Elektrische vrachtwagens – ze zijn op heel veel manieren een volkomen logische en verstandige ontwikkeling. Kleinere busjes voor stadsgebruik doen veelal routes waar ze diverse adressen afgaan en dan naar hun thuisbasis terugkeren. Dat is nuttig voor zowel de luchtkwaliteit in de stad als planning qua laden. Daarnaast zijn ze stiller en hoesten geen Partikels des Doods uit als ze stationair draaien.
Het ‘echte transport’ doet uiteraard grotere afstanden, maar de bijzonder strenge regels qua werktijden (elke vier uur een pauze van 45 minuten, vanuit de EU verordonneerd) en strenge straffen op misbruik van de tachograaf, leiden ertoe dat de meeste truckers weten waar ze zullen zijn, en wanneer. En dat is wel zo handig, wanneer je het laden van je EV wilt plannen.
De infrastructuur blijft (nog) een probleem
Dat leidt ondertussen natuurlijk weer tot het gebruikelijke probleem: infrastructuur. Vrachtwagenfabrikanten zijn al jaren bezig met elektrische trucks, maar trucks voor lange afstanden hebben laden met megawatts tegelijk nodig om ze rendabel te maken, en die mogelijkheid bestaat niet op genoeg plekken. Nog niet. Ze moeten het opnemen tegen brandstoftanks waar 600 liter in kan en die zomaar 1.600 kilometer kunnen rijden. Hallo kip, ontmoet het elektrische ei.
De technologie is er inmiddels al wel. Neem deze Scania BEV trailertrekker bijvoorbeeld. Het is een 4×2-trekker die er precies zo uitziet als alle andere, maar dan een die kan worden voorzien van 624 kWh (waarvan 468 kWh bruikbaar) aan accu’s. De drie motoren leveren ongeveer 558 pk, maar een ware stortvloed aan koppel (ergens ten noorden van 4.060 Nm), en dat alles afgeleverd met die soepelheid die alleen de echt serieus gemotiveerde elektronen kunnen verschaffen.
De Scania 4×2 BEV rijdt bijna als een normale auto
Hotseklots-aanhangers zul je hier niet aantreffen. En ja, het gaat allemaal ongelooflijk makkelijk – met een zestraps automaat is deze specifieke Scania nauwelijks moeilijker te rijden dan een ‘luxewagen’. Je selecteert gewoon D met de pook, kijkt in je spiegels en rijdt weg. Zelfs de handrem is automatisch. Vanuit het perspectief van gebruiksgemak, gaat het werkelijk alleen om het besef van de hoeveelheid ruimte die je inneemt. Al mochten wij van TopGear geen ingewikkelde achteruitrij-dingen doen, wat misschien ook wel het een en ander zegt. En veiliger is voor de omgeving.
Toch, dit is een apparaat waarmee je zo’n 350 kilometer kunt rijden met een lading van 400 ton. En waarmee je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid hebt containers te koelen met de batterijen van je wagen. Het klinkt allemaal bijzonder verstandig. En als er voldoende echt grote laders te vinden waren, zou je de Scania BEV bij een 375 kW-lader in minder dan 90 minuten helemaal vol kunnen laden – combineer dat met zo’n verplichte stop en je bent al behoorlijk het mannetje.
Een Scania 4×2 BEV voor internationaal transport?
In de truckwereld gaat het nu eenmaal allemaal om de tijd dat je daadwerkelijk aan het werk kunt zijn, en hoewel dit voor groot internationaal transport misschien nog niet helemaal ideaal is, kun je er voor de net wat kortere afstanden een heel eind mee komen. Vanuit een realistisch perspectief lijkt een elektrische toekomst voor vrachtwagens dus wel degelijk mogelijk. Nu is alleen nog het wachten op de prijzen die vriendelijker moeten worden en op een uitbreiding van de broodnodige infrastructuur. Maar goed, is dat niet in heel veel sectoren altijd al het geval geweest? We komen er wel.
Specificaties Scania 4x2 BEV (2023)
Motor
3 elektromotoren
550 pk
4.060 Nm
468 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in n.n.b.
top n.n.b.
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
Actieradius (opgave)
350 km (WLTP)
Laadtijd
01:30 uur bij 375 kW
(100 procent)
Afmetingen
4.150 mm (wielbasis)
64 ton (maximaal
treingewicht)
Kris heeft op 30 mei 2023 geschreven:
Het werkt in de praktijk nog altijd verre van beter dan waterstof.
Maximum afstand bij Scania is 4.5 uur rijden in ideale omstandigheden. Komt dan (als je geluk hebt) tegen de verplichte rusttijd chauffeur 45 minuten. Daar heb je een MCS laadsysteem nodig dat helaas de batterij in geen tijd kappot krijgt.
Op de truckers beurs moesten we er al eens goed mee lachen.
Daarnaast heb je nog de geopolitieke afhankelijkheid van Chinese grondstoffen, die eveneens het milieu extra zwaar belasten.
Voor korte afstanden werkt elektrisch wel, maar daar blijft het ook bij.
F heeft op 28 mei 2023 geschreven:
400 Ton? Dat is meer dan genoeg. In Nederland mag je totaalgewicht maar 50 ton zijn. Typ fout?