Het ijkpunt
VW Golf GTI 35: de auto die ons met beide benen op de grond had moeten houden.
Als je net uit een Veyron komt gestapt, is je perspectief op de wereld niet helemaal hetzelfde als wanneer je ’s ochtends uit bed stapt. Je moet je even herijken, je geest weer in standje normaal zien te krijgen. Je hebt even een bekend gezicht nodig, iets helders en normaals, iets wat je ogen en zinnen tot rust brengt. En dat betekent, voor TopGear, niets anders dan de Golf GTI.
Hij is hier ter herinnering aan de echte wereld, een betrouwbaar ijkpunt waartegen we auto’s kunnen afzetten die tachtig keer meer kosten. Dit is onze controle-auto. Dit is de auto waarmee we allemaal zijn opgegroeid, dit is de auto waarvan we weten dat ie handig is voor elke dag en tegelijk prestaties kan neerzetten die je blij maken.
Hij kan je soezerig maken op de Autobahn en je even later een Alp op laten brullen, en dat allemaal op dezelfde dag, en dat allemaal op dezelfde tank benzine.
Dit is de meest bescheiden auto van alle auto’s die we bij ons hebben, en hij legt al helemaal het loodje als we naar z’n pk’s kijken. Maar gedurende vele jaren heeft de Golf bewezen dat ie het soort auto is dat je op je plaats houdt, en dat ons herinnert aan wat een normale auto kan.
Die van deze trip is een speciale editie, een 235 pk sterke verjaardagstaart om het 35-jarig bestaan van de letters G, T en I te vieren. Na drie-en-een-half decennium van heel succesvolle evolutie (we zullen de Golf 3 even buiten beschouwing laten) en nu staat ie hier, met z’n hoofd in de wolken op een Alp, omgeven door exotische auto’s die tonnen, soms zelfs miljoenen euro’s waard zijn. Het is niet voor de gein of grap, de Golf heeft z’n plaatsje hier bevochten en verdiend.
De 35 is de snelste voorwielaangedreven Golf ooit. Hij heeft 25 pk meer vermogen dan de reguliere GTI, maar VW heeft niet de motor uit die auto genomen om die op te voeren, nee, het heeft de motor uit de oudere Golf R gebruikt en die is iets afgezwakt. Het idee daarachter is dat je nu meer vermogen hebt maar minder stress, mede dankzij een beetje extra koppel.
Hij is iets sneller dan de reguliere GTI – van 0 naar 100 km/u gaat nu in 6,6 seconden in plaats van in 6,9 seconden – maar hij voelt niet heel anders. Hij is snel maar vriendelijk, z’n al te grote enthousiasme zwakt ie af met een pietsje onderstuur. Wat je daaraan doet? Stuur even loslaten en opnieuw insturen. Makkie.
Hij is niet perfect – het elektronische differentieel vraagt veel aandacht en je zit al diep in een bocht met maximale stuuruitslag voordat ie je begint te helpen. En de remmen zouden iets straffer mogen zijn, en iets minder, eh, verhit. Alhoewel dat pas naar boven kwam toen ie de Veyron probeerde bij te houden. Bergafwaarts. Niet langzaam.
Maar hij is vooral leuk. Je komt een haarspeldbocht uit met veel vermogen en pas dan besluit de dsg een andere versnelling te nemen en doet dat met een schitterend klinkend salvo.
We zouden waarschijnlijk voor de goedkopere handgeschakelde versie gaan, maar de peddels maken dit wel een lekker karretje om flink mee door te scheuren. En op wegen als deze, houdt ie eigenlijk iedereen bij, vooral als het nat is en de echte supercars laten merken dat ze, eh, meer kunnen maar nu even niet.
Als je dit kunt kopen voor net geen 36.000 euro, moeten alle anderen zich wel dubbel en dwars weten te bewijzen.
Specificaties: Volkswagen Golf GTI Edition 35
Prijs: € 35.790 (NL) / (niet in België, gek genoeg)
Motor: 1.998 cc viercilinder turbo
Vermogen: 235 pk @ 5.500 tpm
Koppel: 300 Nm @ 2.200 tpm
Acceleratie: 0–100 km/u in 6,6 sec.
Top: 247 km/u
Transmissie: zestraps dsg, voorwielaandrijving
Verbruik: 8,1 l/100 km, 185 g/km CO2
Gewicht: 1.400 kg
Vermogen/gewicht: 168 pk per ton
Check het volledige Supercars Duitsland-artikel hier.
Reacties