Autotest: Renault Laguna Coupé 3.5 V6 240 Automaat
Och wat was de conceptcar van de Laguna Coupé fraai. We vreesden echter dat het meeste moois het productiestadium niet zou halen. Onterecht. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, de Laguna Coupé heeft geen vleugeldeuren, geen iPod-achtig dashboard, geen koolstof kuipstoelen, geen spaceshuttle-tankdop, Nespresso-aansluiting en…
Och wat was de conceptcar van de Laguna Coupé fraai. We vreesden echter dat het meeste moois het productiestadium niet zou halen. Onterecht.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, de Laguna Coupé heeft geen vleugeldeuren, geen iPod-achtig dashboard, geen koolstof kuipstoelen, geen spaceshuttle-tankdop, Nespresso-aansluiting en meer prijsverhogende onzinnigheden. Wat de Laguna Coupé wel heeft, is het vermogen de aanschouwer ervan een harde klets in z’n gezicht te geven. Is dit een Renault?
Net als jij, trouwe lezer, hadden ook wij alleen de definitieve Laguna Coupé op foto’s gezien. Mooi. Best mooi. Maar nu ik uit de aankomsthal van een of ander Portugees vliegveld wandel, op weg naar de eerste testrit met de Laguna Coupé, kan ik m’n ogen niet geloven. Daar staat een rijtje in donkergrijs klaar voor m’n eerste kilometers en allemachtig, wat ziet-ie er mooi uit. Aston Martin, brabbel ik, Jaguar XK – de vormen van de Laguna Coupé zijn overweldigend fraai. Potver, dit kan toch geen Renault zijn?
Geen misverstanden hoor, Renault heeft best leuke modellen gemaakt – ik ben nog steeds fan van de inmiddels oude Mégane met dat frisse kontje. De nieuwe Laguna vind ik te braaf, maar zo gaat dat in het grijze segment van middenklassers voor de leasemarkt. Een Vel Satis, ik vind dat-ie er mag zijn en zelfs een Espace kan ik ontwerptechnisch nog wel aardig vinden. Maar deze Laguna Coupé vaagt z’n hele familie van tafel. De hele familiehistorie van de afgelopen decennia zelfs. Je moet echt even zelf gaan kijken als-ie straks bij de dealers in Nederland en België staat.
Wat ik bijzonder knap vind, is dat je een onmiskenbare gelijkenis ziet met de normale Laguna – die ik dus suf vind – terwijl de coupé zo enorm in positieve zin opvalt. Deze auto, zo denk ik nadat ik er een keer of dertig omheen gelopen ben, zal vele hoofden doen omdraaien. In gedachten denk ik de Renault-logo’s – ze lijken wel groter dan normaal, hebben ze in hun zelfverzekerdheid over dit knappe ontwerp Volkswagen getracht na te apen? – eraf en je hebt echt een kleine Aston Martin. Met een beetje fantasie. Ik kan er nog steeds niet over uit.
Mijn feestvreugde wordt iets getemperd als ik instap. Hier tref je een compleet standaard Laguna-dashboard aan met een sportief stuurtje (afhankelijk van de versie met platte onderkant) en een aantal goedkope plastic frutsels. Denk aan de raambediening, de stuurspaken en wat knopjes hier en daar. Ergonomisch klopt het allemaal uitstekend, met het standaard Laguna-dashboard is dan ook niets mis. Er is door Renault heel veel tijd besteed om van het standaard dashboard wat fraais en kwalitatief hoogwaardigs te maken, maar ik vind het net niet volstaan voor deze bijzondere coupé. Het had van mij net wat wulpser en uitdagender gemogen om toch enigszins te matchen met de wonderschone buitenkant. Natuurlijk, het had de prijs van de Laguna Coupé opgedreven, maar ik had het er voor over gehad.
