We hopen maar dat tenminste een van de bestuurders die we onlangs op de snelweg tegenkwamen dit leest. Misschien was jij het wel, in die Bentley Continental GT, jaloers als je was toen je werd ingehaald door een Skoda uit 1992 met 54 pk’tjes. Of jij, met je slordige, voor taxi’s zo typische weggedrag in je zwarte Ford Galaxy, waarin je nooit richting aangeeft. Je was zo ondersteboven van onze verschijning dat je telefoon uit je handen viel, net toen je lekker dacht te kunnen whatsappen. (Dat mag trouwens niet als je rijdt, kameradski.) Dit is wat de Favorit met mensen doet. Hij was de laatste Skoda die verscheen voordat het Tsjechische merk werd opgeslokt door de Volkswagen Groep. Het bedrijf begon weer vanuit het niets, maar draagt inmiddels honderden miljoenen euro’s bij aan de winstrekening van VW’s balans, zoals in 2016 bleek. Sorry dat we even duwen waar het pijn doet, maar het moet, want bagger is deze auto bepaald niet. Hij houdt zich goed op de snelweg, en dat is dan nog z’n zwakste kant.

Hoe was het vroeger?

Eerst even wat geschiedenis. In de vroege jaren negentig, toen het communisme verkruimelde, probeerde de Tsjechische regering Westerse bedrijven te interesseren om hun grootste fabrieken over te nemen. Met de Tweede Wereldoorlog nog tamelijk vers in het geheugen viel dat niet echt lekker bij het patriottistische Skoda – vooral niet omdat het juist het door de Nazi’s opgerichte VW was dat om de hoek kwam kijken.
De Favorit was Skoda’s eerste voorwielaangedreven hatchback met een dwarsgeplaatste motor. Goed, daarmee lagen ze drie decennia achter op Mini, want ze maakten tot dat moment alleen auto’s met de motor achterin – klassieke sedans die op de achterwielen werden aangedreven. De Favorit maakte van Skoda een modern merk – en dat deed het bedrijf nog helemaal zelf. Dat was meteen voor het laatst, want in 1991 nam VW een aandeel van 30 procent in het bedrijf, om het vervolgens in 2000 helemaal over te nemen.

Ouder maar niet veel wijzer?

Deze auto is misschien wel even oud als jij, beste lezer, maar heeft toch pas 7.000 kilometer afgelegd. De zitpositie is best behoorlijk. Comfortabele stoelen, ook. Grote, makkelijk bereikbare knoppen om zaken als de lichten en de achterruitverwarming te bedienen.
En de details mogen er ook al zijn. De bak schakelt zo lekker als die van een Peugeot 205 GTI. De ruitenwissers laten geen strepen achter en piepen niet. De binnenkanten van de ruiten beslaan niet, en de kwarteeuw oude ruitensproeiers spuiten als fonteintjes.
De 1,3-liter motor heeft een aardig koppel en loopt mooi gelijkmatig, maar maakt wel evenveel toeren als Bert Visscher. Boven de 140 km/u – dat deden we maar een keer, alleen om te kijken of het kon – leek het alsof de zuigers vastliepen en het hele blok begon te draaien. Ach. Zo hard mag je toch nergens.

En hoe voelt het aan?

De besturing is zo vaag dat je het idee krijgt dat je met een bolderkar op pad bent gegaan, maar hij rijdt eigenlijk subliem. Dit is een van de meest comfortabele en gezeglijke auto’s waarin ik ooit heb gereden. Rijeigenschappen zijn zwaar overschat. Overhellen is het nieuwe fitness. Toch?
Nou, nee, eerlijk gezegd. De Fabia van 2017 bewijst dat. Allemachtig, wat voelt ie zakelijk aan. Het lijkt wel een ruimteschip in z’n precisie. De schakelaars zijn exact, alles klopt tot op de millimeter; je ziet meer gegevens dan de piloot van een Boeing, en toch zijn er nog mensen die denken dat dit een eenvoudig autootje is. Niets aan het gedrag van de Fabia is de moeite van het onthouden waard, maar na een ritje in de Favorit valt wel op hoe vergevingsgezind ie is. Je hoeft de koppeling niet helemaal in te trappen, je raakt ‘m vaagweg wat aan en begint te roeren met de pook. Hij bestraft je luiheid niet; hij smoort je slordigheden. Jij houdt je ondertussen bezig met de op DAB voorbereide Bluetooth-audio.

Skoda Favorit vs Skoda Fabia, wie wint?

Op alle meetbare aspecten – van veiligheid en grip tot geluid en afleesbaarheid van het dashboard – scoort de Fabia duidelijk beter dan z’n voorouder. Het is een van de beste supermini’s die je op dit moment kunt kopen. Maar in tegenstelling tot z’n verre familielid blinkt ie nergens echt in uit. Een zaklamp in de achterbak? Nou, weet je: die had de Favorit 25 jaar geleden al.

Skoda Favorit 1.3 LS (1992)


Motor
1.289 cc
viercilinder
54 pk @ 5.000 tpm
90 Nm @ 3.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 15,5 s
top 145 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,6 l/100 km
121 g/km CO2

Afmetingen
3.815 x 1.620 x 1.415 mm
(l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
844 kg
47 l (benzine)
251 / 1.038 l (bagage)

Prijzen
€ 8.620 (NL)
€ n.b. (B)

Skoda Fabia 1.2 TSI 110 pk Greentech Style


Motor
1.197 cc
viercilinder turbo
110 pk @ 4.400 tpm
175 Nm @ 1.400 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 196 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
108 g/km CO2 C Label

Afmetingen
3.992 x 1.732 x 1.467 mm
(l x b x h)
2.470 mm (wielbasis)
1.029 kg
45 l (benzine)
330 / 1.150 l (bagage)

Prijzen
€ 21.050 (NL)
€ 18.175 (B)

Reacties

  • i-dtec 3 heeft op 15 april 2017 geschreven:

    Een poosje terug had ik eens een filmpje gekeken hoe Skoda de Favorit aan het ontwikkelen was.
    Heel serieus overigens. De Skoda inginieurs druk in de weer met apparaten die je zo op een oud vliegdekschip van 1953 uit de USA vind of die uit de jaren 50 bij de Sovjets toen zij hun Sputnik lanceerden.
    Geweldig uiteraard, en dat heeft niets ingeboet bij de kwaliteit van Skoda, want dat uitvoerig testen zette zij voort. Alleen stonden er een paar Octavia’s aan de ondersteltestbank te drillen.

    Het model dat voor de Favorit was, ik kom niet op de naam, ziet er nog meer des Skoda uit.

    Leuk aan de foto, het dash van de Favorit ziet er uit alsof de auto afgeladen vol zit met snufjes.
    Dat is niet zo.
    De Fabia ziet er kaal uit, maar die is bomvol met luxe. 25 jaar Skoda na de val van het ijzerengordijn is in ieder geval een mooi verhaal.

    Slot: Leuke Citroën GS look a like koplampen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear