Elf trappelende kandidaten, vijf dagen op de straat en het circuit – en er kan er maar één winnen. Welkom bij Speed Week van 2024. The Stig is helemaal opgeladen en het circuit is nu officieel geopend. De komende dagen lees je hier alle artikelen uit de Speed Week van 2024. Hieronder alvast een overzicht van wat je kunt verwachten.
Waar zijn we?
- Navarra
- Noord-Spaanse provincie, vroeger een middeleeuws Baskisch koninkrijk
- Bevolking: 672.155
- Hoofdstad: Pamplona
- Bekend van: stierenrennen, rode wijn, piquillopepers
Circuito de Navarra
- Geopend: juni 2010
- Lengte: 4,3 km
- FIA Grade 2-licentie: alle auto-en motorsport, behalve F1
- Pitboxen: 32
- Info: in de zomer van 2024 met 650 meter verlengd, met nieuwe bochten
6, 11, 12, 13 en 14 - Ronderecord: 1:27,348, Frederic Vervish, Panoz DP09 (oude lay-out)
Dit zijn onze favoriete bochten van het circuit:
- De knik Lijkt erg op TG’s Followthrough. Makkelijk vol gas – in de Valkyrie, dan. Misschien niet in de Range Rover
- Volop dwars. De laatste rustplaats van vele Michelins. Vergeet niet te zwaaien naar de fotograaf als je vastzit in het grind
- Op hoop van zegen. Listige bocht naar links heuvelop, met een apex die je niet kunt zien. Net opnieuw geasfalteerd
- De Corkscrew. Niet zo eng als die op Laguna Seca, maar nog altijd een gemene linkerbocht heuvelaf.
Hoe kan ik Navarra bereiken?
Via de lucht:
KLM vliegt dagelijks op Bilbao (wat op een uur of twee rijden van centraal Navarra ligt). Prijzen variëren, maar reken op zo’n 450 euro voor een retourtje. Met Vueling kan ook, minder regelmatig, wel goedkoper
Via de weg:
Als je start in Amsterdam, doe je met de auto een kleine 15 uur over de 1.395 kilometer die je van Pamplona scheiden. Dan rij je over Parijs en Bordeaux, maar laat je in die laatste niet verleiden tot een wijntje tot je de Spaanse hebt geproefd – zeker zo lekker!
Via de zee:
Als je nou per se over zee naar het circuit wilt (wat met een grote hoeveelheid auto’s een optie kan zijn), zul je eerst naar het Britse Portsmouth moeten. Van daaruit vertrekt twee keer per week een veerboot naar Bilbao en Santander.
De deelnemers van Speedweek 2024
ONTMOETINGSPUNT: NA-137
42°57’48,6” N – 0°46’21,6” W
Waar wij naartoe gaan, hebben we de wegen juist hard nodig. Wij reden de NA-137 en de verbindingswegen van de D321 op de Frans-Spaanse grens in het Nationaal Park van de Pyreneeën. Pas op voor de loslopende schapen. En geiten. En wonderlijk gespierde paarden. Het asfalt is spectaculair, het landschap verbluffend en de weg is een geweldige mix van bochten. Er zit een heerlijke flow in die voor zowel hot hatches als supercars (en fietsers…) een flinke work-out betekent.
Wees bedacht op beestenpoep precies op de ideale lijn. De NA-137 wordt niet vaak genoemd in het Pantheon der Grote Europese Rijderswegen, in de schaduw gezet door de beroemdere Route Napoleon en Stelviopas. Maar sinds we hem ontdekten tijdens onze roadtrip van Estoril naar Monaco met de McLaren Senna is het een torenhoge favoriet van ons. Ook de allereerste test ter wereld met de illustere GMA T.50 vond hier plaats. Ontmoet de kandidaten voor Speedweek 2024:
Aston Martin Valkyrie
- Prijs: € 3,5 miljoen
(excl. bel.) - Motor/aandrijving:
6.5 V12 hybride, 1.155 pk,
925 Nm, achterwielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 2,6 s, top 354 km/u - Gewicht: 1.270 kg (droog)
Wat is het?
Nou, hij is vooral láát. We wilden het F1-passieproject van Aston al eeuwen bij de Speed Week hebben. En nu is ie er eindelijk. Geen restricties, geen voorbehouden of excuses. Laat de herrie maar komen.
Waarom is ie hier?
Om te zien hoe sterk de nekken van de TG-teamleden zijn. En om erachter te komen of de complete martelgang die de ontwikkeling van deze hypercar bleek te zijn uiteindelijk al die moeite waard was.
Audi RS 6 GT
- Prijs: € 292.582 (NL),
€ 232.925 (B) - Motor/aandrijving:
4.0 V8 biturbo, 630 pk,
850 Nm, vier wielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,3 s, top 305 km/u - Gewicht: 2.075 kg
Wat is het?
De auf Wiedersehen-afscheidsspecial van Audi’s gevierde über-stationwagen met V8, voordat hij de komende jaren wordt opgevolgd door een hybride V6-versie en, nota bene, een vol-elektrische variant.
Waarom is ie hier?
Omdat we iets nodig hadden om alle snacks in kwijt te kunnen. Geintje natuurlijk. Omdat we in het algemeen nooit genoeg kunnen krijgen van gestoord vormgegeven stationwagens met supercar-motoren.
Porsche 911 S/T
- Prijs: € 423.900 (NL),
€ 327.743 (B) - Motor/aandrijving:
4.0 zescilinder boxer, 525 pk,
465 Nm, achterwielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,7 s, top 300 km/u - Gewicht: 1.355 kg
Wat is het?
Keihard uitverkocht, natuurlijk. Maar dit is de manier waarop Porsche de 60e verjaardag van de 911 vierde. Met alle lichtgewichtmaatregelen van de GT3 RS (en niets van de downforce) en een verdacht kort pookje. De analoge hemel, mogelijk?
Waarom is ie hier?
Omdat ie geen euroton beter zal zijn dan een GT3 Touring – of toch wel? Sommigen zeggen dat het de beste 911 ooit is. Maar dat maken wij wel uit, dank u zeer.
Chevrolet Corvette Z06
- Prijs: niet leverbaar
- (NL/B)
- Motor/aandrijving:
5.5 V8, 670 pk,
624 Nm, achterwielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 2,6 s, top 314 km/u - Gewicht: 1.561 kg (droog)
Wat is het?
Amerika’s supercar. Die steeds Europeser wordt. Niet alleen zit de motor nu in het midden (zoals de Italianen al sinds de jaren ’60 doen), maar in plaats van liters en superchargers hebben we nu een hoogtoerig, atmosferisch raspaard. Yee-haw.
Waarom is ie hier?
Nieuwsgierigheid. We waren eerder in de VS erg gecharmeerd van hem, maar kan hij zich ook met de beste Europeanen meten in hun eigen territorium?
Ariel Nomad
- Prijs: niet leverbaar
- (NL/B)
- Motor/aandrijving:
2.3 viercilinder turbo, 264 pk,
366 Nm, achterwielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,4 s, top 216 km/u - Gewicht: 850 kg
Wat is het?
De opvolger van een van de verfrissendste sportautootjes van deze eeuw. De Nomad, nu met meer pk’s en de nodige rijmodi, is in feite een Ariel Atom met stof in zijn neus
en modder onder zijn vingernagels.
Waarom is ie hier?
Nou, er is een offroad-parcours bij Navarra dat wel een keertje grondig gewied mag worden. En sommigen van ons weigeren om bij een Speed Week aanwezig te zijn als er geen Ariel meedoet.
McLaren 750S
- Prijs: € 358.174 (NL),
€ 284.800 (B) - Motor/aandrijving:
4.0 V8 biturbo, 750 pk,
800 Nm, achterwielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 2,8 s, top 332 km/u - Gewicht: 1.277 kg
Wat is het?
De terugkeer van de koning. De 720S blies de concurrentie weg tijdens de Speed Week van 2017. Nu is de transmissie aangepast, is er gewicht verdwenen en vermogen bij gekomen. Een grote kanshebber dus.
Waarom is ie hier?
Om te bewijzen dat tussen de hybride ingewikkeldheid en technische overdaad een relatief simpel recept van twinturbo-power op een vederlicht onderstel nog altijd kan leiden tot een top-supercar.
BMW M4 CS
- Prijs: € 211.143 (NL),
€ 161.000 (B) - Motor/aandrijving:
3.0 zescilinder biturbo, 550 pk, 650 Nm, vier wielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,4 s, top 302 km/u - Gewicht: 1.735 kg
Wat is het?
Slecht nieuws als je net een nóg grotere zak geld hebt leeggegooid voor een M4 CSL. Deze CS is net zo snel, minder extreem en ‘goedkoper’. Nog altijd spuuglelijk, dat dan weer wel.
Waarom is ie hier?
Dit is wat de M-divisie van BMW traditiegetrouw het beste doet. Een auto uitbrengen, dan jaren blijven schaven, verbeteren en tweaken, om na een Competition hier en een facelift daar uiteindelijk meestal met de beste versie te komen. Meestal.
Porsche 911 GTS T-Hybrid
- Prijs: € 233.683 (NL),
€ 182.710 - Motor/aandrijving:
3.6 zescilinder boxer turbo hybride, 541 pk, 610 Nm, achterwielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,0 s, top 312 km/u - Gewicht: 1.595 kg
Wat is het?
De eerste hybride Porsche 911 voor straatgebruik. Dat voelt een beetje als een mijlpaal. De e-power wordt hier alleen gebruikt om de prestaties en de respons van het gaspedaal eens goed op te porren. En om een aantal hinderlijke emissie-eisen tegemoet te komen.
Waarom is ie hier?
Als ’s werelds succesvolste sportauto de manier waarop hij zijn kracht krijgt geleverd substantieel verandert, spits je je oren. Na deze week weten we of het een slimme keus was.
Toyota GR Yaris
- Prijs: € 81.795 (NL),
€ 48.630 (B) - Motor/aandrijving:
1.6 driecilinder turbo, 280 pk,
390 Nm, vier wielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 5,2 s, top 230 km/u - Gewicht: 1.280 kg
Wat is het?
De underdog. Altijd leuk om een opgefokte hot hatch mee te nemen om het die veel te dure supercars wat moeilijker te maken. Alleen is deze Yaris niet echt een koopje meer, zeker niet in Nederland BPM-land.
Waarom is hier?
Handrembochtjes! Eh… Om te bestuderen of Toyota’s aanscherpingen aan hun rallymonstertje zijn hogere prijs rechtvaardigen. En of ze een van de beste hot hatches van de laatste jaren niet hebben verpest.
Aston Martin Vantage
- Prijs: € 281.255 (NL),
€ 157.000 (B) - Motor/aandrijving:
4.0 V8 biturbo, 665 pk,
800 Nm, achterwielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,5 s, top 325 km/u - Gewicht: 1.605 kg (droog)
Wat is het?
Het bewijs dat facelifts uitstekend kunnen uitpakken. De Vantage kreeg een grotere spoorbreedte, meer vermogen en een nieuw bestaansrecht. Kan hij eindelijk winnen van die eeuwige concurrent uit Duitsland?
Waarom is ie hier?
Nou ja, als Porsche twee kandidaten mag meenemen, waarom Aston dan niet? De eerste indrukken van eerder dit jaar waren nogal imposant en doen vermoeden dat ie nog weleens ver zou kunnen komen.
Range Rover Sport SV
- Prijs: € 287.781 (NL),
€ 210.870 - Motor/aandrijving:
4.4 V8 biturbo, 635 pk,
750 Nm, vier wielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,9, s, top 290 km/u - Gewicht: 2.560 kg
Wat is het?
De krachtigste LaRo ooit. Maar de nieuwe SV (ja, zonder ‘R’) is een heel andere machine dan zijn luidruchtige voorganger met supercharger. Hij ziet er cleaner uit, zou geraffineerder moeten zijn en heeft dezelfde ophangingstechniek als de 750S. Nee, echt.
Waarom is ie hier?
Om de structurele integriteit van het asfalt te testen. Daarbij: SUV-verkopen blijven stijgen, dus het wordt tijd dat ze ook als liefhebbersauto’s écht indruk gaan maken.
Auto Union Type 52
- Prijs: ja,
een behoorlijke - Motor/aandrijving:
6.0 V16 supercharged, 520 pk,
560 Nm, vier wielen - Prestaties: 0-100 km/u
in 3,4 s, top n.b. - Gewicht: 1.300 kg
Wat is het?
De Schnellsportwagen, oftewel de eerste supercar ter wereld. Althans, dat zou ie zijn geweest als
WO II niet in de weg was gaan zitten.
Waarom is ie hier?
Omdat Audi Tradition deze eenhoorn met alle mogelijke pijn en moeite heeft gebouwd, geheel volgens de vooroorlogse blauwdrukken die destijds werden opgesteld om een driezits straatauto te maken die voortborduurde op hun gelauwerde kampioensracer. Wat je zegt: wauw.
Tot zover de locatie en deelnemers, de bevindingen en resultaten lees je binnenkort op TopGear.
Reacties