

De kans is groot dat je al tijden zit te kwijlen op een brochure van deze auto. Sterker: de kans is groot dat je er al een hebt besteld, want bijna de gehele productie van de Passat GTE gaat dit jaar naar Nederland.
De fiscale voordelen die onze overheid sinds een aantal jaar aan zuinige, schone auto’s hangt, hebben de vreemdste marktwerking tot gevolg gehad. De Priussen, Civic Hybrids, Polo BlueMotions: ze waren niet aan te slepen, maar toen ze uit de lease kwamen en er gewoon voor betaald moest worden, wilde niemand ze meer hebben en verdampten alle subsidies bij de export. En zit jij straks privé te wachten op een belegen diesel-Mégane of een rollend Mitsubishi-tuinhuisje annex energiecentrale?
Volkswagen komt met een goede oplossing: strakke, vlotte plug-in hybrides die je ook daadwerkelijk wilt hebben. De Golf GTE geniet al de nodige populariteit en heeft nu versterking gekregen van deze jongen, de Passat GTE. Zeg maar hoi tegen de leasehit van het najaar.
Zoals vaker bij VW geldt ook hier: ze zijn niet de eersten met een goed idee, maar de uitvoering is wel meteen verbluffend geslaagd. Met z’n 218 gecombineerde pk’s is de Passat vermakelijk snel en desgewenst erg zuinig, al zul je het opgegeven fantasieverbruik uiteraard niet halen. Opladen kan met snelladers of met een normaal stopcontact; in dat laatste geval duurt het maximaal vierenhalf uur. Het gaspedaal heeft een ingebouwd klikje waar je doorheen kunt duwen om het volle vermogen aan te spreken of, als je in elektrische modus rijdt (tot 50 kilometer, maximaal 130 km/u), om de benzinemotor er weer bij te roepen. Dit gaat op een opvallend verfijnde manier: er wordt stil en schokvrij geschakeld tussen de verschillende aandrijfvormen en zelfs de regeneratieve, elektro-hydraulische remmen voelen voorspelbaar en vertrouwd aan.
In de Hybrid-modus regelt de auto alles feilloos zelf en laat hij de accu’s nooit te ver leeglopen. Alles wat het elektronische GTE-brein uitvreet, kun je volgen op het centrale scherm of tussen de tellers. Extra bijladen, bijvoorbeeld op de snelweg voor je de stad ingaat, kan met de Battery Charge-modus. Word je onstuimig, dan druk je op de GTE-knop en wordt alle beschikbare power ingezet om je zo hard mogelijk vooruit te helpen. Verwacht daarbij geen ultra-sportief weggedrag, maar waarschijnlijk heb je bij een blik op je bijtelling te veel lol om daar iets om te geven.
Volgend jaar krijgt de Volkswagen Passat GTE Highline het zwaar in Nederland, want dan moeten zakelijke rijders over zijn pittige aanschafprijs van 44.590 euro (de Variant is 1.500 euro duurder) plots geen 7, maar 15 procent aftikken. Het zou zonde zijn als men ‘m dan massaal links laat liggen, want de techniek raakt inmiddels een snaar tussen efficiëntie en vermaak waar je moeilijk nog iets op tegen kunt hebben. Dat zullen velen de komende maanden ondervinden; sinds september wordt de Volkswagen Passat GTE Highline in Nederland uitgeleverd. Mocht je er nog een willen, dan kun je wellicht een vrachtlading bloemen en wijn inslaan en je VW-dealer héél lief aankijken.
Reacties