De prijs, zal ik die alvast verklappen? De instapprijs is 37.800 euro voor de tweeliter benzine met 170 pk en standaard automaat, en 39.500 voor de tweeliter diesel met 150 pk, handgeschakeld. Dat is inclusief cd-navigatie, mp3-aansluiting, Bluetooth-carkit, volledig leren bekleding, 17-inch lichtmetaal, bi-xenon, parkeersensoren, cruisecontrole en nog een riedel grappen en grollen. Standaard! Alleen de metallic lak en vloermatten moet je dan nog ophoesten. De meest luxueuze benzine-uitvoering, een 3,5-liter V6 met 240 pk en automaat, kost 46.500 euro – de duurste diesel, een drieliter V6 met 235 pk en automaat, kost 52.000 euro. Beide worden geleverd met 18-inch lichtmetaal, elektrische stoelen, vloermatten en in metallic kleur. En nog leuker: met vierwielbesturing. Is dat niet leuk?
Nou dat is het zeker. Eeuwen geleden kwamen er al fabrikanten met vierwielbesturing maar een echt doorbraak was er nog niet. Langzaamaan zie je het meer komen en – we rijden inmiddels over bochtige bergwegen – het werkt bijzonder prettig. Allereerst voelt de Coupé bijzonder strak aan. Een beetje hard geveerd zelfs maar bijzonder prettig, wie zit er te wachten op een sponzige GT-achtige? Hij stuurt ook bijzonder direct, ook precies wat je wilt, al kan het op de snelweg wat nerveus overkomen. Dan die vierwielbesturing. De Coupé is voorwielaangedreven. De achterwielen sturen slechts een paar graden mee, zodat het allemaal wat koersvaster voelt. En is. Wendbaarder ook. Rijd je langzamer dan 60 km/u dan sturen de achterwielen tegen waardoor je efficiënter bochtjes draait, rijd je harder dan 60 dan sturen ze een paar graden mee waardoor de auto een veel betere ‘lijn’ aanhoudt.
Het is werkelijk een genot om mee te rijden. Dat je makkelijk een hoek om komt met 23 km/u, dat geloven we wel. Maar de grip, de wegligging is echt bijzonder goed als je de Coupé eens vlotjes door de bergen jaagt. Het lijkt wel of-ie achterwielaandrijving heeft! Het esp grijpt laat in, de kont van de auto zet een klein stapje opzij in plaats van over de voorwielen rechtuit te glijden en het is allemaal prima controleer- en beheersbaar. Let wel, je rijdt dan ontiegelijk hard. Het doet de hele auto werkelijk niks. Hij stuurt gewoon strak door en corrigeert elektronisch wat als het mis dreigt te gaan. Maar voor die correctie communiceert-ie eerst met je door een beetje te glijden en door je via het stuur en je zitting nog wat extra informatie door te geven. Begrijp me goed, het is geen 911 GT2, maar dit is echt top in deze klasse.
Wat me ook top lijkt, al moet de tijd dat leren, is de bouwkwaliteit. Lees de andere artikelen op de volgende pagina’s er op na – we weten het wel: dat was bij Renault nogal, eh, knudde. De standaard Laguna voelt kwalitatief prima aan, deze Coupé helemaal. Waar het ‘m in zit, ik weet het niet. Niks rammelt, niks kraakt, niks doet iets wat ik niet verwacht. Toch een puntje van kritiek: de automaat schakelt wat te traag naar mijn smaak, maar misschien ben ik te verwend geraakt door al die DSG-bakken.
Al met al ben ik onverwacht zeer onder de indruk van zowel de verschijning als de rijkwaliteiten van de Laguna Coupé, iets wat al een hele tijd niet meer heb gevoeld bij een auto. Ik kan niet voorspellen of-ie een verkoopsucces zal worden, anders had Renault me wel een baan aangeboden, maar als ik de concurrentie bekijk, kan dat haast niet anders. Peugeot 407 Coupé? 55+. BMW 3-coupé en Audi A5? Heel veel duurder. Alfa GT? Te zeer verouderd. Ik denk dat alleen de Volkswagen Scirocco een beetje concurrentie zal opleveren. Omdat die er ook fantastisch uitziet en nog iets goedkoper is – maar dan kaler wordt afgeleverd. Alleen bezit die niet de rijdynamiek die deze Laguna Coupé tot een topproduct van Renault kan maken. Wij hopen het. Nee, het kan niet anders.
Reacties