Probeer even door z’n jaren-negentig techno-uiterlijk heen te kijken, want onder deze ‘camouflage’ zit de Toyota bZ4X, de eerste poging van het merk om een puur elektrische auto te maken (en mensen die graag snel typen op hun zenuwen te werken). Het is een samenwerking tussen Toyota en Subaru, waarbij Toyota de meeste hardware voor zijn rekening nam. Maar dat wist je al, als je niet lukraak aan het bladeren bent en op de vorige pagina’s las over de Solterra.
De Toyota bZ4X staat op het nieuwe eTNGA-platform en is het begin van Toyota’s elektrische avonturen; dat ‘bZ’ staat voor ‘beyond zero’, Toyota’s strategie voor uitstootloze aandrijflijnen, en de ‘4’ verwijst naar het formaat van de auto, niet naar vierwielaandrijving. Je kunt daar overigens wel voor kiezen, maar in tegenstelling tot Subaru levert Toyota ook versies met een enkele motor en voorwielaandrijving.
Dus, geslaagde poging?
En het is… een goed ding. Dit is een auto die z’n scherpe neusje in een van de drukste en felst bevochten segmenten duwt, het daarbij opneemt tegen gevestigde e-SUV’s uit de middenklasse en netjes alle vakjes aankruist zonder ergens per se enorm in uit te blinken. Je krijgt dus een middelgroot 71,4-kWh accupakket, twee- of vierwielaandrijving, een WLTP-actieradius van respectievelijk 516 of 470 kilometer en een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 7,5 of 6,9 seconden.
Er is aan boord van de Toyota bZ4X voldoende ruimte, er zijn bakken met handige technologie en assistentiesystemen voorhanden en de styling is behoorlijk indrukwekkend. Talloze hoeken, vouwen en funky plastic wielkasten voegen het nodige visuele drama toe aan wat je uiteindelijk toch kunt zien als een vrij standaard formaatje SUV.
De Toyota bZ4X is comfortabel op strakke wegen
We rijden ’m op Spaanse biljartlakenwegen, dus we kunnen je alvast vertellen hoe hij het doet op de 100 meter strak asfalt tussen de drempels in je nieuwbouwwijk. Ons ‘pre-productieprototype’ laat prima weggedrag zien, maar voelt wel nogal zwaar aan: hij neigt voorzichtig naar veilig onderstuur wanneer je iets te enthousiast begint te worden. Het zicht naar buiten is acceptabel en de besturing is accuraat, zij het niet erg communicatief. Het onderstelcomfort is gepast kalmerend – nogmaals, op slechter wegdek moeten we het nog eens bekijken – en hij blijkt offroad nog zijn mannetje te staan ook.
De Toyota bZ4X biedt al zijn inzittenden genoeg bewegingsvrijheid en heeft een heel aardige achterbak van 452 liter, met een brede klep. Hij komt in het algemeen doortimmerd over, zelfs in deze vroege eigenlijk-nog-niet-affe versie. In Nederland biedt Toyota een zogeheten oplaadservice aan, ongeacht of je koopt of leaset, waarbij er een laadpunt voor je wordt geïnstalleerd en onderhouden bij je huis en/of op je werk. Uiteraard zijn er zakelijke en privéleaseconstructies en kun je kiezen uit drie uitvoeringen, waarbij de instapper voor 48,5 mille al aardig in zijn uitrusting zit (achteruitrijcamera, adaptieve cruisecontrol).
Is de Toyota bZ4X niet te veilig?
Eigenlijk is het enige echte probleem met de Toyota bZ4X het knagende gevoel dat Toyota het hier een beetje op safe heeft gespeeld. Ze halen de doelstellingen zonder ze te overtreffen. Een goede auto dus, en een solide eerste batterij-EV van Toyota, maar erg verrassend kunnen we ’m niet noemen.
Specificaties Toyota bZ4X Premium AWD (2022)
Motor
2 elektromotoren
218 pk
336 Nm
71,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,8 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
470 km (WLTP)
Laadtijd
n.b. bij 11 kW
30 min. bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.690 x 1.860 x 1.650 mm (l x b x h)
1.850 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
452 l (bagage)
Prijzen
€ 59.495 (NL)
n.b. (B)
Conclusie heeft op 7 juni 2022 geschreven:
In alle opzichten net iets minder dan de ID.4, Enyaq en Mustang.