De Range Rover Sport SVR was een van de irritantste auto’s op de markt, vooral als je vroeg vertrekkende buurman er een had. De SV vervangt de SVR, en het verlies van die ene letter betekent juist een plus als het op imago aankomt. De oude Range Rover Sport SVR was een luide, opzichtige auto voor luide, opzichtige mensen.

De nieuwe heeft, zo lijkt het wel, eerst een paar weekjes van retraite in een wellness-resort doorgebracht. De ‘signatuurkleur’ is niet langer knalblauw, maar een bescheidener brons. Iemand heeft de lippen van de uitlaten toegeknepen en zowaar wat technologie toegepast bij het afstemmen van het weggedrag. De heetste Range Rover Sport is wat afgekoeld.

Range Rover Sport SV heeft gewoon nog acht cilinders

En nu denk jij waarschijnlijk dat de oude V8 met supercharger (een van de dorstigste beesten in de automobiele jungle) wel vervangen zal zijn door een hybride V6? Nou, zo erg is het ook weer niet. Want we mogen het dan over wellness-resorts en afkoelen hebben gehad, het is niet zo dat Range Rover opeens zijn eigen publiek niet meer kent. En dus zit in de nieuwe SV een V8 met twee turbo’s, afkomstig van BMW. Daar gebruiken ze hem in de M5. Oké.

Het vermogen stijgt, en niet zo’n beetje ook: de SV is dik 100 pk sterker dan de SVR, en dat zorgt dat de 0-naar-100-tijd met bijna een seconde zakt. Natuurlijk is hij bij lange na niet zo snel als een M5 – dat krijg je als je 2,6 ton (!) weegt – maar dat wil niet zeggen dat deze Range Rover Sport geen enorm, overdonderend snelle auto is.

Een speciaal onderstel van de Range Rover SV

Met deze hoeveelheid vermogen zou de oude een veiligheidsrisico zijn geweest. Deze niet. Veel grote, zware SUV’s maken gebruik van actieve stabilisatorstangen om zichzelf recht te houden in bochten. De SV is nog iets verder gegaan en heeft kruislings gekoppelde hydraulische dempers die vloeistof in het rond pompen. Deze techniek is er niet alleen om overhellen tegen te gaan, maar ook om duiken en steigeren te voorkomen.

Je kunt hem in het rond smijten zoveel je wilt, z’n carrosserie blijft kaars- en kaarsrecht. Geen enkele andere snelle SUV, op de Ferrari Purosangue na, heeft ondersteltechniek die zich hiermee kan meten. Maar zo dynamisch en scherp als de Italiaan is de SV niet. En hij is ook niet zo behendig en lichtvoetig als een Porsche Cayenne of Lamborghini Urus. Maar dat is ook nooit de bedoeling van deze Range Rover geweest. De SV moet een potige, capabele, veilige en vermakelijke SUV zijn. En dat lukt hem allemaal heel behoorlijk.

De SV is een sportieveling

Als je stevig met hem aan de slag gaat, voelt het 6D Dynamics-systeem net zo stevig aan. Maar als de dempers niet zo hard hoeven te werken, lijken ze hun concentratie een beetje te verliezen en wordt het weggedrag mild turbulent. Toch: dit is een betere en geraffineerdere cruiser dan alles wat je als zijn rivaal wilt beschouwen.

Een snellere stuurinrichting verbetert de respons en het gevoel rond de middenstand, en de optionele, 440 millimeter grote koolstofkeramische remmen van Brembo (prijs: 8.200 euro…) leveren zonder meer een imposante prestatie als de snelheid eruit moet – voor een auto van dit gewicht, dan. En dat is meteen het voorbehoud dat je eigenlijk elke keer moet maken bij de SV. Dit is een auto voor mensen die geloven dat een ‘sportieve SUV’ geen contradictio in terminis is.

Als je jezelf wat meer tot de fijnproevers op autogebied rekent, en het noemen van die BMW M5 je aan het denken heeft gezet, dan kun je misschien beter wachten op de M5 Touring die voor het eerst in generaties weer terugkeert. Die auto zal sneller zijn en leuker om te rijden, met zijn slimme schakelbare vierwielaandrijving. De SV heeft dat soort ingenieuze tractietrucjes niet in zijn mouw zitten.

