Sinds Skoda ruimere VW’s levert voor minder geld zijn hun auto’s non-stop leaselievelingetjes geweest. Ook de elektrische Enyaq is nog altijd niet aan te slepen. Punt is: die Enyaq is best een forse jongen, met een bijbehorende forse prijs. Als er nou eens een modelletje onder zat, met een vanafprijs van een mille of 35, meer ruimte dan je zou verwachten en misschien met keuze uit verschillende formaten accu’s… Dan zou jij ook wel weten waar je de baas om moest vragen, toch? Maak kennis met de Skoda Elroq.
Je mag de Elroq zien als een soort elektrische Karoq (het was waarschijnlijk vrijdagmiddag). Hij is in Europa al 20.000 keer verkocht, en dat voordat ie überhaupt een wiel in een showroom heeft gezet. Dat is een indrukwekkend feitje dat ons extra benieuwd maakt naar de kwaliteiten en rijeigenschappen van de nieuwe Skoda. We duiken erin.
Inhoud Skoda Elroq (2024) review
Wat is er nieuw aan deze Skoda Elroq?
Het is de eerste keer dat Skoda zijn nieuwe zogeheten Modern Solid-ontwerptaal toepast, met – heel 2025 – de koplampen gescheiden van de dagrijverlichting. Het merk noemt dit de ‘four-eyed look’, waarbij we ze willen adviseren om volgende keer een marketeer met wat meer kennis van Engelse uitdrukkingen in te zetten.
Evengoed ziet het ding er keurig uit, met scherpe lijnen en compacte styling. De wielbasis is gelijk aan die van de Enyaq, maar de carrosserie is een stuk korter, en met een draaicirkel van 9,3 meter zou hij behoorlijk wendbaar moeten zijn. Skoda biedt ’m aan met accu’s van netto 52, 59 en 77 kWh groot, waarbij de laatste in zijn zuinigste versie een rijbereik van 581 kilometer kan halen. Overigens moet ook de instapper met de kleinste accu het tot 375 kilometer kunnen schoppen.
Hoe rijdt ie?
Achter het stuur vinden we snel een goede zitpositie in de comfortabele stoelen, uiteraard met ecostofje. Pluspunten zijn er voor het heldere infoschermpje voor de bestuurder, en voor de toepassing van flippers achter het stuur voor de verschillende regeneratiestanden. De enige juiste manier, wat ons betreft.
De Elroq voelt op de weg groter aan dan hij is. Het onderstel is aan de toegeeflijke kant, ook in de Sport-modus, ondanks de (optionele) instelbare dempers. Het past de auto prima, daar niet van, want tot een stevig potje hoeken zal hij niet snel uitnodigen. Daarvoor is hij te zwaar, is de besturing te gemoedelijk en het rempedaal te zompig en gevoelloos. Wat niet wil zeggen dat ie het niet zou kunnen: met 286 pk op z’n achterwielen en een 0-naar-100-tijd van 6,6 seconden is onze Elroq 85 een rappe pappie. Gemak en foolproof-heid voeren de boventoon – het snaarstrakke ESP zorgt wel dat er niets uitzinnigs gebeurt.
Hoe is het interieur van de Skoda Elroq?
Uitstekend. Om te beginnen kun je je er haast flikflakkend doorheen bewegen, zo ruim is het; dat zien we graag. Onze testauto is vanbinnen zwart op zwart met zwart, maar Skoda strooit ook met plaatjes van hippe lichte stofjes met oranje gordels – je moet het maar durven op je lease-EV. Overigens zit er wel een soort mat koolstofvezel op de deuren en het dashboard. Dat is dan weer voorbehouden aan de Sportline-topversie die wij rijden.
Simply Clever-oplossingen: je gaat er in een Skoda toch altijd even naar op zoek. Natuurlijk zijn er de bekende zaken – klemmetje in de A-stijl voor parkeerkaarten, (duurzame) ijskrabber achter de laadklep – maar we zien bijvoorbeeld ook een netje onder de hoedenplank waar je je vieze laadkabel in kunt proppen. De bagageruimte kent allerlei vakken en schotten en is dus handig in te delen. Dingen die in het echte leven nog weleens het verschil kunnen maken. Minder slim vinden we dat een warmtepomp niet standaard wordt geleverd.
Verder nog zaken die opvallen?
De grote buitenspiegels bieden goed zicht en er zijn echte knopjes voor airco, rijhulp, parkeerhulp en rijmodi. De rest van de functies bedien je in het centrale scherm, dat erg vlot werkt. De vooruit-en-achteruitknop zit bij dit VW-product nu eens niet aan de stuurkolom, maar ouderwets op de middenconsole. Een parkeerstand is er wel, maar is niet te selecteren: pas nadat je de elektrische handrem aantrekt, licht de P op. Daar vinden we iets van – BMW doet het ook op die manier en daar hebben we ons al vaker over beklaagd. Nou ja.
Wat is de prijs van de Skoda Elroq?
De Skoda Elroq is er vanaf 34.990 euro (33.990 euro in België). Je krijgt dan de 52-kWh accu met een actieradius van 375 kilometer. De bijtelling in Nederland voor 2025 komt neer op 178 euro per maand.
Ga je voor onze testuitvoering, met het meest luxe Sportline-pakket en de grootste accu, dan kom je op 45.290 euro (48.390 euro in België voor de Corporate-uitvoering). Maar let op, dan ben je er nog niet. Zelfs op die versie kun je nog onder meer Adaptive Chassis Control met Drive Mode Select (690 euro), een Winterpakket (690 euro), verschillende Business Upgrade-pakketten (1.190 tot 5.990 euro) en dus die warmtepomp van 1.090 euro bestellen. Hoe VW, allemaal.
Wat kost de Skoda Elroq in de private lease?
Skoda Nederland noemt een private lease-vanafprijs van 498 euro per maand op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Ze zeggen erbij dat dit tarief na 2025 wordt bijgesteld in verband met de stijgende motorrijtuigenbelasting op EV’s in Nederland.
Dus, moet je de Skoda Elroq kopen?
Vormgeving, ruimteaanbod, keuze in techniek: het is bij de Elroq allemaal voor elkaar en begint in een interessante prijsklasse. Ons voornaamste advies: hou je in met de opties, dan heb je voor een keurig (maand)bedrag een mooie deal te pakken.
Skoda Elroq 85 Sportline specificaties (2024)
Prijzen | € 45.290 (NL) / € 48.390 (B) – Corporate |
Aantal motoren | 1 |
Power | 286 pk/210 kW, 545 Nm |
Accu | 77 kWh |
Aandrijving | achterwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 6,6 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Verbruik | 15,2 kWh/100 km |
Actieradius | 581 km |
Laadtijd | 28 min. bij 175 kW (10-80%) |
Afmetingen | 4.488 x 1.884 x 1.625 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.765 mm |
Gewicht | 2.119 kg |
Bagage | 470/1.580 l |
EC Dubost heeft op 9 december 2024 geschreven:
Heel zakelijk-rijdend Nederland wacht op tanken in plaats van opladen.
Hans heeft op 9 december 2024 geschreven:
Hebben ze jou ook weer vrijgelaten? Best vermoeiend die leugens van je.
Henk heeft op 9 december 2024 geschreven:
Geen wonder dat dit een fijne auto is. Het is de Skoda variant van de ID3 die tegenwoordig één van de beste C-segment EV’s is.