
Over de Fiat 500 en de non. Over de hele wereld stikt het van de pseudo-psychologen die allemaal hun eigen banale theorieën hebben over de relatie tussen erotiek en auto’s. Dat de Jaguar E bijvoorbeeld eigenlijk niets meer is dan een fallussymbool. Waarom? Omdat het met zijn lange motorkap een weerspiegeling zou zijn van de penis van de bestuurder. Veel te doorzichtig. Of dat de oude Nissan Micra geënt is op het achterwerk van een vrouw. Maar welke kleine auto met vage rondingen is dat dan niet?
Wat maakt een auto sexy?
De Micra was volgens Nissan ontworpen om in de smaak te vallen bij vrouwen en als de amateurpsychologen gelijk hebben, betekent dat dat er veel meer lesbiennes zijn dan we gedacht hadden. Heel andere factoren maken een auto sexy. Vaak heeft het er alles mee te maken wie er in zit. Iedereen heeft wel eens een wanstaltig wrak voorbij zien komen zoals een oude Allegro, maar met iemand achter het stuur die er wel wezen mocht, en wedden dat je dacht: ‘Wow, wat een geweldige auto’. Het leuke van de originele Cinquecento is dat iedereen, van stoere knapen tot tere modepopjes, er in dit autootje opwindend uitziet. Ongeacht leeftijd, schoonheid, rijkdom en standing; zelfs een non straalt in de 500 een zekere voortplantingsdrang uit.
Waarom is de Fiat 500 sexy?
Bescheidenheid moet er iets mee te maken hebben. De 500 is koket en omdat het een eenvoudige auto was voor de gewone man, bedacht in een pre-industrieel tijdperk, heeft het een ruig boers voorkomen, zoals een borst of een gebronsde spierbal waarvan slechts een glimp opgevangen kan worden door de grove vouwen van een eerlijke rustieke jurk. Een auto als een jute schort. Kunst en literatuur hebben het beeld van de ongeletterde boerenkinkel en de nobele wildeman alleen om die reden eindeloos geëxploiteerd.
De Cinquecento ademt ongecompliceerdheid uit. Het stapt niet in de valkuilen van seksuele intriges en manipulatie. Het droomt met een latente fantasie over hooibergen en onschuld. Belangrijker, de Cinquecento vertelt niets over zijn eigenaar. Alleen misschien dat het iemand is die zich niet anders hoeft voor te doen. Dus wat je ziet, is wat je krijgt. En jij zou het direct weten, toch?


Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)
