
Over de Fiat 500 en de non. Over de hele wereld stikt het van de pseudo-psychologen die allemaal hun eigen banale theorieën hebben over de relatie tussen erotiek en auto’s. Dat de Jaguar E bijvoorbeeld eigenlijk niets meer is dan een fallussymbool. Waarom? Omdat het met zijn lange motorkap een weerspiegeling zou zijn van de penis van de bestuurder. Veel te doorzichtig. Of dat de oude Nissan Micra geënt is op het achterwerk van een vrouw. Maar welke kleine auto met vage rondingen is dat dan niet?
Wat maakt een auto sexy?
De Micra was volgens Nissan ontworpen om in de smaak te vallen bij vrouwen en als de amateurpsychologen gelijk hebben, betekent dat dat er veel meer lesbiennes zijn dan we gedacht hadden. Heel andere factoren maken een auto sexy. Vaak heeft het er alles mee te maken wie er in zit. Iedereen heeft wel eens een wanstaltig wrak voorbij zien komen zoals een oude Allegro, maar met iemand achter het stuur die er wel wezen mocht, en wedden dat je dacht: ‘Wow, wat een geweldige auto’. Het leuke van de originele Cinquecento is dat iedereen, van stoere knapen tot tere modepopjes, er in dit autootje opwindend uitziet. Ongeacht leeftijd, schoonheid, rijkdom en standing; zelfs een non straalt in de 500 een zekere voortplantingsdrang uit.
Waarom is de Fiat 500 sexy?
Bescheidenheid moet er iets mee te maken hebben. De 500 is koket en omdat het een eenvoudige auto was voor de gewone man, bedacht in een pre-industrieel tijdperk, heeft het een ruig boers voorkomen, zoals een borst of een gebronsde spierbal waarvan slechts een glimp opgevangen kan worden door de grove vouwen van een eerlijke rustieke jurk. Een auto als een jute schort. Kunst en literatuur hebben het beeld van de ongeletterde boerenkinkel en de nobele wildeman alleen om die reden eindeloos geëxploiteerd.
De Cinquecento ademt ongecompliceerdheid uit. Het stapt niet in de valkuilen van seksuele intriges en manipulatie. Het droomt met een latente fantasie over hooibergen en onschuld. Belangrijker, de Cinquecento vertelt niets over zijn eigenaar. Alleen misschien dat het iemand is die zich niet anders hoeft voor te doen. Dus wat je ziet, is wat je krijgt. En jij zou het direct weten, toch?


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?
