Wat verwacht je achter het stuur van een Golf cabrio? Een stoere bink of een geblondeerde vrouw? Kijk op het parkeerterrein van een Gooise tennisbaan en je weet genoeg.
Wat heeft een GTI met een cabrio te maken? In beide gevallen zijn het aantrekkelijke uitvoeringen van de Golf, maar kan je die verenigen in één auto? Tot nu kon je alleen terecht bij tuners om een anabolencabrio te bemachtigen; de Wolfsburgers durfden het zelf niet aan. Maar tijden veranderen, dus de twee iconen werden samengesmolten. Wat heb je eraan? GTI’s zijn voor stoere mannen, cabrio’s voor welgestelde vijftigplus dames. Met gemengde gevoelens stapten we in de Golf GTI Cabriolet en werden blij verrast.
Het is een goede match. Aan de ene kant ervaar je de heerlijke prestaties van de populaire Golf GTI, met de bijbehorende scherpe wegligging, aan de andere kant geniet je van de heerlijke natuurluchten, bijvoorbeeld als de lokale boeren weer met de gierkar over het land trekken.
De tweeliter viercilinder heeft 207 pk. Het blijft een fijn blok met flink wat kracht. Het is zo soepel dat je genoeg hebt aan de tweede en zesde versnelling en daarmee is hij snel en kwiek. Is er dan echt geen foutje te vinden?
Met de spreekwoordelijke loep is er iets te bespeuren. Als het echt hard gaat, voel je dat de achterkant ietsje moeite heeft om de neus te volgen. Maar dat weet je als je een cabrio koopt – bovendien is er door versterkingen in de carrosserie verder geen kraakje of piepje te horen. Het dak is een canvas kap zonder poespas, een stalen vouwdak is achterwege gelaten. Daardoor ligt het gewicht maar 180 kilo hoger dan dat van de dichte versie, en houd je nog voldoende bagageruimte over als het dak open is.
Zoals te verwachten is de rijervaring verfijnd. Met het dak dicht hoor je nauwelijks geruis van wind of weg, ongeacht de snelheid. De kapopbouw met vele lagen is daar debet aan. Met de kap open is het zelfs bij hoge snelheden nog stil in het interieur. Je waant je in een Golf hatchback.
Misschien is ie wel té gladjes en emotieloos. Het brutale is ervan af. Volkswagen heeft er zo z’n best op gedaan dat de scherpe randjes van de GTI verdwenen zijn. Soms zou je wat geschreeuw verwachten, zeker met de kap open. Een viercilinder turbo kun je niet laten klinken als een V12, maar behalve af en toe een roffeltje uit de uitlaat is er niets spannends te horen.
Voor veel mensen is juist die ongedempte ervaring de reden om voor een cabrio te kiezen. Een lekkere roffel in de uitlaat maakt je dag al snel weer goed. Wij reden trouwens alleen met de handbak, ervaring met de dsg hebben we nog niet.
Feit is dat de Golf GTI een foutloze gooi-en-smijtauto is met een stevig prijskaartje. 33.290 euro (NL) is geen kattenpis. Voor de cabrioversie betaal je nog eens 5.100 euro meer. Aan de andere kant spaar je jezelf een hoop geld uit. Je koopt namelijk twee auto’s voor de prijs van één. De cabrio is een verfijnd genotsmiddel en het GTI-element is verslavend. Dus het idee is goed, de uitvoering zo mogelijk nog beter.
Volkswagen Golf GTI Cabriolet
16/20
Cijfers
0-100 km/u: 7,3 s
Top: 237 km/u
Verbruik: 7,6 l/100 km
Motor: 1.998 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voorwielen
Vermogen: 210 pk
Koppel: 280 Nm
Gewicht: 1.533 kg
CO2: 177 g/km
Prijs
NL: € 38.390
BE: n.n.b.
Vonnis
Een cabrio blijft een vrouwending, maar in GTI-uitmonstering twijfelen zelfs wij of dit niet een heel prettige combinatie is
Reacties