen, meer luxe. Heeft geen sportieve pretenties, prima elektrisch bereik
Tweede plaats: Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum (14/20)
De sportieve keuze. Betrekt je meer bij de actie, sprankelt meer, maar kan wel wat extra bereik gebruiken
Specificaties van de Range Rover SE P440e (2023)
Motor
2.996 cc
hybride zescilinder
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Vermogen
440 pk
640 Nm
Prestaties
0-100 5,8 s
top 225 km/u
Verbruik, uitstoot (gemiddeld)
0,8 l/100 km, 18 g/km CO2
Gewicht
2.810 kg
Bagageruimte
647 l 1.491 l (bank omlaag)
Prijzen
€ 111.508,77 (NL)
€ 108.999 (B)
Specificaties van de Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum (2023)
Motor
2.995 cc
hybride V6-motor
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Vermogen
462 pk
700 Nm
Prestaties
0-100 5,8 s
Top 253 km/u
Verbruik, uitstoot (gemiddeld)
3,1 l/100 km, 71 g/km CO2
Gewicht
2.295 kg
Bagageruimte
645 l 1.607 l (bank omlaag)
Prijzen
€ 117.100 (NL)
€ 111.603,29 (B)
Reacties