De nieuwe Sharan is een goede auto. Maar wie zit op ‘m te wachten? Zoveel grote MPV’s worden er niet meer verkocht. Vandaag de dag tel je pas mee als je een crossover, midi-SUV, een SAV, of een CC voor je deur hebt staan. Met een traditionele fullsize MPV…
De nieuwe Sharan is een goede auto. Maar wie zit op ‘m te wachten? Zoveel grote MPV’s worden er niet meer verkocht.
Vandaag de dag tel je pas mee als je een crossover, midi-SUV, een SAV, of een CC voor je deur hebt staan. Met een traditionele fullsize MPV val je totaal uit de toon. Waarom heeft Volkswagen dan toch nog een compleet nieuwe Sharan op de markt gebracht?
Maar eerst dit. Zeg nu eens eerlijk, wat dacht je toen je bovenstaande foto voor het eerst zag? ‘Welke Photoshop-goeroe heeft die Polo zo aangepakt?’ Geen gekke gedachte, want de nieuwe Sharan is overduidelijk een exponent van de nieuwe designrichting die Volkswagen sinds kort volgt. Alle modellen hebben min of meer dezelfde neus en ook andere ontwerpdetails van de carrosserie zijn weinig verrassend.
Deze mega-Polo heeft schuifdeuren achter. Eindelijk, want de oude versie deed het nog met gewone portieren. Er zijn maximaal zeven zitplaatsen, de bagageruimte varieert van 885 liter tot 2.430 liter. Belangrijker is dat de vlakke vloer ervoor zorgt dat je die laadruimte ook echt kunt gebruiken.
Voor de stoelen hebben de ontwerpers goed naar de Transformers gekeken. Met een paar simpele handelingen vouwen ze helemaal weg in de vloer of klappen in om zo de toegang tot de achterste stoelen vrij te maken. Overigens kunnen zelfs volwassenen daar goed zitten, inspectieteams die normaal gesproken legbatterijen controleren hoeven hier niet in actie te komen. Verder zijn er verspreid over het interieur 33 opbergvakken. Het gebruikte materiaal lijkt, zoals je van Volkswagen gewend bent, een eeuwigheid mee te kunnen gaan. Die gekke mix van Ford- en Volkswagen-onderdelen van de vorige editie is verleden tijd. Op alles staat het Volkswagen-logootje.
Als het gaat om motorkeuze is er weinig nieuws onder de zon. Je kunt ze waarschijnlijk wel dromen. De instapper is de 1.4 TSI, die met zijn dubbele drukvulling (turbo en compressor) 150 pk levert, de tweeliter met 200 pk uit de Golf GTI is de sterkste benzine. De 2.0 diesel is leverbaar met 140 en 170 pk.
We reden de lichtste versies, zowel in benzine als diesel. De 1.4 TSI weet in andere Volkswagens wonderbaarlijke prestaties te leveren, voor de Sharan is hij duidelijk een maatje te klein. Hij heeft te weinig in huis om de kolossale MPV lekker op gang te houden. De kleine diesel levert nog minder vermogen, maar heeft wel een stevig koppel van 320 Nm. De sprint naar 100 km/u vergt 10,9 seconden, het verbruik is maar 5,2 l/100 km. Deze diesel lijkt voor de Sharan te zijn gemaakt. We gaan er dan maar even van uit dat Sharan-rijders hun vrije tijd niet doden met sprintwedstrijden, donuts draaien en ander puberaal automobiel vermaak.
Het soepele weggedrag is heerlijk comfortabel. Dat is te danken aan de adaptieve schokdempers. Vergeet ze vooral niet mee te bestellen, want je vindt ze op de optielijst. Heb je een keer haast, dan is de Sharan best in voor een wat steviger rijstijl. Maar ga vooral niet een beetje The Stig uithangen, want dan merk je dat een hoge, zware carrosserie gekke dingen kan doen in de bocht. Onderstuur en een rollende carrosserie zullen al snel het rijplezier vergallen.
Maar daar koop je een MPV ook helemaal niet voor. Daar wil je veel spullen en mensen in kwijt. Dat lukt heel goed in de Sharan. Maar zitten we echt op deze auto te wachten? Pak de verkoopcijfers erbij en je krijgt het antwoord. De MPV speelt een rol in de marge, een crossover is het helemaal. Sorry, Volkswagen.
Reacties