Iedereen graag even opstaan voor een welverdiende staande ovatie: de Skoda Superb Combi, hij is er nog! Niet wegbezuinigd, niet ten onder gegaan aan de crossover-plaag. Zij die nog inzien dat er meer is in het leven dan een hoge zit en semi-stoer beschermplastic, mogen Skoda danken op de blote knietjes. Of eigenlijk Volkswagen. Zonder de Passat Variant zou de Superb Combi er waarschijnlijk ook niet meer zijn geweest.

De twee imposante stationwagens horen bij een zeer select gezelschap dat het laatste bastion vormt in het ooit zo grote niet-premium-D-segment-met-rugzak. De Mondeo, de Insignia, de Talisman, de Avensis – allemaal zijn ze verdwenen, roemloos afgevoerd ten faveure van meer crossovers. Alleen Mazda houdt het nog net vol met de 6, Peugeot met de 508, en dus de VW Groep.

De Superb verliest een troef ten opzichte van zijn VW-broer

Maar de tijd dat de Superb een paar streepjes lengte en wielbasis voor had op de Passat, is wel voorbij. De twee zijn qua formaat en carrosserieopzet identiek, wat ergens jammer is. De Superb was altijd een unieke aanbieding; niet alleen goedkoper, maar ook ruimer. Evengoed zul je op dat laatste vlak nog steeds niets te klagen hebben. Stap achterin en je weet vrij letterlijk niet waar je blijft.

Deze nieuwe generatie Superb is dan ook groter dan de vorige: het scheelt 40 millimeter in de lengte en de toch al forse bagageruimte nam met 30 liter toe. Hij ziet er clean uit als altijd, maar de aerodynamica werd met 15 procent aangescherpt tot een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25, wat je misschien niet voelt, maar wel hoort. Led-koplampen en -achterlichten zijn standaard; optioneel kun je vooraan kiezen voor matrix-led en achter voor verlichting met ‘kristaleffect’. Oh ja: Tsjechië, glasblazen, we hebben ’m weer.

Handigheden in de Skoda Superb Combi

Binnenin schemert de Simply Clever-heid meteen door. Draaiknoppen met meerdere functies, een poetsblokje voor je touchscreen, de bekende paraplu in de deur, een uitvouwbare iPad-houder, hoofdsteunen achterin met uitklapbare stukken aan de zijkant zodat je hoofd er niet vanaf schuift. Er zijn 28 van dit soort slimmigheden aan boord, zegt Skoda, maar al bij de eerste drie die je tegenkomt denk je: waarom is dit niet gemeengoed?

Het interieur is sowieso keurig, met een fraai vormgegeven dashboard en een groot en helder centraal scherm. In het opbergvak van de middenconsole past een laptop. Voor het eerst verschijnt er een head-up display in een Skoda, bescheiden maar functioneel, en in onze testuitvoering vinden we zelfs massagestoelen. De tijd dat een Skoda per se onderdeed qua luxe is al even voorbij, maar toch is het telkens weer een prettige verrassing.

Hoe rijdt de mild-hybride Skoda Superb Combi?

We rijden de 1.5 TSI MHEV, die altijd met zeventraps DSG-automaat komt – een handbak behoort niet langer tot de mogelijkheden. Er is ook nog een plug-in hybride te krijgen die tot 100 kilometer elektrisch kan rijden, plus wat diesels die Nederland overslaan, maar deze mild-hybride aandrijflijn past de Superb wonderwel.

De motor krijgt er goed de gang in en de gaatjes die de turbo laat vallen, worden mooi opgevuld door een subtiele elektroduw. Op een route door de bergen halen we een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km, wat in ons boekje toch nog steeds wonderbaarlijk mag heten voor een auto van dit formaat.

De besturing is licht en gemoedelijk, in de Sport-stand nog altijd niet overdreven zwaar, en het onderstel vindt een mooie balans: niet te zacht, maar door de lange wielbasis toch smeuïg op grovere ondergronden. Skoda’s instelbare DCCplus-dempers zijn vergaand te configureren (er zijn vijftien standen), maar in de meeste gevallen zul je de boel in Comfort laten staan. In deze auto zak je onderuit en neem je het ervan.

Is de Superb goedkoper dan de Passat?

Voor Nederland is het gamma beperkt – geen diesels, zoals gezegd, maar ook minder uitvoeringen – wat wil zeggen dat de meeste grote-Skoda-klanten naar verwachting toch in een Kodiaq zullen belanden. De groep die zich tegen die ontwikkeling wil verzetten, wordt naar ons idee steeds kleiner, maar gelukkig worden ze nog op hun wenken bediend met auto’s als deze. De Skoda Superb Combi is er vanaf 43.490 euro in de aftrappende First Edition (43.910 euro in België in de Family-uitvoering), wat niet alleen maar schappelijk lijkt – hij is duizenden euro’s goedkoper dan een Passat.

Specificaties van de Skoda Superb Combi 1.5 TSI MHEV Selection (2024)


Prijs                                          
€ 44.490 (NL) – First Edition
€ 44.950 (B) – Corporate
Motorinhoud                    
1.498 cc
Motortype                           
viercilinder turbo hybride
Power                                     
150 pk/110 kW, 250 Nm
Aandrijving                         
voorwielen, 7v automaat
Acceleratie                        
0-100 km/u in 9,3 s
Topsnelheid                      
222 km/u
Verbruik                                
5,3 l/100 km
CO2-uitstoot                   
121 g/km
Tankinhoud                       
66 l (benzine)
Afmetingen                        
4.902 x 1.849 x 1.482 mm (l x b x h)
Wielbasis                            
2.841 mm
Gewicht                                
1.575 kg
Bagage                                  
690/1.920 l
Voor
Veel voor betrekkelijk weinig, onderscheidend tussen het hoge spul
Tegen
Wielrenners rijden automatisch achter je aan

Reacties

  • Björn heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    In Nederland kan je enkel nog de Business Edition bestellen vanaf 45.990€.

    • Maarten heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Hoop ook dat deze nieuwere versie een beetje beter presteerd in de eland test; dat ging voorheen niet goed..
      https://youtu.be/GtPi3n2N4LE?si=xMfyKhmNDwXoZ_65

      • Natarw heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

        Ja, loslopende elanden zijn natuurlijk een groot probleem in Nederland.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)