Wat doe je als je een ontzettend succesnummer in je modellengamma hebt en de tijd rijp is voor een update? Niks, zo lijkt het. Om de nieuwe Polo van de oude te onderscheiden, moet je zeventien keer kijken. Er is toch een hoop veranderd.

Aangezien heel Europa bezig is om langzaam maar zeker kleiner te gaan rijden, kun je als automerk maar beter zorgen dat je in het b-segment goed vertegenwoordigd bent. Volkswagen gaat al jaren hartstikke lekker met de Polo, die sinds 2009 op de markt is, maar auto’s als de Ford Fiesta, Renault Clio en Peugeot 208 maken het hem inmiddels knap lastig. Dus is het de hoogste tijd voor een facelift, en je raadt het nooit: dat is precies wat we hier in handen hebben.

Nou is het natuurlijk heel grappig en op een vreemde manier bevredigend om de VW-ontwerpers van lui- en laksheid te betichten, maar aan de andere kant lijkt het ons vrij logisch dat je met een model als de Polo geen risico’s gaat nemen. Hij verkocht altijd goed, verkoopt nog steeds goed, dus hij moet uiterlijk niet meer dan een beetje bijgeschaafd worden, net genoeg om te zorgen dat ie er weer even tegen kan. Wat niet wil zeggen dat je op het vlak van techniek en gadgets niet lekker los kunt gaan met het nieuwste van het nieuwste. Sterker nog: je zult wel moeten.

Volkswagen wist de Polo visueel subtiel op te kalefateren met gewijzigde bumpers, een paar chroomstripjes op luxe uitvoeringen, acht nieuwe carrosseriekleuren en zes nieuwe types velgen. De achterlichten zijn net iets anders en bepaalde versies zijn voortaan met led-koplampen te krijgen, een primeur in het segment. Voor de rest zal je lang moeten zoeken naar de verschillen met het vertrekkende model. Tot je de motorkap opentrekt.

De Polo kreeg een nieuwe verzameling motoren toegewezen die tot 21 procent zuiniger zijn en binnen de nieuwe Euro 6-emissienorm vallen. Aan de instapkant van de modelreeks is het nu driecilinders wat de klok slaat: een 1,0-liter benzine met 60 of 75 pk die we al kennen uit de Up, en een nieuwe 1,4-liter TDI-diesel. In een later stadium volgt een 1,0-liter TSI-benzinemotor met 95 of 110 pk. Voor de liefhebbers is er (nu nog) een 1,2-liter viercilinder TSI, die 90 of 110 pk in het spel brengt. Dit is tevens de enige motor die met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar is; de rest krijgt altijd een vijfbak, of soms een zeventraps dsg.

Dan zijn er een paar bijgewerkte topversies – de cilinder-uitschakelende BlueGT (van 140 naar 150 pk) en de GTI (van 180 naar 192 pk) – alsmede de onnozele CrossPolo en de populaire BlueMotion-spaarmobiel. Die laatste wordt later in 2014 leverbaar in zowel een benzine- als een dieseluitvoering, en zal schoner zijn dan ooit: 82 g/km CO2-uitstoot voor de diesel – die ook de nieuwe, grotere TDI-motor krijgt aangemeten – en 94 g/km voor de benzine. Leasemeneren en -mevrouwen mogen weer in hun handen wrijven, want ze weten wat dit betekent: een bijtelling van 14 procent als je je baas vóór eind 2015 verleidt tot het uitdelen van een Polo BlueMotion TDI.


Van de vorige BlueMotion krijgen we nog wel eens gillende nachtmerries. Een gewaardeerde collega beoordeelde ‘m destijds positief, en daar snappen we nog altijd niks van. Hij heeft dan ook spijt. Die BlueMotion, met z’n ratelende en futloze 1.2 TDI, was een kwelling op wielen waarin iedere goedgemutste vrijbuiter binnen drie minuten elke gram levenslust verloor. Zuinig was ie wel, als je ‘m tenminste niet op z’n staart trapte of tegen een heuvel probeerde op te rijden; in zo’n geval was de fijne 1.6 TDI viercilinder zelfs efficiënter. Beide motoren worden in deze Polo niet meer geleverd, dus rijst bij ons de vraag: is de nieuwe diesel-driecilinder in staat om een fatsoenlijke brug te slaan?