De grote SUV is goed onder controle te houden

Het systeem is hier meer op de achterwielen gericht dan in andere versies het geval is, maar het bepaalt nog altijd zelf waar alle power naartoe gaat, niet jij. Op het circuit is dit geen SUV die blijmoedig heen en weer zal glijden, maar op de openbare weg vreet hij zijn kilometers gulzig en makkelijk, en met meer precisie dan je voor mogelijk zou houden bij iets dat zo groot en zwaar is.

Er zijn echter ook nadelen. De remmen bieden totaal geen gevoel in het pedaal, en dus is het af en toe nog knap lastig om te bepalen hoeveel kracht je precies moet zetten. En wat je ook doet, ga niet voor de 23-inch koolstof-vezel wielen. Ja, samen met de carbon remmen besparen ze bijna 70 kilo aan onafgeveerd gewicht.

Maar als Range Rover echt zijn best had gedaan om de SV dynamisch te maken, dan hadden ze hem gewoon 500 kilo minder zwaar moeten maken. Dat is ten eerste niet goedkoop, en ten tweede moeilijk te verkopen aan de clientèle. Meer vermogen is wel goedkoop en meer koolstofvezel is juist heel makkelijk te verkopen. En goeddeels zinloos. Als laatste argument om je verstand te gebruiken en een hoop geld te besparen: die koolstofvezel wielen zijn heel, heel kwetsbaar en stoepranden zijn werkelijk verzot op ze.

Range Rover Sport SV heeft een paar speakers

Even terug naar de wellness. Range Rover heeft de Universiteit van Coventry gebeld om ze te helpen met de ontwikkeling van dingen die het ‘mentale en fysiologische welbevinden verbeteren’. Dat heeft zich vertaald in het toepasselijk geheten BASS-systeem (Body and Soul Seat), dat bestaat uit vier speakerachtige dingen ter grootte van een ijshockeypuck die in de rugleuningen van de vier stoelen zijn geplaatst. Die zijn verbonden met het 29 speakers tellende, 1.430 watt sterke audiosysteem van Meridian en vibreren mee met de muziek, waardoor je die niet alleen hoort, maar ook voelt.

Er zijn zelfs wellness-tracks. Die zijn hartstikke leuk en aardig, maar je zult er al snel achter komen dat Foo Fighters (we noemen maar een zijstraat – als jij het hebt met Joost Klein, ook goed) de plekjes bereiken die de wellness-nummers maar moeilijk kunnen vinden. En ze werken nog een stuk beter samen met de V8 ook.

In het interieur vind je niet te veel poespas

De rest van de cabine oogt minimalistisch, maar de bediening is dat allerminst. Bereid je voor op oorlog met het touchscreen en de haptische knopjes op het stuur. En ja, zelfs de airco moet weer eens zo nodig in het scherm worden geregeld. Maar goed, afgezien daarvan zal de SV je weinig problemen opleveren. De stoelen zijn niet overdreven agressief, de omgeving is kalmerend en zelfs als je voluit gaat, is de V8 niet té aanwezig. Eigenlijk best een verfijnde machine, die SV.

En, niet te vermijden, geen goedkope. De eerste lichting van 550 Edition Ones is inmiddels uitverkocht, zelfs met prijzen van tussen de 2 (België) en bijna 3 ton (Nederland). Voor het contrast: de oude SVR kostte in Nederland 224k. Deze is vele malen geavanceerder, de techniek is indrukwekkend en Range Rover hoopt duidelijk dat de verhuizing naar een hoger marktsegment ook goede dingen betekent voor de restwaarde. Daar zijn wij niet helemaal zeker van.

Als je even om de verfijning en techniek heen kijkt, is dit nog altijd een dorstige, zware en best ouderwets ogende SUV, terwijl hij tegelijkertijd de meest dynamische Range Rover ooit is. Kopers zullen dol op hem zijn. En het goede nieuws is ook wel weer: nu is ie tenminste wat minder irritant voor de rest van de wereld.

Prijs                                           € 287.022 (NL)

€ 201.770 (B)

Motorinhoud                     4.395 cc

Motortype                            V8 biturbo

Power                                      635 pk/467 kW, 750 Nm

Aandrijving                          vier wielen, 8v automaat

Acceleratie                         0-100 km/u in 3,8 s

Topsnelheid                       290 km/u

Verbruik                                 11,9 l/100 km

CO2-uitstoot                    271 g/km

Tankinhoud                        90 l (benzine)

Afmetingen                         4.946 x 1.990 x 1.820 mm (l x b x h)

Wielbasis                             2.997 mm

Gewicht                                 2.560 kg

Bagage                                   647 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)