Het spreekt altijd vóór een merk als het, naast de belangrijke basismodellen, ook auto’s bouwt die strikt genomen niet echt nodig zijn. Dat er mensen in de top van het bedrijf rondlopen die op een goed moment zeggen. ‘Hé designer, dat leuke ding dat jij daar tussendoor een beetje hebt zitten schetsen. Werk dat eens even verder uit zodat we het in productie kunnen nemen.’ Oké, zo gaat het zelden, maar je snapt wat we bedoelen: het valt te prijzen als merken auto’s bouwen waarbij de motivatie niet direct voortkomt uit het zoveel mogelijk spekken van de verkoopcijfers. Auto’s die geen moetje zijn, maar een extraatje. Die meer als image builders fungeren dan iets anders.

Waarom de Volkswagen Arteon?

Volkswagen heeft niet te klagen over een gebrek aan interesse voor de Passat. Dat is een auto die het goed deed, doet en zal blijven doen. Het was dus niet nood­zakelijk om op de proppen te komen met een alternatief in een iets andere vorm. Toch deden ze dat enkele jaren geleden met de Passat CC, die later simpelweg CC ging heten en uiteindelijk werd afgelost door deze schitterende Volkswagen Arteon.
Zelf zal Volkswagen nooit zeggen dat de Arteon een CC-opvolger is. Ze stellen dat ze ’m hoger in de markt positioneren, duidelijk gescheiden van de Passat. En inderdaad: als je de twee naast elkaar zet, is de Arteon bijna tien centimeter langer, met een iets grotere wielbasis en bovendien modernere techniek. Waar de Passat het bijvoorbeeld nog met de 1.4 TSI moet doen, beschikt de instapversie van de Arteon over de nieuwe 1.5 TSI die sinds kort furore maakt in de Golf.

Het is een hogere klasse…

VW beweert dat de Arteon dan ook niet bedoeld is voor Passat-rijders, maar juist om klanten uit een hogere klasse weg te kapen – bij auto’s als de BMW 4-serie Gran Coupé en zelfs hun eigen Audi A5 Sportback. De grap is alleen dat ze, mogelijk om de interesse van deze groep te wekken, nu zo met prijzen en uitrusting aan het stunten zijn geslagen dat een Arteon in feite maar een fractie duurder is dan een Passat. Als wij voor die keuze stonden, zouden we het wel weten.

Volkswagen Arteon 1.5 TSI Elegance Business

Neem de uitvoering die wij hier rijden: de Elegance Business. Deze komt standaard met een Executive-pakket met navigatie en DAB-­radio, keyless entry, een elektrische achterklep met voetsensor en Volkswagens veelgeprezen Active Info-tellerscherm. Op dit moment geeft het merk je bij je Arteon tijdelijk een DSG-automaat cadeau. En onze testauto heeft daarnaast nog nappaleren bekleding en enkele optiepakketten met onder andere forse velgen. Maar ook het panoramaschuifdak, Led Plus-verlichting met grootlichtassistent, getinte ramen en verschillende veiligheidssystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp zitten erop. Het gevolg: als je plaatsneemt in deze Volkswagen Arteon, badend in de instelbare sfeerverlichting, met prachtige aluminium afwerking en feilloze materialen zover het oog reikt, waan je je in iets dat minstens een mille of 60 kost. De prijs van onze testauto: 49.966 euro. Dat is, nogmaals, niet veel meer dan een vergelijkbaar uit­geruste Passat moet kosten.

Wat voor motor ligt erin?

Natuurlijk wordt dit bedrag mede gedrukt door de relatief bescheiden motor. Een 1.5 TSI met 150 pk (en cilinderuitschakeling) is niet bepaald overvloedig voor een auto als deze, maar om nu te zeggen dat je er echt iets mee tekortkomt: dat niet. In principe heeft hij tussen kruip- en snelwegsnelheden genoeg pit en power; pas daarboven, op de Autobahn bijvoorbeeld, zul je moeten toegeven dat je top-Volkswagen niet zo snel is als ie eruitziet. Voor een inhaalactie vanaf 150 km/u mag je een middagje uittrekken.
Voor Nederland is dit dus een prima motorisering, al zouden wij bedanken voor die gratis DSG-transmissie. Ook na jaren bijschaven en doorontwikkelen kan VW ons niet overtuigen dat dit een betere oplossing is dan een conventionele automaat. Eenmaal op gang is ie perfect – soepel en onmerkbaar schakelend. Kennelijk kan toch een computer die een koppeling bedient vanuit stilstand nooit precies zo wegrijden als wij willen. Als je de auto koud hebt gestart, grijpt ie zo bruusk aan dat rustig onze garage uit rollen nog een hele opgave wordt. Bij het invoegen op drukke kruisingen en rotondes zorgt ie steevast voor frustratie. Je duwt het gaspedaal naar beneden, maar voor je daadwerkelijk wegrijdt, ben je gewoon een seconde verder. Laat staan als je start/stop hebt ingeschakeld, dat nauwelijks in overleg met de transmissie lijkt te werken.

Hoe rijdt hij?

Dat de DSG-bak in onze ogen de interactie tussen mens en machine niet vooruithelpt, hebben we al vaker geroepen. Maar hij valt extra uit de toon in een auto die verder grossiert in scherpe soliditeit. Voor de rest is de Volkswagen Arteon namelijk in alles alert, wendbaar en standvastig. Zelfs in de Comfort-stand gaat er nog een zekere urgentie van ’m uit, wat uitstekend is. Veel leaserijders rijden immers met urgentie. Toch is ie bijzonder zuinig – ondanks ons uitstapje in Duitsland reden we gemiddeld 1 op 14 – en nog praktisch ook, met een enorm bagagehol en volop beenruimte voor je achterpassagiers. Hij stuurt met het enthousiasme van een GTI’tje en is opvallend stil; het is haast alsof ie onder de lucht door glijdt.
Zo ziet ie er ook uit. Elke keer als we in een parkeer­garage op ’m aflopen en z’n prachtige lage vorm als een parel zien glinsteren tussen alle duffe crossovers en hatchbacks, voelen we een zekere trots. Of, nou ja, kunnen we ons inbeelden dat je een zekere trots zou voelen als dit jouw auto was. Volkswagen gaf onlangs toe dat er wordt gewerkt aan een shooting brake-versie van de Arteon. Die kan wat ons betreft niet snel genoeg komen. Dan zouden immers ook talloze stationrijders in de verleiding kunnen komen om voor deze auto te gaan. En dat betekent weer dat onze wegen er een stuk mooier op zullen worden.

Specificaties Volkswagen Arteon 1.5 TSI Elegance Business


Motor

1.498 cc
viercilinder turbo

150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving

voorwielen
7v automaat

Prestaties

0-100 km/u in 8,9 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)

5,8 l/100 km
129 g/km CO2  B-label

Afmetingen

4.862 x 1.871 x 1.427 mm
(l x b x h)

2.837 mm (wielbasis)
1.456 kg

66 l (benzine)
563 / 1.557 l (bagage)

Prijzen

€ 43.551 (NL)
€ 41.200 (B) – Elegance

Vonnis:

14/20

De ideale moderne zakensedan, is dat een Arteon met 1.5 TSI-motor? Tja, waarom niet? Hij is verfijnd, vlot, zuinig, compleet, stijlvol tot in de puntjes en allesbehalve saai. Een prachtige auto, een mooie aanbieding – we twijfelen enkel aan die DSG

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)