Kaplaarzen met stilettohakken of een waxcoat met Swarovski-knopen lijken net zo vreemd als een verlaagde Land Rover Defender. Maar ze bestaan wel.
De enige poep die je in de P.C. Hooftstraat ruikt, is geen honden- of paardenpoep, maar kouwe kak. Dus waarom zou je om je Chanel-pakje of op maat gemaakte kostuum op te pikken een Defender van stal halen? Beetje vreemd, nietwaar?
Het is nu eenmaal de trend om het platteland te verheerlijken. Boer zoekt Vrouw wordt meer uitgemolken dan Bertha 1, 2, of 3 in een superstal, meer dan vier miljoen kijkers stemmen erop af. Wat er te zien is? Nou, niet bepaald geslaagde zakenmannen in een streepjespak of strakke meiden met een Gucci-bril. Maar geld wordt er wel verdiend met deze agrarische geneugten. In dat licht gezien: waarom zou je genoegen nemen met een onbehouwen, kale Defender als je ‘m ook kunt laten opdirken met een Bentley-achtig interieur?
Dat is precies het bestaansrecht van de Twisted P10. Voor een bedrag dat in Engeland twee keer zo hoog ligt als de standaard catalogusprijs van dit rijdende fossiel bouwt Twisted ‘m om tot de P10 Red Edition (centenknijpers opgelet: hij is ook als bestelwagen leverbaar, dus dan steek je de bpm en btw in je tuk). Het paradepaardje heeft een lange lijst lekkers aan boord, maar gelukkig kun je ook deelgerechten kiezen. Andere banden, meer vermogen, verlaagde en stijvere vering, betere remmen, meer geluidsisolatie, een betere audio: Twisted laat niets ongemoeid om de Defender beter te maken.
Als klap op de vuurpijl is er een duur leren interieur beschikbaar, dat ontworpen en uitgevoerd werd door dezelfde mensen die voor Bentley dashboards en automeubilair maken. Schrik niet van de kleur die je op de foto’s ziet. Elke auto die Twisted aflevert is op basis van de individuele wensen van de klant samengesteld. Dus wil je liever niet dat je transmissieknop lijkt op een knalrode honkbalknuppel, dan hoef je het maar te zeggen, en je krijgt iets anders voorgeschoteld. En heb je die 43 extra pk’s niet nodig? Geen ramp, dan schrappen we die turbo en het aangepaste motormanagement toch van het lijstje? Je mist dan wel een dot extra pit en verrassend betere prestaties. Is het je hobby om over rotskammen te rijden en heb je daar veel veerweg voor nodig, neem dan niet het verlaagde onderstel van Twisted.
Voor Defenders die elk weekeinde kopje onder in de blubber gaan, heeft Twisted wat moois in huis. Een robuustere ophanging, extra bescherming voor de bodemplaat of al het andere dat je nodig hebt om meer uit deze Spartaanse 4×4 te halen dan standaard mogelijk is. Wees gerust: ook al zou je voor het verlaagde onderstel gaan, dan nog kun je met de LaRo in het terrein uit de voeten. Dat verleert een Defender nooit.
Als ik mocht kiezen, zouden alle mechanische hoogstandjes achterwege blijven. De auto rijdt er tien keer beter door, maar je limiet verleg je er niet mee. Je moet toch wel heel gek doen voordat je een Defender op z’n kant krijgt. Geef mij maar zo’n luxe interieur, aangevuld met wat leuke eye-catchers aan de buitenkant. Geheid dat je er meer aandacht mee trekt dan met de eerste de beste Aston Martin of Bentley. Zie het maar als een luxe knipoog naar een stukje Brits erfgoed.
Twisted P10 Red Edition
14/20
Cijfers
0-100 km/u: ca. 11,0 s
Top: 150 km/u
Verbruik: 11,3 l/100 km
Motor: 2.200 cc, viercilinder diesel
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 165 pk
Koppel: 407 Nm
Gewicht: 1.771 kg
CO2: 266 g/km
Prijs
NL: op aanvraag
BE: op aanvraag
Vonnis
Een duur speeltje voor rijke herenboeren en mensen die over de Bentley van de buurman heen willen kunnen kijken. En rijden, wellicht, wat dat kan best
Reacties