We gaan even volledig mainstream en rijden in een kale, grijze Volkswagen Golf TSI BlueMotion met zwart stoffen bekleding. Deprimerend? Ja, maar minder dan we verwachtten.
BlueMotion
Sinds de Polo brengt de term BlueMotion bij ons een nare bijsmaak teweeg, maar Volkswagen gebruikt ‘m niet alleen voor lome en luidruchtige driecilinder diesels. Dus voor je denkt dat we helemaal mesjogge geworden zijn, moeten we er even bij zeggen dat het hier een benzine-BlueMotion betreft. We weten ook wel dat het gros van de op centjes beluste automobilisten ongepaste seksdromen heeft over de 14-procent-bijtellende Golf BlueMotion TDI, maar die is nu eenmaal nog niet beschikbaar – pas later in 2013. Overigens: die auto krijgt gewoon een 1,6-liter viercilinder, dus geen zorgen.
Goed, een BlueMotion-zonder-plastic-handschoentjes dus, en wel de 1.2 TSI met 85 pk. Het klinkt behoorlijk waardeloos, maar vergis je niet. Van eerdere VW’s weten we al dat dit kleine torretje pittig uit de hoek kan komen, zonder daar veel kostbare sappen voor terug te vragen. Het is nog niet eens zo lang geleden dat je, als je de goedkoopste versie van een auto als de Golf uitzocht, genoegen diende te nemen met tranentrekkende prestaties. Niet langer. Het motortje is daarnaast ook nog eens muisstil, en minstens evenzo in balans als iemand op een fruit-en-granendieet.
Wat heeft de Volkswagen Golf TDI?
Achter dit knappe machientje hangt een handgeschakelde bak met vijf versnellingen. Waarom geen zes, horen we jou en onszelf vragen, tot we op de snelweg met 110 iemand in proberen te halen. Dan merk je dus wel even dat je voor de ‘minste’ motor hebt gekozen. In de stad is ie hitsig, vlot, top, maar op snelheid is de puf eruit. Dus tikken we de pook terug naar vier, en bedenken we ons dat deze Golf met een zesde versnelling waarschijnlijk bij het minste heuveltje vrachtwagens op zou houden.
Geeft niets: voor het laaglandse fileverkeer waar 95 procent van jullie ‘m 95 procent van de tijd voor zal gebruiken, voldoet het allemaal prima. Net als het interieur, waar we ruim en prettig zitten en alle functies op de meest logische plekken kunnen vinden. Je komt hier geen zaken als cruisecontrole, automatische verlichting of een regensensor tegen, maar verder is de Golf in deze uitvoering al behoorlijk compleet te noemen. Een klein touchscreen voor de radio en de boordcomputer, een elektrische handrem, handbediende airco – het zit er allemaal op.
Bij potente motoren krijgt de Volkswagen Golf TSI een meer geavanceerde achteras toegewezen, maar ook hier geldt natuurlijk dat je er tijdens je alledaagse kilometers geen moer van zult merken dat je met een mindere versie op stap bent. Remmen en koppelen vergt geen enkele vorm van kracht, schakelen gaat net zo moeiteloos en vanzelfsprekend als het omzetten van het lichtknopje in je woonkamer. De besturing is licht en afstandelijk, maar wat had je dan gewild? Moet een basis-Golf sportief zijn? Welnee.
Onder de streep
Zelf worden we niet per se gelukkig van deze VW aller VW’s, maar we erkennen meteen dat het rationeel bezien een goede, wellicht zelfs de beste keuze is. De kwaliteit en de restwaarde zijn hoog, het voorkomen zó nauwkeurig doorsnee dat je er letterlijk overal mee kunt komen voorrijden. Je stoot met een grijze Volkswagen Golf TSI niemand tegen de borst. Sterker: iedereen, ook wij, zal je bewonderen om je wijsheid en je verstand. Maar een avondje stappen doen we wel met iemand anders.
Volkswagen Golf 1.2 TSI 85 pk BlueMotion 5-deurs
11/20
Cijfers
0-100 km/u: 11,9 s
Top: 179 km/u
Verbruik: 4,9 l/100 km
Motor: 1.197 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 85 pk
Koppel: 160 Nm
Gewicht: 1.105 kg
CO2: 113 g/km
Prijs
NL € 19.815
BE € 18.620
Vonnis
Wil je je als een volslagen anonymus door het leven bewegen, kies dan een grijze Golf 1.2 TSI BlueMotion. Eén ding scheelt: de fijne techniek krijg je op de koop toe
Reacties