Volkswagen heeft de dieselversie van Top Gears Auto van het Jaar 2008 niet verpest. Als diesel is-ie ook snel en vermakelijk. Het belangrijkste nieuws is dat de sublieme Scirocco niet verpest is door een dieselmotor. Misschien moeilijk te geloven, maar het is echt zo; een diesel in één van…
Volkswagen heeft de dieselversie van Top Gears Auto van het Jaar 2008 niet verpest. Als diesel is-ie ook snel en vermakelijk.
Het belangrijkste nieuws is dat de sublieme Scirocco niet verpest is door een dieselmotor. Misschien moeilijk te geloven, maar het is echt zo; een diesel in één van de mooiste coupés momenteel te koop, is geen slechte combinatie. De 2.0 TDI is natuurlijk niet zo snel als de tweeliter TSI – dat is namelijk een Golf GTI in vermomming – maar hij is zeker niet langzaam. Van niets naar honderd kilometer per uur kost 9,3 seconden en de tussenacceleraties zijn best een feest. De respons op het gaspedaal is bijna net zo direct als bij een benzinemotor en met de diesel kun je als een machinegeweer door de versnellingen schieten. Daarbij voelt de 2.0 TDI ook nog eens sneller aan dan de opgegeven 140 pk en 320 Nm je in eerste instantie doen vermoeden.
Nog een verrassing: deze dieselversie weegt slechts zeven kilo meer dan zijn benzinebroeder. Er is hier dus absoluut geen sprake van – terwijl dat vaak wel het geval is – een dieselmotor die het weggedrag van een uitstekende auto verpest. Integendeel, met de diesel voelt de Scirocco ook licht en lekker handelbaar. Net als de benzineversie beschikt de diesel over een actief dempingsysteem waarvan je de werking echt kunt voelen als je schakelt tussen ‘normal’, ‘comfort’ en ‘sport’. Rijd je in de stad en kies je voor ‘comfort’ dan is de Scirocco zacht geveerd, begeef je je op je favoriete B-weg dan kies je voor ‘sport’ en waan je jezelf (met een beetje verbeelding) in een Westfield Cup-racer.
Complimenten dus voor de jongens van VW, ook voor het feit dat de Scirocco dankzij de dieselmotor toegankelijk is geworden voor een groter publiek. Je krijgt namelijk alle schoonheid en sportiviteit van de benzineversie terwijl jij je minder schuldig hoeft te voelen tegenover je portemonnee en je vrouw. Beide uitvoeringen van de diesel-Scirocco zijn namelijk 640 euro goedkoper dan de gelijkwaardige benzineversies.
Later dit jaar zal de ‘Rocco’ ook leverbaar worden met een 170-pk sterke diesel die Volkswagen leent van Audi. Echter, voordat je gaat sparen voor meer vermogen moet je beseffen dat wij uit ervaring weten dat het verschil tussen 140 en 170 pk niet zo groot is dat je er elke dag versteld van zult staan – en daarbij is de sterkste diesel ook veel lawaaiiger. Waarom dus kiezen voor die dieselmotor?
We vatten het nog even voor je samen: met een gemiddeld verbruik van 5,1 liter diesel per 100 kilometer, een CO2-uitstoot van 134 gram per kilometer en een lagere aanschafprijs, is dit dé auto voor mensen die alleen maar kunnen dromen van de benzineversie. Ja, de echte autoliefhebber zal altijd hunkeren naar benzine, maar vergeet niet dat de diesel-Rocco niet alleen goedkoper is in de aanschaf maar ook in het dagelijks gebruik. Kortom, dit is gewoon het meest realistische manier om één van de coolste auto’s op de planeet de jouwe te maken. We zullen je niet tegenhouden.
Reacties