De 9-5 heeft de vernieuwing van Saabs gehele modellenreeks ingezet. Een goed begin is het halve werk. Nadat Saab bijna in de geschiedenisboeken was verdwenen, kreeg het merk begin dit jaar een nieuwe kans toen het werd overgenomen door het Nederlandse Spyker. Sindsdien laten de Zweden er geen gras…
De 9-5 heeft de vernieuwing van Saabs gehele modellenreeks ingezet. Een goed begin is het halve werk.
Nadat Saab bijna in de geschiedenisboeken was verdwenen, kreeg het merk begin dit jaar een nieuwe kans toen het werd overgenomen door het Nederlandse Spyker. Sindsdien laten de Zweden er geen gras over groeien: er moeten nieuwe modellen komen om vervreemde Saab-klanten weer uit hun Audi’s te lokken, en wel zo snel mogelijk.
De 9-5 was al zo goed als klaar toen GM besloot dat het niet meer verder wilde met Saab. Het is daarom niet vreemd dat de signatuur van de autogigant nog volop in dit model aanwezig is; in de basis staat de auto op hetzelfde platform als de Opel Insignia. Gelukkig is daar weinig mis mee, en hadden ze bij GM al bedacht dat de 9-5 voldoende onderscheidend moest zijn om een succes te kunnen worden.
Instappen in de nieuwe Saab is dan ook een bijzondere beleving. De vormgeving van het dashboard, de felgroene wijzers van de diep weggestopte metertjes, de navigatie en boordcomputer die we uit de Opel herkennen, maar die hier een unieke look hebben meegekregen: het veroorzaakt een gevoel dat niet te vergelijken is met de geruststelling die een met hout en leer volgestopte Duitser je geeft. Dit is speciaal en origineel.
De 2,0-liter dieselmotor is er een uit de Opel-stal. In deze uitvoering levert hij 160 pk, en dat is voldoende om de 9-5 ontspannen te kunnen rijden. De motor kent een aardige souplesse, maar maakt op toeren wel wat meer herrie dan we in een dergelijke auto op prijs stellen. In een later stadium komt hetzelfde blok beschikbaar met een two-stage turbo, goed voor 190 pk. Optioneel zul je deze versie ook met XWD-vierwielaandrijving kunnen krijgen. Een dikke zescilinder diesel staat niet op het programma, wat jammer is.
Gezeten in voortreffelijke stoelen leiden we de Saab door het Utrechts landschap. Hij is groot – meer dan vijf meter lang – maar achter het stuur zou je het niet vermoeden. De achterpassagiers genieten hier des te meer van; alleen op de rand van de Grand Canyon zit je ruimer. Het optionele sportonderstel komt echter ook in de buurt bij die ervaring; dat is nogal stevig afgeveerd. Eigenlijk té stevig voor dit type auto, al komt het het weggedrag behoorlijk ten goede. Het kleine stuurtje laat zich gewichtig bedienen, en de 9-5 reageert direct op onze al dan niet weloverwogen stuurbewegingen. Sportief? Ja, toch best wel.
Saab is altijd trots geweest op haar luchtvaarthistorie, en laat dit ook bij deze 9-5 doorschemeren met aparte functies als een Night Panel-knop. Hiermee schakel je alle instrumenten uit, behalve de snelheidsmeter, om je ogen ’s nachts niet onnodig te vermoeien. Door het head-up display hoeven we onze blik geen moment van de weg te halen, en kunnen we volmaakt geconcentreerd over de bochtige dijkweggetjes navigeren. Andere gimmicks voor de gemakzuchtige automobilist zijn er in de vorm van verkeersbordenherkenning, adaptieve cruisecontrole en een standaard startknop. Sleutels, daar doet de 9-5 niet aan.
Saab heeft met deze auto een leuk, origineel alternatief voor de gevestigde (Duitse) orde neergezet, waardoor we reikhalzend uitkijken naar de nieuwe modellen die eraan komen. Binnenkort verschijnt de 9-4X, volgend jaar de nieuwe 9-3 en de 9-5 Estate, en er komt tevens een kleine 1-serie- annex A3-killer aan. Saab komt terug uit haar coma, en de eerste tekenen van leven stemmen ons bijzonder hoopvol.
Reacties