
Het was 1964. Porsche had recent een motor achterin een sportauto gelepeld en noemde dat de 911. Om niet achter te blijven, besloot een groep Chevrolet-ingenieurs dat zij ook een motor achterin een auto wilde leggen.
Hun auto was een Corvette. Dat betekende dat de motor geen compacte zescilinder zou zijn, maar een forse Amerikaanse, heuse V8. Hun baas Zora Arkus-Duntov – de aartsvader van de Corvette – was sceptisch. Zo ook de rest van de wereld. Naar bleek, had hij gelijk, en redde de XP het niet tot in de showroom. Dit is waarom.
1
De eerste versie van de XP-819 kreeg ‘de lelijke eend’ als bijnaam. Dit is het werk van hoofdontwerper Larry Shinoda, en er zijn stemmen die beweren dat hij dit model heeft gebruikt om zijn mooiere C3 ‘Vettes op te baseren – we denken dan met name aan de bumperdelen en het kofferdeksel c.q. motorkap.
2
Behalve het ambitieuze idee van de plaatsing van de motor achterin, waren er ook andere curieuze esthetische zaken. De helft van de bestuurderstoel was in de deur gebouwd. Dus als je de deur sloot, moest je een bil optillen, omdat ie anders klem kwam te zitten.
3
25 centimeter brede banden achter, 15 cm voor. Testfoto’s wijzen uit dat de auto in de bocht op een ovaal zo’n tien cm los kwam van de grond met het linker voorwiel. Dat mag weinig verbazing wekken met al dat gewicht aan de achterkant.
4
Hij crashte. Spectaculair. Tijdens een verandering van rijbaan op hoge snelheid veerde ie ineens wild op, stuiterde tegen twee muren en werd vervolgens in twee stukken gezaagd om later op die manier te worden verkocht aan NASCAR-coureur Smokey Yunick. Dat moet een man met veel lef zijn geweest.
Meer van TopGear


De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)
