Met nog maar twee verschillende modellen in hun gamma heeft Tesla in slechts een paar jaar immens succes geboekt. Wat denk je: zal dat meer of minder worden met de introductie van een volledig elektrische, ongehoord snelle super-SUV?

Alsof het nog niet lastig genoeg is om een kersvers en onervaren automerk te runnen, hebben ze bij Tesla te maken met zowel een zegen als een vloek: enorme, wereldwijde vraag. Even op je eigen tempo een nieuw model in de markt zetten en je rustig voorberei­den op de productie is er niet bij. Iedereen zit te springen om de nieuwste Tesla en wil hem het liefst gisteren bij zijn laadpaal geparkeerd hebben.

Als er dan ook nog een handvol pro­blemen optreedt in de aanloop naar de marktintroductie, zijn de rapen helemaal gaar. Zo kon het gebeuren dat de Model X, die in 2012 werd aangekondigd en oorspronkelijk begin 2014 zou komen, pas eind 2015 op de weg verscheen. Nu de productielijn volop draait en de eerste lichting in de Verenigde Staten is afgeleverd, beginnen er eindelijk exemplaren Europa binnen te druppelen. Er moesten eerst nog wat kinkjes in de kabel worden weggepoetst, met name op het vlak van de deuren.

De deuren?

Ja, de deuren. Je zou zeggen dat je, buiten de kant waaraan ze scharnieren, weinig bijzonders mee kunt uitvreten. Het is immers een simpel concept: iets dat openklapt om je ergens toegang tot te verschaffen. Altijd in voor een uitdaging bewijst Tesla het tegendeel. Over de falcon wing-deuren van de Model X, die zich naar boven toe ontvouwen om zich uit te slaan als – inderdaad – twee vleugels, kun je een boek vol schrijven.

Op het eerste gezicht is het een bezopen idee. Op het tweede gezicht is het een vinding voor aandachtzieke figuurtjes. Maar uiteindelijk slaat bij ons de scepsis om in verwondering en interesse. Wat blijkt namelijk: niet alleen zorgen de falcon wings dat je zoontje bij zijn school een trotse entree maakt alsof hij Batman zelf is, ze zijn ook uitzonderlijk goed doordacht en – durven we het op te schrijven? – misschien zelfs een beetje praktisch. Zo is de instap gemakkelijker dan bij je bed en kun je desnoods je peuters met zitjes en al van een afstand naar binnen mikken.

Praktisch – tot je in een lage garage parkeert, zeker.

Nee hoor. De deuren zitten vol met (inmiddels dus goed functionerende) sensoren die zorgen dat ze andere auto’s en lage plafonds mijden. Ze weten zich zelfs om boomtakjes heen te manoeuvreren. Je hebt aan weerszijden van de Model X slechts 30 centimeter ruimte nodig om ze te kunnen openen. Het enige andere type deur dat je met zo weinig speling laat in- of uitstappen, is de schuifdeur. En als er nou íets niet ­­sexy is…

Overigens werken de deuren ook als je de accu’s hebt leeggereden – Tesla is ook niet achterlijk. Ook is er een verborgen handgreep om ze in nood handmatig te openen. De structurele sterkte van de carrosserie is enorm; groter dan bij normale SUV’s tijdens een zijdelingse impact. Ongeveer de enige praktische bezwaren zijn dat het enkele seconden duurt om de deuren te openen en te sluiten. En natuurlijk dat je geen skikoffers, bankstellen of zelfs maar een beker koffie op je dak kunt zetten.

Wat nu als ik dat helemaal niks vind, die deuren?

