De vorige Renault Koleos was in Europa nou niet direct een succes. Maar Renault wil meer SUV’s en heeft hem dus als een feniks uit zijn as laten herrijzen – om ‘m meteen keihard neer te laten storten
Ach, die Renault Koleos… Voor een naam met zo’n ‘kolossale’ grootheidspretentie heeft ie behoorlijk diepe dalen gezien. En terecht, daar niet van. Niet dat ie nou zo slecht reed, dat was het punt niet. Hij zag er alleen niet uit. Het leek wel alsof ie helemaal niets met Renault van doen had. En dat was ook min of meer zo. Hij was onderhuids een Nissan X-Trail, die in de Zuid-Koreaanse fabriek van Samsung (ja, die maken daar ook auto’s) van een andere, nogal lelijke koets was voorzien. Renault wisselde wat logo’s en pleurde het ding met een welgemeend ‘En succes hè?’ op de Europese markt neer. Gebrek aan succes verzekerd.
Zelfs een ezel…
Nu zou je zeggen dat de Fransen hun lesje geleerd zouden hebben, maar voor de nieuwe Renault Koleos wordt krek hetzelfde recept gevolgd. De basis is wederom X-Trail, hij wordt wederom in de Samsung-fabriek in Busan gebouwd en is wederom bepaald niet alleen voor ons Europeanen bedoeld. Hij wordt zelfs in maar liefst 85 landen verkocht. Er zijn echter ook twee enorme verschillen. Eén: hij is veel, heel veel groter dan zijn voorganger. Twee: die was niet ontworpen (sowieso niet, eigenlijk, maar zeker niet) door Laurens van den Acker.
En dat maakt alle verschil. De nieuwe Koleos is, naast de Captur en Kadjar, bedoeld als het SUV-topmodel van Renault. Hij past dus nu opeens wonderwel in het gamma. Hij is groot, straalt een zekere onverzettelijkheid uit en is mede dankzij flink wat Talisman-stijlelementen ergens ook nog elegant. Zonder meer een fraai apparaat, en dat kan niet elke SUV van dit formaat zeggen.
de binnenkant
Voor de binnenkant geldt hetzelfde. Het dashboard is netjes vormgegeven en afgewerkt, de (meeste) materialen zijn dik in orde en een enorm tablet-achtig touchscreen herbergt alles wat bediend moet worden. De stoelen zijn prima, achterin zwem je in de ruimte en ook de bagageruimte is gigantisch. De uitrusting is riant, al is dat ook een deel van het probleem – waarover later meer.
Als gezegd: onderhuids is de Koleos een Nissan X-Trail. Dat is (geloof het of niet) alleen maar de bestverkochte SUV ter wereld, en een erg goede auto; niets mis mee, dus. Nu beschikt Nissan van nature over aanzienlijk meer 4WD-DNA dan Renault ooit zal krijgen, dus van die kennis profiteert de Koleos vrolijk mee. Zelfs de voorwielaandrijver is tot aanzienlijk meer in staat dan een stoeprandje, grindpad of schoolplein. Opteer voor de vierwielaangedreven versie en je hebt een auto waarmee het onmogelijke opeens mogelijk wordt. Serieus: we hebben tijdens de testrit dingen met hem uitgespookt die we voorheen liever aan Land Rovers en soortgelijken over zouden laten. Bluf-SUV? Niet de Renault Koleos. Schiet je in Nederland niet zo heel veel mee op, maar in de asfaltloze binnenlanden van Mongolië zullen ze er vast heel blij mee zijn.
Hoe rijdt het op het asfalt?
Maar ook op asfalt rijdt de Koleos zeer prettig. De motor biedt kracht te over en vormt een prima koppel met de automatische versnellingsbak. Dat is trouwens zo’n continu variabel ding, dat bij accelereren blijft jengelen op zijn ‘ideale’ toerental. We kennen ze veel erger, maar toch: blijft irritant. Vering en demping zijn comfortabeler dan je vaak tegenkomt in SUV’s met veel terreingerichtheid. Tot zover zou je dus denken: prima ding, die Koleos, waar kan ik tekenen? Nou, wacht nog even.
In haar oneindige wijsheid heeft Renault namelijk besloten alleen dieselmotoren in de Koleos te stoppen. Inderdaad: geen benzine. In andere landen zijn wel benzinemotoren leverbaar, maar in Nederland, zegt Renault, zou de CO2-belasting zo hoog oplopen dat de Koleos simpelweg te duur zou worden. Waarom Nissan dan wel een benzineversie van de X-Trail tegen een concurrerende prijs kan aanbieden, blijft vaag. Daarbij stelt Renault dat 85 procent van de Europese klanten sowieso voor een diesel zou gaan, dus dat een benzineversie niet veel zin zou hebben. Dat zeker de Nederlandse situatie anders ligt, zien ze meer als een ‘lokaal probleem’. Alsof diesel niet in heel Europa enorm aan populariteit inlevert. Daar komt nog bij dat Renault Nederland ervoor heeft gekozen alleen de top-uitrustingsniveaus aan te bieden (in België kun je bijvoorbeeld wél een voordeliger instapversie krijgen). En nog zoiets: Nissan biedt de nieuwe X-Trail (waarover volgende maand meer) ook als zevenzitter aan. Renault laat ook die variant achterwege.
Dure grap
Wat betekent dat zo’n Renault Koleos per definitie een dure grap is. Het begint bij 42.790 euro. Dan heb je de 130 pk sterke Intens-uitvoering met handbak. Maar vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een Skoda Kodiaq. Die begint als diesel ook bij 40.325 euro, maar heeft dan wel 20 pk meer (en een hoop uitrusting minder). Groot verschil is dat je een benzine-Kodiaq al vanaf 28.165 euro kunt krijgen – dat oogt meteen heel anders.
Er zijn nog twee andere Koleossen, allebei volgestampte Initiale Paris-uitvoering met werkelijk alles erop en eraan. Die hebben allebei de 175 pk sterke dCi-motor met automaat, de één heeft vierwielaandrijving en de andere niet. Kosten: 53.290 euro en 56.790 euro. Terwijl de allerduurste Kodiaq op 48.725 euro komt. Om het plaatje compleet te maken: een Nissan X-Trail zit dieseltechnisch op hetzelfde niveau. Maar ook bij hun geldt: er is al een benzine vanaf 30.090 euro…
We hebben Nissan Nederland trouwens nog even gevraagd wat bij hen de verhouding benzine-diesel is, qua verkopen. Niet schrikken: 92-8. Overigens begon Nissan ooit ook met louter diesels, maar kwam daar na dramatische verkopen snel van terug. Pas toen er ook een benzineversie was, ging ie een beetje verkopen. Je kunt je dus, zeker omdat de Renault Koleos in principe een prima auto is, met recht afvragen waar Renault in hemelsnaam mee bezig is.
Specificaties Renault Koleos Initiale Paris dCi 175 X-Tronic
Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
175 pk @ 3.750 tpm
380 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,3 s
top 202 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
146 g/km CO2
Afmetingen
4.672 x 1.843 x 1.678 mm (l x b x h)
2.705 mm (wielbasis)
1.635 kg
60 l (benzine)
441/2.035 l (bagage)
Prijzen
€ 53.290 (NL)
€ 42.150 (B)
Vonnis
Het ligt niet aan de auto zelf: die had met gemak een 13/20 kunnen scoren. Maar alleen diesels, geen betaalbare uitrustingsniveaus, geen versie met zeven zitplaatsen: het lijkt verdorie wel of deze auto niet mág scoren
Reacties