VW flikt het wel vaker: het lekkerst voor het laatst bewaren. In afwachting van de Golf VII Cabrio is er nu de VI Cabrio, in R-vorm.
Het is niet zomaar een Golf Cabrio, deze jongen: het is de snelste Golf Cabrio ooit. De tweeliter turbomotor, inderdaad dezelfde die ook in de hatch-versie van de Golf R zit, mikt er lachend 265 pk uit. Veel, inderdaad, zeker als je je bedenkt dat er één zeer wezenlijk verschil is met de hatch: die heeft vierwielaandrijving. Door de noodzakelijke verstevigingen die een cabrio nu eenmaal met zich meebrengt, was daar in de open versie geen plaats voor, zodat die al die power keihard naar de arme vooras dirigeert. Meer gewicht, minder tractie: dat wreekt zich.
Allereerst natuurlijk in de prestaties. Niet dat de R Cabrio een luiwammes is; in 6,4 seconden naar de 100, daar zal niemand over klagen. Maar het is wel iets minder imposant dan de 5,5 seconden van de hatchback. Belangrijker is natuurlijk de manier waarop dat vermogen op het asfalt terechtkomt. De hatchback-R is wat dat betreft een schoolvoorbeeld van vasthoudendheid: er lijkt zelden of nooit een eind aan de kleefkracht van het rubber te komen. De cabrio heeft daar begrijpelijkerwijs wat meer moeite mee. Het esp doet zijn uiterste best alles in goede banen te leiden en zo ongemerkt mogelijk in te grijpen, en slaagt daar nog vrij aardig in ook. Maar als je het onderste uit de kan probeert te rijden, ruik je het smeulen van de processors eerder dan de geur van rokend rubber.
Dat neemt niet weg dat de R Cabrio splijtend snel is. Zeker in tussenacceleraties; trap het gaspedaal in, de sublieme dsg-bak schakelt onwezenlijk snel een of twee versnellingen terug en de motor zet een keel op alsof je zojuist een walrus voor een wortelkanaalbehandeling in de tandartsstoel hebt gezet. Een viercilindertje? Dit? Toch wel. Het onderstel is stevig, hard zelfs in de sportstand, de besturing idem, al zou het iets minder kunstmatig mogen.
Het is goed gooien en smijten met deze R. Hij blijft je uitdagen, lijkt je toe te schreeuwen dat het allemaal veel harder kan – om zich vervolgens te verslikken in z’n eigen esp. Maar we hebben liever een auto die we overenthousiasme kunnen verwijten dan eentje die alles schouderophalend lijkt te doen. Trouwens: zet de boel in Comfort en je hebt een uiterst brave flaneerlobbes aan ‘m.
We zien eigenlijk maar één probleem. Een Golf GTI Cabrio, een bijna even briljante en maar iets minder snelle rijmachine, kost 44 mille. Wat denk je dat je voor de R kwijt bent? Nou? 56.290 euro. Twaalf mille meer. Dat is wel heel serieus veel geld voor een auto die in essentie toch gewoon een Golf blijft. Maar wat voor een.
Volkswagen Golf R Cabriolet
13/20
Cijfers
0-100 km/u: 6,4
Top: 250 km/u
Verbruik: 8,2 l/100 km
Motor: 1.984 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 265 pk
Koppel: 350 Nm
Gewicht: 1.614 kg
CO2: 190 g/km
Prijs
NL € 56.290
BE € 42.810
Vonnis
Heeft wat moeite met al dat vermogen op die voorwielen, maar toch: bruut snel, bakken lol en een waardig afscheid van de Golf VI. Wel vreselijk duur
Reacties