Dit is geen auto, dit is een rollende verhandeling over energiereductie. En ja, je hebt gelijk als je denkt dat dit Gordon Murrays T25-stadsautootje is. Hoewel geen enkele autofabrikant zich heeft gemeld om de T25 te gaan bouwen sinds ie in 2012 ten tonele verscheen, is de ontwikkeling niet gestopt, en is Gordon Murray partners geworden met Shell en motorenspecialist Geo Technology om uit te vinden of de uitstoot verder naar beneden kan worden gebracht.

Is er veel aangepast bij deze Shell Concept Car?

Andy Jones, designbaas bij Gordon Murray Design, noemt dat de gewichtswaterval – want wie gewicht aan een bepaalde kant weghaalt, kan dat aan een andere kant toevoegen. Dus is er geen steen op de andere gebleven: carrosserie, ophanging, remmen, besturing, uitlaat, koeling en interieur werden allemaal aangepast.

Er is vrijwel geen geluidsisolatie in de Shell Concept Car verwerkt. Z’n gewicht is gedaald van 627 kilo naar 550 kilo. Dus is er geen stuurbekrachtiging nodig om de 145/70 R13-bandjes te draaien, en is 43 pk en 64 Nm genoeg om ‘m uiteindelijk op te stuwen tot bijna 160 km/u (al is ie begrensd op 145 km/u).

De driecilinder-motor begon ooit z’n leven in een Japanse kei-car, maar behalve de koppen en het blokje is alles aangepast, tot de smering aan toe. Shell claimt dat dat zorgt voor minder frictie, waardoor ie 5 procent zuiniger is. Hij gebruikt 0W-12-olie die zo dun is als espresso. Daarom is Shell natuurlijk ook ingestapt in dit project: hun boodschap is dat de smering niet over het hoofd mag worden gezien als het erom gaat emissies omlaag te brengen.

Is deze auto levensvatbaar?

We hopen het maar. Z’n opzet is verbluffend – er passen drie volwassenen in, en er is een achterbak van 160 liter die kan worden vergroot tot 720 liter als de achterstoelen zijn weggeklapt. Toch is ie klein genoeg om op een tafeltennistafel te passen. De centrale stuurpositie went heel snel, het vreemdst is nog wel de rechte, hoge busjesachtige rijhouding waarin je zit, maar dat brengt het model nu eenmaal onlosmakelijk met zich mee.

Erin rijden is een nieuwe ervaring. Je voelt je kwetsbaar, zo dicht bij de voorruit, maar vier sterren van Euro NCAP liggen in het verschiet, zo wordt ons verzekerd. De draaicirkel van zes meter is meters minder dan die van andere kleine auto’s. De Shell Concept Car voelt opgetogen aan, soepel ook – en verfijnd bovendien. Maar alleen in de stad.

Hij mag er gek en onorthodox uitzien, maar hier is een genie aan het werk. Laten we hopen dat er iets moois en leuks voortkomt uit deze geinige, kleine spruit. Snel is ie niet, maar in drukke binnensteden is dit wel een vorm van transport die betaalbaar en groen kan zijn.

Shell Concept Car



Motor
660 cc
driecilinder
43 pk @ n.b. tpm
64 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
achterwielen
5v sequentieel
Prestaties
0-100 km/u in 15,8 s
top 145 km/u
Verbruik
2,6 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
2.500 x 1.350 x 1.600 mm (l x b x h)
wielbasis n.b.
550 kg 22 l (benzine)
160 / 720 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis
Je moet deze Shell Concept Car toch vooral zien als een tweede generatie van de T25. Hij is nog niet klaar voor productie, maar wel ontzettend slim gemaakt. We hopen dat het Gordon Murray ooit gaat lukken

Reacties

  • VolkswagenFan heeft op 6 februari 2017 geschreven:

    Shell klinkt als benzine en diesel. Als ze zelf wat willen verkopen moeten ze ‘m zo minst zuinig maken….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)