Zelfs in een tijd waarin het schering en inslag lijkt dat autofabrikanten forse missers begaan, had niemand verwacht dat Volkswagen een Golf zou maken die niet alle handen op elkaar zou krijgen. De Golf 8 werd bij zijn introductie lauwwarm ontvangen vanwege ingewikkeld infotainment, stommiteiten als aaiknopjes die in het donker niet verlicht waren en een algeheel lager kwaliteitsgevoel dan de uitgaande, excellente Golf 7. Maar VW, je moet het ze nageven, luistert naar kritiek. En dus is hier nu de gefacelifte Volkswagen Golf 1.5 eTSI die wat pijnpunten aanpakt, wat upgrades introduceert en zo zijn status als auto-ijkpunt terug wil grijpen.
Aan het uiterlijk van de Golf 8 heeft het nooit gelegen, maar de 8.5 valt op door zijn iets bredere voorkomen, met andere bumpers en koplampen en een verlicht logo in de grille. Na achterlichtbalken uit één stuk was het ook wel weer eens tijd voor een nieuwe led-trend, niet? De achterlichten hebben drie instelbare animaties, vermoedelijk om je achterligger in de file te irriteren. Uiteraard zijn er ook nieuwe wielen en lakkleuren, waaronder dit nogal stijlvolle Anemone Blue.
Foto: © Volkswagen
Verder elektrisch rijden met de plug-in hybride
Groot nieuws is dat de eHybrid met stekker nu tot 142 kilometer elektrisch kan rijden en met 40 kW kan snelladen. De opgegeven CO2-uitstoot is een hilarische 7 g/km en zelfs al is dat in de echte wereld onzin, toch is het leuk gespreksvoer op je groene buurtfeestje. De PHEV gebruikt nu een 1.5 in plaats van een 1.4 benzinemotor, waarmee maar weer eens wordt aangetoond dat groter soms gewoon beter is.
Maar we dwalen af, want wij rijden hier vandaag met de 1.5 eTSI, ‘Etsi’ voor vrienden, die zo zijn eigen verbeteringen heeft ondergaan. Etsi is een 48-volt mild-hybride die nu een vier- in plaats van een driecilinder gebruikt en altijd standaard een DSG-automaat heeft. De instapversie krijgt 116 pk mee, maar je kunt ook kiezen voor 150 pk. Overigens is er voor de schakelliefhebbers ook nog een 1.5 TSI zonder milde elektra en met een handmatige zesbak (vanaf 34.990 euro, 29.630 euro in België).
Foto: © Volkswagen
Lagere prijzen voor de Volkswagen Golf 1.5 eTSI
De vernieuwde Golf 8 is goedkoper dan zijn voorganger, soms een paar duizend euro, maar zit dikker in de uitrusting. Zo krijg je voortaan altijd een groot 12,9-inch scherm met het infotainment uit de ID.7, inclusief stemherkenning en ChatGPT. De sliders voor de airco en het volume zijn nu – jawel – verlicht, en de hatelijke streelpaneeltjes op het stuur zijn vervangen door echte knoppen. Wolfsburg zij geprezen.
Door Nederland tuffend in de vlot ogende R-Line Edition voelen we ons als vanouds op ons gemak in de Golf. Hij trakteert je op een gepaste dosis comfort, en niet onbelangrijk: hij behoort tot de steeds kleiner wordende groep middenklassers waarbij je als enigszins lang persoon nog fatsoenlijk achterin kunt zitten. Waarbij we wel een kanttekening moeten plaatsen: met de 116 pk sterke versie die wij hier hebben, zal de vaart er met een paar man aan boord niet echt in zitten. Wij zitten met twee volwassen kerels in de Golf en hij komt met het verkeer mee, maar daarmee is alles gezegd. Hij voorziet in de moderne basisbehoefte qua snelheid.
Foto: © Volkswagen
Zijn er nog noemenswaardige minpunten?
We spotten nog wel een paar probleempjes. Zo is de spraakassistent behoorlijk waardeloos, want ofwel begrijpt ze je niet, ofwel heeft ze geen antwoord op je vraag. En het remmen is iets wat enige gewenning zal vergen: er zit weinig gevoel in het pedaal, er wordt al dan niet geregenereerd en er is een (uitschakelbare) eco-assistent die meer of minder op de motor remt op basis van navigatie-info. Dus elke remactie voelt aan alsof je een bal draaiend op je vinger probeert te balanceren – zoeken, zoeken, hebbes. Dat rijdt niet heel vloeiend.
Maar verder rollen we met Etsi door Nederland met de grootste vanzelfsprekendheid van de wereld. De Volkswagen Golf 1.5 eTSI rijdt heerlijk, is stil, voelt doortimmerd aan en de inmiddels wel zo’n beetje uitontwikkelde DSG-transmissie is onovertroffen. Met talloze uitvoeringen (tot aan de GTI, GTE en R aan toe) en de optie van een ruime Variant moet er altijd wel een Golf zijn die je kan bekoren. En zo hoort het ook.
Foto: © Volkswagen
Specificaties Volkswagen Golf 1.5 eTSI 116 pk R-Line Edition (2024)
Prijzen
€ 44.490 (NL)
€ 37.120 (B)
Motorinhoud
1.498 cc
Motortype
viercilinder turbo
Power
116 pk/85 kW, 220 Nm
Aandrijving
voorwielen, 7v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 9,9 s
Topsnelheid
203 km/u
Verbruik
5,3 l/100 km
CO2-uitstoot
122 g/km
Tankinhoud
45 l (benzine)
Afmetingen
4.282 x 1.789 x 1.483 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.619 mm
Gewicht
1.335 kg
Bagage
381 l
Hans heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Voor het gebruik van het infoscherm met VW navigatie en verkeersinfo, moet het scherm geactiveerd worden en dat kost net iets meer dan 600 euro. Na 3 jaar wordt het systeem niet meer geüpdatet en moet er een abonnement voor worden afgesloten van bijna 150 euro per jaar.
Gaaaap heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Weer dat gejank over knoppen ipv sliders. Dat zegt meer over het stelletje dino’s dat zich journalist noemt dan over hoe dit in de praktijk werkt. Boomers!
Stiggy heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Goed onderbouwde reactie. Volwassen ook.
Sjoerd heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Sliders werken prima is mijn ervaring en geen stof en viezigheid meer tussen de knoppen bovendien.