Het werk dat aan deze editie van de 911 is besteed, doet vermoeden dat de ingenieurs van Porsche meer tijd en zeker meer geld aan deze auto hebben gespendeerd dan ze ooit aan hun kinderen zullen besteden.
Maar: ja, aan de ene kant is het inderdaad gewoon weer een 997, en we hebben inmiddels 997’s getest tot ze onze neus uitkwamen. Zeer binnenkort komt bovendien de geheel nieuwe 991. Aan de andere kant, jawel, is deze auto niet oud maar nieuw en bovendien volstrekt uniek. We hadden de 911 GT3 RS 4.0 echt niet thuis kunnen laten.

Hoe kunnen we de nieuwe Porsche 911 GT3 RS 4.0 aan jullie voorstellen?

Hij is gebaseerd op de 911 GT3 RS, hetgeen betekent dat er een hele hoop panelen van koolstofvezel en een hele hoop plastic ‘glas’ aanwezig is, plus een GT2-basis en een race-achtige (dat ‘-achtige’ mag je ook wegdenken) ophanging. Een actieve motorophanging is standaard, en dat zorgt ervoor dat je veel preciezer kunt sturen, omdat de motor door die ophanging ook bij hoge snelheden precies is waar hij moet zijn.

De GT3 RS 4.0 heeft een nogal nadrukkelijke aerodynamica, die ‘m 180 kilo downforce geeft op z’n top. Die achtervleugel is zo enorm dat hij de auto op snelheid zou kunnen opwippen en meenemen, ware het niet dat de neus op zijn beurt ook voorzien is van extra downforce, door luchtgaten die voor de voorwielen zitten. Dat is erg DTM.

Maar vooral – en de crux zit ‘m in de naam – heeft deze GT3 RS 4.0 de goede oude Porsche-motorsport-motor, die aan zijn laatste productiejaar toe is, en die is vergroot tot 4,0 liter. Hij heeft een race-krukas maar het is geen racemotor; hij heeft variabele nokkenassen en andere zooi die ‘m zowel op hoge als op normale snelheden prima te rijden maken. Wat betreft die hoge snelheden: die haalt ie uit z’n 500 pk.

Start ‘m, en de motor loeit je enthousiast tegemoet. Geef ‘m iets te doen, en jij zult ook van enthousiasme loeien. De grotere motor en de kortere overbrengingen geven deze ongeblazen 911 het soort stuwkracht die alleen 911 Turbo’s tot voor kort kenmerkten, maar deze motor luistert nog rapper naar het gaspedaal. Bovendien weegt ie maar 1.360 kilo.
Het is niet alleen die bliksemflitsachtige motor die ‘m tot een heel speciale auto maakt. De grip is immens, de remmen onvermoeibaar, de wegligging instelbaar. Je kunt met dit ding doen wat je wilt en hij zal je laten weten wat ie van plan is met een helderheid die tot nog toe nooit door een 911 is gezien.

De RS is bruikbaar

Ja, die rolkooi zit in de weg maar die is niet standaard. Wel moet je airconditioning bijbestellen: onze testauto had het niet, en zodoende werden we gemarineerd in ons eigen zweet. Hij rijdt goed, maar op lange ritten word je wel een beetje moe van de herrie. En die spoilers zijn simpelweg gênant. Dat had je zelf ook al gezien.Dat is wat we over ‘m kunnen vertellen. Dit apparaat heeft geen ziel, dit apparaat ís een ziel. Ja, er staan te veel cijfers op, en dat ziet er niet uit, maar die strepen, die heeft ie wel verdiend.

Bekijk ook even: Uitgelicht: Supercars Duitsland 2011

Specificaties: Porsche 911 GT3 RS 4.0


Motor:

3.996 cc
zescilinder boxer
500 pk @ 8.250 tpm
460 Nm @ 5.750 tpm

Aandrijving:

achterwielaandrijving
zesversnellingsbak

Prestaties

0–100 km/u in 3,9 sec.
Top: 310 km/u

Verbruik (gemiddeld)

13,8 l/100 km,
326 g/km CO2

Gewicht:

1.360 kg

Prijzen:

€ 256.100 (NL) / € 182.831 (B)

 

 

Reacties