
Niet veel geitenhoeders hebben hun naam op een auto staan. Laat staan op twee auto’s. Maar voor de rondtrekkende Toeareg-stammen in Noord-Afrika is dat allerminst wonderbaarlijk. Al in 1978, lang voordat Volkswagen de naam leende voor hun grote dikke SUV, plakte Ford ‘m op een Fiesta-concept. De auto was speciaal bedoeld voor de woeste zandduinen in het thuisland van de automaker.
1
De Tuareg – gebaseerd op de eerste generatie van de Fiesta – werd door Ford samen met het Italiaanse stylinghuis Ghia ontworpen. Zo kwam het dat de c-stijl omhoog schoot en het dak werd verlengd, waardoor ie een soort stationwagen is geworden.
2
De ophanging werd verstevigd en omhoog gehaald. De wielkasten werden verbreed om plaats te bieden aan de dikke modder-en-zandbanden. De motorkap werd gevormd als een rasp, zodat hij een betere luchtstroom zou hebben.
3
De Tuareg behield de Fiesta’s 1,1-liter motor en vierbak, die jammer genoeg alleen de voorwielen aandreef. Maar gelukkig kon je wel je spade op de nieuwe imperiaal binden – zodat je jezelf kon uitgraven in geval van nood.
4
Helaas: de vraag naar een woestijnbestendig boodschappenwagentje bleek tamelijk beperkt, en daarom werd de Tuareg nimmer in productie genomen. Want waarom zou je naar de supermarkt rijden als je ook je eigen kameel kan melken?
Meer van TopGear


De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?