Ook als je het partypiece van de Model X niet kunt waarderen, doe je er goed aan om hem een tweede blik waardig te gunnen. Hij is er als vijf-, zes- of zevenzitter en heeft achterin unieke stoelen die elk op één poot staan, voor extra been- en voet­ruimte. Die is nodig: op de derde zitrij is het voor grote kinderen al snel krap. De voorruit loopt ver door naar achter voor een ruimtelijk, Imax-achtig effect. Voor Model S-adepten is het verder een feest van herkenning. Het dashboard heeft dezelfde opzet met een rechtopstaand 17 inch scherm en dezelfde eenvoudig te bedienen systemen. Ook de aandrijflijnen – met als voorlopig hoogtepunt de onaards krachtige P90D met ludicrous mode en een flinke actieradius – zijn dezelfde die we al kennen. (Een nog snellere en verder rijdende P100D werd onlangs aangekondigd.)

Een groot verschil is dat de Tesla Model X P90D een lading mag trekken van ruim 2.200 kilo. Daardoor kun je nu ook je uit de kluiten gewassen Tabbert of je wedstrijdpaarden elektrisch verplaatsen. Daarnaast is hij vanzelfsprekend (nog) zwaarder dan de Model S, en minder aalglad. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u van de P90D bedraagt dan ook geen 3,0, maar 3,4 seconden. Probeer het maar niet uit met die paarden op sleeptouw.

Stuurt zo’n Tesla Model X P90D nog een beetje?

Wie denkt dat de giga-Tesla zich laat rijden als een soort achterlijk snelle bestelbus, wordt verrast. Net als bij de Model S zitten de zwaarste onderdelen in de bodem. Daardoor correspondeert het zwaartepunt niet met wat je verwacht van een hoge SUV. Op onze testrit van een kwartiertje door en om Oslo komen we welgeteld één aardige bocht zonder verkeer tegen. We slikken ons dapperheidspilletje en smij­ten de Model X er zonder enige moei­te en met minimaal overhellen doorheen. Dat proberen we graag nog eens wat uitgebreider. Uiteraard kenmerkt de Tesla Model X P90D zich verder door een letterlijk onmiddellijke respons op je rechtervoet, inclusief flinke remwerking als je het ‘gas’ loslaat, en volmaakte stilte bij alle snelheden.

Het zicht naar buiten is uitstekend, al blijft het achter je een wirwar van hoge hoofdsteunen en weerspiegelt de bovenkant van het dashboard hinderlijk in de voorruit bij zonnig weer. De rijhoogte van de Model X is instelbaar in vijf standen die zichzelf nota bene op basis van GPS kunnen activeren. Handig als je woon-werkroute over slechte wegen leidt. Naast inmiddels bekende novi­teiten als autopilot en summon – je auto vanaf de parkeerplaats bij je roepen als een traag hondje – heeft de Model X iets dat bioweapon defense mode heet. Het zet de cabine onder (lichte) druk, als in een vliegtuig. Vervolgens zuivert het de lucht binnen twee minuten van schadelijke gassen, pollen en ander kuchspul.

Een technologisch beladen succesnummertje dus?

Onze indruk van de Tesla Model X P90D was een korte, maar genoeg om door te krijgen dat Tesla hier een winnaar in handen heeft. De Model S liet zien tot welk kunst- en vliegwerk het jonge merk nu al in staat is. De Model X zet de verhaallijn voort en bedient een groeiende (zij het sterk vermogende) doelgroep die meer ruimte en inzetbaarheid zoekt. Beschouw ‘m als het begin van een revolutie.

Tesla Model X P90D Ludicrous


Motor
90 kWh
2 elektromotoren
539 pk
967 Nm

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
193 Wh/km
A-label
467 km (actieradius)

Laadtijd
ca. 9 uur bij 400V/16A
ca. 20 min. tot 50% (Supercharger)

Afmetingen
5.036 x 2.070 x 1.684 mm (l x b x h)
2.965 mm (wielbasis)
2.440 kg
tot 2.180 l (bagage)

Prijzen
NL € 144.600 (4%)
B € 144.600

Het vonnis
De verlichte geesten van Tesla zetten de premium-SUV-markt vakkundig naar hun hand. De Model X inspireert een serie elektrische mastodonten waar de concurrentie op dit moment heftig aan sleutelt en legt de lat meteen maar flink hoog

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)