Bij gebrek aan een ‘echte’ BlueMotion (zoals gezegd: die is er nog niet) stappen we in een Polo met dezelfde 75 pk sterke 1.4 TDI. Deze draagt het predicaat BlueMotion Technology, wat zo veel betekent als: wel start-stop, remkrachtregeneratie en een schakelindicator, maar geen eco-banden, dichte grille of andere besparende trucjes. Een standaard Polo dus, met een motor die voor onze markt best belangrijk zal worden. En die zeker geen straf is.

Ook de 1.4 TDI is geen buitengewoon wonder van kracht en souplesse. Hij moet er af en toe flink aan trekken en is met dit vermogen zeker niet snel te noemen. Echter, ten opzichte van de oude 1.2 gooit hij bijzonder hoge ogen. De ruwe hoekjes lijken er voornamelijk afgevijld: er is meer en bruikbaarder koppel, hij is een stuk stiller en komt in het algemeen meer geraffineerd over waardoor hij geen afbreuk meer doet aan de rest van de prima in elkaar stekende Polo. Op de snelweg blijft hij op de achtergrond en bij een constante snelheid van 80 km/u (het kan nét in z’n vijf) geeft ie een actueel verbruik van 2,5 à 3,0 l/100 km aan. Om ‘m vanuit stilstand een beetje pep te geven, zijn de eerste en tweede versnelling vrij kort; de rest is lang. Mocht je niet geïnteresseerd zijn in milliliters besparen en juist een hardere dieselduw wensen, dan kan dat: de 1.4 komt er later dit jaar met 105 pk. In de niet-BlueMotion-versie biedt VW in Nederland de motor momenteel alleen met 90 pk aan.

De Polo zelf is een vertrouwd reismaatje: verfijnd tot in de puntjes, zoals we van VW gewend zijn, met een sober maar doelmatig en foutloos interieur. Nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging is standaard en optioneel kun je nu kiezen voor een Sport Select-onderstel met instelbare dempers. Niet nodig, wel aardig. Ook nieuw voor de Polo zijn adaptieve cruisecontrole, allerlei veiligheidshulpjes, waaronder automatisch remmen na een botsing, en het bekende infotainment-systeem uit de Golf. Een primeurtje hierbij is MirrorLink, waarmee je apps en functies van (een nog beperkt aantal soorten) smartphones op het scherm kunt bedienen.

Als VW iets goed kan, dan is het kleine autootjes de volwassenheid van een grote meegeven. Deze generatie Polo scoorde op dat vlak altijd al uitmuntend. Met deze upgrades en verfijningen stelt hij z’n succes voor de komende jaren veilig.


Volkswagen Polo 1.4 TDI 75 pk BMT 5-deurs Comfortline



14/20



Motor

1.422 cc

driecilinder turbo

75 pk / 210 Nm



Aandrijving

voorwielen

5v handbak



Prestaties

0-100 in 12,9 s

top 173 km/u



Verbruik/milieu

3,4 l/100 km

88 g/km CO2, A-label



Afmetingen

3.972 x 1.682 x 1.453 mm (l x b x h)

2.470 mm (wielbasis)

1.152 kg



45 l (diesel)

280 / 952 l (bagage)



Prijzen

NL € 18.045 (90 pk) (20%)

BE € 17.810



Het vonnis

Je hoeft niet van de Polo te houden om ‘m op waarde te schatten. Er zijn zat instap-hatchbacks die er spannender uitzien en lolliger rijden, maar ze kunnen allemaal een puntje zuigen aan het complete plaatje van de Polo

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)