En opnieuw is er een nieuwe niche in autoland geboren: een vierdeurs coupé in het zakelijk middensegment. Wil je dat? Mercedes zette een aantal jaar geleden een nieuwe trend met de CLS, vier deuren met de looks van een coupé, en nu pakt Volkswagen die bal ook op. Maar…
En opnieuw is er een nieuwe niche in autoland geboren: een vierdeurs coupé in het zakelijk middensegment. Wil je dat?
Mercedes zette een aantal jaar geleden een nieuwe trend met de CLS, vier deuren met de looks van een coupé, en nu pakt Volkswagen die bal ook op. Maar in een ander segment. Dit is op zich gedurfd. Men pakt door op de goede naam van de Passat en zet deze in de markt als de Passat CC, de Comfort Coupé, hoewel nergens als typeaanduiding te vinden op de auto. Overduidelijk is dit een geheel ander model dan de Passat zelf. Het is een geslaagd ontwerp geworden, mooi, stijlvol en zakelijk.
Hoewel Volkswagen en passie zich vaak verhouden als Wilders tot nuance, heeft Volkswagen met dit model de emotie aangewakkerd. Het karakter van de Passat is wel gehandhaafd in de neus, maar dan net wat breder – in combinatie met een geknepen achterkant voorzien van Tiguan achterlichten. De CC is fotogeniek en ook niet. In lichte kleuren oogt het model wat iel, ga je pal achter de auto staan dan oogt de auto te smal, maar pak je het zicht diagonaal dan komen de lijnen van de CC het best tot uitdrukking. Statig en bijzonder.
Al zijn fraaiheid resulteert in ingetogenheid: de CC trekt weinig bekijks. Het publiek denkt waarschijnlijk dat het een gepimpte Passat is. Die ingetogenheid is ook nodig voor de beoogde doelgroep, mannen in de leeftijd van 35 tot 50 jaar, goed verdienend. De manager die uit zijn Passat is gegroeid maar niet de obligate overstap wil maken naar de andere Duitse vrienden van BMW, Mercedes of Audi. Want qua prijsstelling, net geen 37.000 euro als basisprijs, zit je precies tussen een dikkere A4 of 3-serie en een instapmodel A6 of 5-serie. En die laatste is een gewild model voor elke statuszoekende zakenman.
Volkswagen kiest er voor om dit jaar alleen CC’s te verkopen met twee verplichte pakketten. Het Dynamic- en Advance-pakket kosten respectievelijk 1.690 en 2.390 euro, totaal dus meer dan 4.000 euro. Hiervoor krijg je onder andere bi-xenonverlichting, een panoramadak, keyless entry en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Daarmee krijgt de Passat CC ineens een vanafprijs van 41.000 euro. Ter vergelijk, de instap A6 is 41.120 euro en de 5-serie is er vanaf zo’n 43.000 euro. De vraag is dan waarom Volkswagen die verplichte pakketten voor dit jaar voert. Wij denken dat Volkswagen bang is voor kannibalisatie van de succesvolle Passat. Daar worden er jaarlijks 8.000 van verkocht, en een beetje aangeklede Passat komt al snel ruim boven de 30.000 euro. Dan is 36.990 euro voor een chique versie genaamd CC best dichtbij.
Naast de twee pakketten, is de CC standaard rijk uitgerust met een audiosysteem met acht luidsprekers, een wisselaar voor zes cd’s, automatische airconditioning, een leren stuurwiel, 17-inch lichtmetalen velgen, mistlampen voor, sportstoelen, cruisecontrole en een elektronisch stabilisatie programma (esp).
Meer dan twee kinderen moet de nieuwe eigenaar van een CC niet hebben, er zijn slechts twee zitplaatsen achterin: in het midden zit een uitsparing voor een bekerhouder en een verbanddoos.
Volkswagen levert de Passat CC met vijf benzine- en dieselmotoren, variërend in vermogen van 140 pk tot 300 pk. De 1.8 TSI die wij reden heeft 160 pk en doet zijn werk prima, zonder franje. Met een koppel van 250 Nm kan-ie best meekomen. Natuurlijk, de 3,6-liter V6 rijdt uiteraard het plezierigst van alle motoren, maar die kost evenwel 56.000 euro en daar heb je veel mooi ander autospul voor. De CC voelt in het geheel als een normale Passat en die heeft een prettig doch niet al te spannend rijgedrag.
Beschouwend is de Passat CC een mooie auto, niks meer en niks minder. Hij roept geen sterke emoties op, maar is evenwel een innovatieve auto in een nieuwe gecreëerd segmentje. Het is een veilige keuze die uitstraalt dat je succes hebt zonder allerlei vooringenomenheden qua imago te verkrijgen.
Is er niets kritisch te roepen over deze veilige keuze? Nou, toch wel. We vonden een paar noten als gevolg van het coupéontwerp: het achterzicht is beperkt door de liggende achterruit, maar ook door de hoedenplank waar de elektrische zonwering van de achterruit is verwerkt. Dit ontneemt je flink het zicht. Je ziet alleen het dak van je achterligger. Door het ontwerp moet je ook niet langer dan 1,80 meter zijn om comfortabel achterin te kunnen zitten. De taps toe lopende achterkant zorgt voor een vrij smalle opening van de kofferbak: de familiekoffers dienen met zorg achterin gemanoeuvreerd te worden. Door de diepte van het kofferruim is er plek genoeg.
Volkswagen verwacht 2.500 tot 3.000 CC’s te gaan verkopen in 2009, een ambitieus aantal voor een model in een nieuw segment. Maar het model straalt ook ambitie uit. Volkswagen heeft een wat saai imago waaraan hun brave Tiguan zeker bijdraagt – de Scirocco gaat daar vast verandering in aanbrengen, maar de CC is zeker niet saai. De vraag is of dat reden genoeg is een instap-A6 of -5-serie te laten staan.
Reacties